سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: با آغاز زودهنگام کوچ بهاره، ورود عشایر به سد کلان ملایر غیرقانونی است.
کد خبر: ۶۰۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ 09 May 2018
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: با آغاز زودهنگام کوچ بهاره، ورود عشایر به سد کلان ملایر غیرقانونی است.

به گزارش ایرنا، گودرز قیاسوند اظهار کرد: ورود عشایر به سد کلان ملایر ممنوع اعلام شده، در حالیکه بسیاری از روستا‌های در مسیر سد درگیر ورود عشایر هستند.

وی افزود: این در حالیست که عشایر با کوچ زودهنگام خود از حوزه سد کلان و روستا‌هایی همچون دره بیاتان، پریدر و دره راست، از سمت سامن و روستا‌های واشان و یونس عبور کرده و مشکلاتی را برای مراتع به وجود آورده اند.

قیاسوند با بیان اینکه عشایر تنها از سمت سامن اجازه ورود به ملایر را دارند بیان کرد: ورود عشایر به ملایر از دوم اردیبهشت ماه آزاد شده و مدت ۴۸ ساعت فرصت دارند این شهرستان را به سمت کوه الوند و تویسرکان ترک کنند.
وی ادامه داد: ملایر ایل راه عشایر است و باید ظرف مدت تعیین شده این شهرستان را به سمت همدان ترک کنند و چنانچه از ۴۸ ساعت بیشتر شود، با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر افزود: بیش از صد‌ها هزار راس دام عشایر وارد مراتع این شهرستان شده اند که خسارت زیادی را به مراتع وارد می‌کنند.

قیاسوند با بیان اینکه تعداد نیرو‌های ما کم است و توان مقابله با عشایر را نداریم ادامه داد: در این راستا، پاسگاه‌های نیروی انتظامی با ما همکاری بسیار خوبی دارند.

وی با بیان اینکه سامانه عرفی علی آباد دمق و قشلاق دهنو مسیر خروج عشایر از ملایر است بیان کرد: در حال حاضر ۲ گروه یکی به صورت ثابت در سه راهی بروجرد، نهاوند و ملایر و یکی به صورت سیار برای کنترل ورود عشایر فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه عشایر باید تا ۱۵ اردیبهشت از شهرستان خارج می‌شدند ادامه داد: بخش عمده‌ای از عشایر خارج شده اند و بخش دیگری هم به دلیل اینکه در شهرستان مرتع وجود ندارد، سرگردان هستند.
به گزارش ایرنا، ظرفیت سالانه مراتع ملایر ۱۲۵ هزار واحد دامی است، در حالیکه با شروع فصل چرا بیش از ۳۵۰ هزار واحد دامی عشایری و روستایی وارد مراتع این شهرستان می‌شوند و بیش از سه برابر واحد دامی از ظرفیت مراتع ملایر استفاده می‌شود.

سطح مراتع ملایر ۱۵۰ هزار هکتار است که بیشترین سطح مراتع این شهرستان را مراتع درجه سه تشکیل می‌دهد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار