کد خبر: ۱۱۶۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶ 29 April 2024

تابناک خوزستان: طی شش ماه گذشته، شاهد رویکردی نگران‌کننده در مدیریت شهری اهواز بوده‌ایم که تمرکز اصلی آن بر لجاجت و یکدندگی در برکناری امینی شهردار کنونی این شهر بوده است. رویه مذکور، نه تنها راه را بر هرگونه پیشرفت و توسعه در شهر بسته بلکه هزینه‌های سنگینی را نیز بر دوش شهرداری و شهروندان گذاشته است. سید محمدعلی پورموسوی، رئیس شورای اسلامی اهواز و همراهانش، به جای آنکه وقت و انرژی خود را صرف حل مشکلات مبرم شهر و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کنند، تمام تلاش شان را بر روی یک مورد خاص متمرکز کرده‌اند که آن هم برکناری شهردار است، و دیگر هیچ موضوعی برای آنها اهمیت ندارد. لذا این رفتار نه تنها مانع از تصویب لوایح مهم و ضروری در زمینه‌های شهرسازی، زیباسازی و سایر پروژه‌های عمرانی می‌شود بلکه باعث تأخیر در عقد قراردادها و در نتیجه افزایش هزینه‌های این پروژه‌ها می‌گردد.

همانگونه که می دانید تأخیر در عقد قراردادها معمولاً به دلیل نیاز به تعدیل قیمت‌ها بر اساس شرایط جدید بازار و افزایش هزینه‌های مرتبط با پروژه است. این امر به ویژه در شرایط اقتصادی ناپایدار و تورم بالا، می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. زمانی که هر مناقصه به دلیل تأخیر در تصویب و عقد قرارداد، دست‌کم یک دوره تعدیل را تجربه کند، هزینه‌های پروژه می‌تواند به طور قابل توجهی، گاهی تا سی درصد یا بیشتر، افزایش یابد.

این افزایش هزینه‌ها در نهایت بر دوش شهروندان و بودجه عمومی شهر است و می‌تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی، تأخیر یا حتی توقف پروژه‌های مهم شهری شود. بنابراین، اهمیت دارد که اعضای شورای شهر و شهرداری با یکدیگر همکاری کنند تا از چنین پیامدهای منفی بر روی پروژه‌های شهری و شهروندان جلوگیری شود.

در سویی دیگر باید عنوان کرد، چرا پورموسوی و همراهانش جوابگوی مشکلات مذکور و هزینه‌های اضافی ناشی از این رویکرد ناکارآمد نیستند؟ این وظیفه مدیریت شهری است که به نیازها و درخواست‌های شهروندان توجه داشته باشد و به جای تمرکز بر مسائل سیاسی، قدرت نمایی و... راه‌هایی برای بهبود زندگی روزمره مردم پیدا کند. این روند نشان دهنده یک نوع بی‌توجهی به وظایف اصلی مدیریت شهری است و نیاز به بازنگری و تغییر فوری دارد.

منتظر این تغییر و بازنگری از سوی اعضای شورای اسلامی شهر اهواز که طی شش ماه گذشته شهرداری این شهر را معطل برکناری شهردار کرده اند هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار