نوید دانایی:
تابناک سمنان: نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ضمن هشدار درباره زنگ خطر سالک در استان سمنان گفت: اگر بیماری سالک کنترل نشود باید شاهد گسترش این بیماری در استان سمنان باشیم.
کد خبر: ۹۷۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹ 06 July 2021

آیا انتقال سالک از انسان به انسان ممکن است؟ | واگیر بیماری سالک | کلینیک  پوست پدیا

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در قرارگاه استانی مبارزه و مقابله با بیماری سالک که در سالن جلسات کوثر استانداری سمنان برگزار شد اظهار داشت: در حال حاضر ریشه‌کن شدن بیماری سالک امری غیرممکن و دور از ذهن است.

وی با بیان اینکه همکاری جدی و همگانی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار باید از سوی تمامی دستگاه‌های اجرایی مدنظر قرار گیرد گفت: دانشگاه علوم پزشکی اختیار تام برای مبارزه با مقابله با بیماری سالک ندارد.

نوید دانایی با تأکید بر اینکه تلاش‌ها باید بر کنترل شیوع این بیماری متمرکز شود گفت: تحقق این امر مستلزم یک کار تیمی و منسجم در استان سمنان است و به دلایل گسترش و شدت بیماری سالک در کشور و استان‌های درگیر با این بیماری نظیر سمنان یکی از مهمترین این دلایل ترسالی سال گذشته بوده است.

دانایی همچنین بیان کرد : با وجود شیوع کرونا اما در استان سمنان اقدامات مرتبط با مبارزه و مقابله با سالک متوقف نشده است و فعالیت‌ها در این حوزه به صورت مستمر در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: گستره فیزیکی بیماری سالک در صورتی که کنترل نشود؛ افزایش خواهد یافت و این زنگ خطری جدی است که باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اعتبار تخصیص داده شده به استان سمنان برای مبارزه با بیماری سالک گفت: اقدامات در راستای مقابله با بیماری سالک در سه‌گام اقدامات مبارزه با جوندگان ناقل، آموزش مردم برای جلوگیری از گَزش و درمان بیماری تعریف شده است.

داناییبا اشاره به اینکه بیماری سالک در استان سمنان ظاهری، جلدی و بر روی پوست است و درونی نیست، گفت: همین امر شناسایی آن را راحت‌تر کرده است.  وهمچنین این بیماری سالک مختص دامغان نیست و تمامی استان‌های حاشیه کویر در کشور با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

نوید دانایی با تأکید بر اینکه در راستای مقابله با بیماری سالک به دو محور مهم آموزش و پیشگیری بیش از پیش توجه شود، گفت: دفع بهداشتی زباله و فاضلاب و پیگیری جهت دور کردن محل‌های نگهداری دام از اماکن انسانی، جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی و جمع‌آوری فضولات حیوانی از روستاها در دستور کار قرار دارد.

وی از دیگر برنامه‌های عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان را برای مقابله با سالک ارائه خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی به صورت رایگان، تهیه دارو تجهیزات و تهیه نقشه مناطق آلوده عنوان کرد و افزود: فاضلاب آلوده و دامداری‌ها محل تجمع پشه‌ها و نهایتاً چرخش بیماری است که باید به صورت ویژه این مهم در روستاها و شهرهای مناطق آلوده مورد توجه باشد.

 مهدی بندرآبادی فرماندار دامغان نیز در این جلسه با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای اختصاص اعتبار در راستای مبارزه با بیماری سالک اظهار داشت: مبلغ پنج میلیارد تومان از سوی معاون اول ریاست جمهوری برای مقابله با سالک تخصیص و ابلاغ شده است.

وی گفت: باید از تمام ظرفیت‌ها و امکانات در راستای مقابله با بیماری سالک در روستاهای درگیر شهرستان دامغان استفاده شود.

فرماندار دامغان خاطرنشان کرد: همکاری‌های بسیار خوبی از سوی دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان و منابع طبیعی استان با تخصیص اعتبار برای مبارزه و مقابله با این بیماری صورت گرفت.

وی تصریح کرد: قطعاً ریشه‌کن کردن بیماری سالک امری غیرممکن است؛ بنابراین باید اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در این راستا به جدیت دنبال شود.

فرماندار دامغان به اقدامات انجام شده در راستای مقابله با بیماری سالک در روستاها و مناطق آلوده به این بیماری اشاره کرد و گفت: چندین مرحله لانه کوبی از دی‌ماه سال گذشته در مناطق آلوده انجام شده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار