دبیر هشتمین جشنواره ملی پسته ایران-دامغان گفت: به روزرسانی سطح دانش باغداران دامغان، حرکت از باغداری سنتی به باغداری نوین و آموزش به افراد علاقه‌مند به باغداری، از اهداف اصلی جشنواره ملی پسته دامغان است.
کد خبر: ۱۰۱۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰ 18 November 2021

ارتقای دانش باغداران دامغان از اهداف اصلی جشنواره ملی پسته است

 

به گزارش تابناک سمنان رضا زارع زاده روز پنجشنبه در آیین افتتاح هشتمین جشنواره ملی پسته ایران-دامغان به ۴۵ روز کار فشرده دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و افزود: با توجه به قرار داشتن فصل برداشت پسته در ایام‌ محرم و صفر، توفیق برگزاری جشنواره محقق نشد و امروز و فردا با برنامه‌های شاد و متنوع، علمی، فرهنگی، هنری و گردشگری این جشنواره برگزار می شود. 

وی ادامه داد: برنامه های بسیاری برای حضور در محلات و روستاها و برگزاری برنامه‌های شاد برای ایجاد شور و نشاط در شهرستان دامغان پیش‌بینی شده بود که با توجه به شرایط قرمز کرونایی برگزاری این دست برنامه ها میسر نیست.

زارع زاده شکرگزاری از نعمت الهی، معرفی جاذبه‌های دامغان و انجام فعالیت های علمی را از دیگر اهداف جشنواره دانست و اضافه کرد: ثبت ۱۰ اختراع در کمیته علمی جشنواره با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه‌ها و پیگیری برای صادرات پسته از مبدا دامغان، از دستاوردهای هفت دوره جشنواره ملی پسته ایران-دامغان است.

 

ارتقای دانش باغداران دامغان از اهداف اصلی جشنواره ملی پسته است

 

فرماندار دامغان نیز در این نشست به جایگاه گردشگری و کشاورزی دامغان اشاره کرد و افزود: محصول پسته را بهانه قرار دادیم تا با برگزاری جشنواره شکرگزار نعمت های الهی باشیم و در این فرصت، ظرفیت های بی‌شمار شهرستان دامغان در زمینه گردشگری و کشاورزی معرفی شود. 

مهدی بندرآبادی خاطرنشان کرد: خداوند نعمت های زیادی را به شهرستان دامغان عرضه داشته است و مردمان قانع، متمدن و متدین تلاش کردند تا با استفاده از هوش و ذکاوت، تحولات را در منطقه ایجاد کنند.

نمایشگاه عرضه محصولات، ادوات و تجهیزات بخش کشاورزی با نگاه ویژه به تولید و عرضه محصول پسته و صنایع دستی با ۱۵ غرفه از شرکت های داخلی و خارجی در مجموعه مرکز همایش‌های دانشگاه دامغان کار خود را آغاز کرد. نمایشگاه امسال به صورت متفاوت با حضور شرکت‌های دانش بنیان، هنرمندان صنایع دستی و ابزارآلات کشاورزی نوین برپا شده است. 

به‌ گزارش ایرنا، جشنواره پسته امسال با توجه به شرایط ناشی از کرونا و ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و جلوگیری از تجمع‌ها به مدت ۲ روز، در تاریخ ۲۷ و ۲۸ آبان ماه به صورت نیمه‌مجازی برگزار می‌شود.

در مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره علی خطیبی معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عبدالله سهرابی دستیار ویژه وزیر امور خارجه حضور داشتند. 

جشنواره پسته ایران-دامغان از سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد. دامغان با تولید حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تن پسته در سال ارزش افزوده ای به میزان ۳۰ هزارمیلیارد ریال دارد.

٨۰ درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان قرار دارد و شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی از مهمترین ارقام پسته تولیدی در شهرستان دامغان است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار