مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: میانگین بارش استان در سال زراعی گذشته (از یکم مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) نسبت به سال زراعی قبل از آن ۵۱.۳ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۱۰۰۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸ 14 November 2021

میانگین بارش‌های استان سمنان در کوتاه‌مدت ۵۱.۳ درصد کاهش یافت

 

به گزارش تابناک سمنان ایرج مصطفوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: سال زراعی گذشته (از یکم مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) میانگین بارش‌ها در استان سمنان ۷۶.۹ بود که نسبت به بلندمدت کاهش ۴۳ درصدی داشت.

وی بیان کرد: میانگین بارش‌های استان سمنان در سال زراعی امسال نسبت به میانگین بلندمدت (دوره ۳۰ ساله) نیز کاهش چشمگیر داشت و ضرورت دارد چاره‌اندیشی برای تامین منابع آبی تسریع شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان تصریح کرد: تغییرات اقلیم و انتشار گاز گلخانه‌ای مهمترین عامل کاهش بارندگی در استان است.

وی یادآور شد: افزایش گازهای گلخانه‌ای، فعالیت‌های انسانی و افزایش گرمایش زمین از عوامل اصلی تغییرات اقلیم است و البته این تغییر منحصر به استان سمنان و کشور نیست و جهان درگیر گرمایش زمین است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: حسینان در دامغان با دمای ۴۶.۲ سانتیگراد در ۱۶ تیر امسال گرمترین نقطه استان بود.

وی یادآور شد: کمترین دمای ثبت شده در استان سمنان در سال زراعی گذشته (از یکم مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) مربوط به فولادمحله در شهرستان مهدیشهر با دمای ۱۷ درجه سانتیگراد  زیر صفر بود. 

وی خاطر نشان کرد: بیشترین میزان بارش در مدت ۲۴ ساعت در سال زراعی گذشته (از یکم مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) مربوط به تاش در شهرستان شاهرود با میانگین بارش ۷۰ میلیمتر ثبت شد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: دما و میزان بارندگی گزارش شده مربوط به جمع‌بندی مناطق دارای ایستگاه هواشناسی است.

اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار