مسئول موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: موزه‌ای با عنوان «خط و نشان سمنان»، پس از پایداری شرایط فیزیکی و مناسب‌سازی فضا، با نمایش ۲۰۰ اثر تاریخی به‌زودی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۷۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴ 07 July 2021
 
موزه «خط و نشان» از آثار تاریخی سمنان برپا می‌شود

 

به‌گزارش تابناک سمنان آرزو گل‌کار  گفت: ۲۰۰ قلم شی تاریخی و فرهنگی این استان اکنون از نظر مکانی و فیزیکی ساماندهی شد.

مسئول موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: این اشیا با حضور تیم ۱۲ نفره از کارشناسان و کارگران خبره و با همکاری اداره میراث‌فرهنگی شهرستان سمنان، در فضای مناسب ساماندهی شد و مراحل تهیه شناسنامه و مرمت را سپری می‌کنند.

مسئول موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: این اشیا که وزن برخی از آن‌ها به بالای یک تن می‌رسد، شامل صندوق‌های چوبی بزرگ آرامگاهی، الواح سنگی متعدد، درها و پنجره‌های چوبی گره چینی، و سنگ‌قبرها، مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است.

وی ادامه داد: استان سمنان با داشتن تاریخ و فرهنگ غنی و هزاران یادگار کهن، ظرفیت ایجاد موزه‌های مختلف و متنوع را دارد و بخش خصوصی می‌تواند با فعال شدن در زمینه مجموعه‌داری و ایجاد موزه از حمایت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برخوردار شود.

 گل‌کار گفت: مخازن محل مناسبی برای حفاظت و حراست علمی از نفایس‌ بی‌بدیل هنری و اشیای فرهنگی است که امروز در دسترس ما قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه گام نخست ساماندهی و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی، فراهم آوردن شرایط محیطی مناسب به دور از آلودگی‌های محیطی و تخریب‌های فیزیکی و شیمیایی است، افزود: بر این اساس مهم‌ترین محور فعالیت‌های اموال تاریخی در استان، در حال حاضر بر روی تغییر شرایط نامناسب و ساماندهی مکانی و ایجاد فضای امن و مناسب برای آثار تاریخی فرهنگی منقول و در معرض خطر متمرکز شده است.

مسئول موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: بررسی و کنترل شرایط دما، رطوبت و نور در فضای جدید، بررسی و نظارت بر استاندارد جابه‌جایی و انتقال آثار، برنامه‌ریزی برای آفت‌زدایی و پایش مداوم محیط، و پاک‌سازی، از جمله اقدامات حفاظتی انجام شده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار