کد خبر: ۳۴۵۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶ 19 December 2016

مردم شمال استان همیشه با پدیده باد این نعمت خدادادی زندگی كرده اند كه گاهی موجب آن شده است خسارات ناشی از آن تا مدت های طولانی غیر قابل جبران باشد.

باد عامل طبیعی مهم و تاثیر گذار بر محیط طیبعی و سایر جنبه های حیاتی ساكنان سیستان است كه در سیستان تقریبا وزش دائمی باد وجود دارد كه هریك از بادهای سیستان، به نام خاصی در منطقه شهرت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در این رابطه می گوید: جهت وزش برخی از بادها با تغییر فصول تغییر می كند و سرعت آن ها تقربیا در طول سال متغییر است.

دكتر محمود خسروی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان، در ادامه خاطرنشان كرد: بادهای معروف 120 روزه سیستان از شمال غرب با سرعت فوق العاده ای در تمام طول تابستان می وزد.

وی گفت: این بادها از 10 تا 20 خرداد شروع و تا پایان تابستان ادامه دارد و بیشترین سرعت آن در تیرماه گاه به چند كیلومتر در ساعت هم می رسد.

به گفته وی سرعت متوسط باد ها در ماه های تابستان حدود 70 كیلومتر در ساعت و در ماه های زمستان به 30تا 40 كیلومتر در ساعت می رسد.

وی تصریح کرد: اکنون در تمامی روزهای سال شاهد وزش این بادها در منطقه سیستان هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: وزش این تند بادها در سیستان علاوه بر فرسایش اراضی كشاورزی انتقال ماسه ها، پر شدن نهرها و كانالهای آبرسانی، افزایش تخریب آب، خشكی زمین و بالا رفتن مصرف آب كشاورزی، شوری خاك، و مشكلات دیگر، گاه زمین های زیر كشت را نیز دچار آفت ریگ زدگی می كند.

خسروی به این نكته اشاره كرد كه باد یكی از از ویژگیهای اقلیمی خاص سیستان محسوب می شود و عامل طبیعی مهم تاثیر گذاری بر محیط طبیعی و جنبه های مختلف حیاتی مردم آن سامان بوده است.

وی بیان كرد: به طور كلی چنان كه ذكر شد ویژگی های طبیعی چون آب و هوا، منابع طبیعی، بادها،‌ خاك و عوامل مهم و تاثیر گذار بر زندگی بر مردم سیستان است كه این مردم با وجود اراضی حاصلخیز درگیر نارسایی ها و مشكلات ناشی از این عوامل طبیعی هستند.

همچنین در این خصوص عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامي زاهدان نيز بیان كرد: خشكسالی مشكلی است كه مردم سیستان پیوسته در كشاورزی با آن رو به رو هستند كه اغلب منجر به ترك اقامت عده ای می شود و خشكسالی های متناوب بیشتر ناشی از تغییر مسیر هیرمند و بستن سد و كاهش آب آن است كه در افغانستان صورت می گیرد.

علیرضا جلال زایی افزود: همچنین قدمت ریگ های روان موجب ویرانی مزارع كشتزارهای و آبادی ها می گردد و در برخی مواقع اراضی مزروعی را زیر خروارها شن و ماسه مدفون می سازد.

جلال زایی به این نكته اشاره كرد كه افزایش گستره ی نارسایی و مشكلات فوق موجب شده تا مردم با از دست دادن تمام یا بخشی از محصول و كشت و رزع سالانه و تلف شدن دامهایشان مجبور به مهاجرت گروهی به نقاط دیگر شوند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: بادها از ویژگیهای اقلیمی استان است و به طور كلی به جهت مجاورت با كویرهای اطراف منطقه ای باد خیز است اما همین بادها سبب بروز انواع بیماری های تنفسی نیز شده اند و چون این بادها بادشكن و خاك همراه بوده بسیار گرم و اغلب مسموم است و به همین جهت امراضی مانند آسم، تنگی نفس، سل و بسیاری از بیماریهای عفونی را بوجود می آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار