کد خبر: ۱۰۵۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳ 15 June 2022
آژانس خبری سی. ان. ان در گزارشی درباره گران‌ترین شهر‌های جهان در سال ۲۰۲۲ هنگ‌کنگ را برای سومین سال متوالی گران‌ترین شهر جهان اعلام کرد. این گزارش که بر اساس فهرست ارائه‌شده توسط سازمان «اکا اینترنشنال» منتشر شده، پس از هنگ‌کنگ شهر‌های نیویورک، ژنو و لندن را به عنوان گران‌ترین شهر‌های جهان معرفی کرده است. توکیو، تل‌آویو، زوریخ، شانگهای، گوانگژو و سئول شهر‌های دیگر فهرست ده شهر گران جهان هستند.

به گزارش تابناک همدان از شفقنا، با این حال از نظر این سازمان آسیا گران‌ترین قاره دنیا برای زندگی است و در فهرست ده شهر گران جهان، علاوه بر هنگ‌کنگ، چهار شهر توکیو، شانگهای، گوانگژو و سئول آسیایی هستند و در واقع پنج شهر از ده شهر گران جهان در این قاره قرار دارد.

نکات جالب فهرست

فهرست ده شهر گران دنیا نکات و موضوعات جالب و جذابی دارد. از جمله این که خبری از شهر‌هایی مانند پاریس و رم و مادرید در این فهرست نیست. در واقع در رده‌بندی امسال «اکا اینترنشنال» بیشتر پایتخت‌های اروپایی از جمله مادرید، رم و بروکسل همگی سقوط کرده و از رتبه‌های بالای جدول خارج شده‌اند. در این میان پاریس که در گذشته معمولا در بالای فهرست قرار داشت، وضعیت بدتری دارد و دیگر در بین ۳۰ شهر اول دنیا حاضر نیست.

به عقیده لی کوان، رئیس بخش منطقه‌ای شرکت «اکا اینترنشنال» دلیل بدتر شدن وضعیت کشور‌های اروپایی در فهرست شهر‌های جهان این بوده که امسال یورو بدتر از دلار آمریکا و پوند انگلیس عمل کرده و همین هم تاثیر خود را بر جایگاه شهر‌های بزرگ منطقه یورو گذاشته است. نکته جالب‌تر این که ژنو و زوریخ به عنوان دو شهر اروپایی حاضر در فهرست ده شهر اول فهرست با این که اروپایی هستند، اما از فرانک سوئیس به عنوان واحد پول استفاده می‌کنند.

جایزه گران‌ترین شهرها- می‌رسد به آسیا

اگر چه با حضور پنج شهر آسیایی هنگ‌کنگ، توکیو، شانگهای، گوانگژو و سئول در میان ده شهر گران جهان به سهولت می‌توان این قاره را گران‌ترین قاره جهان نامید، اما، طبق برخی طبقه‌بندی‌ها خاورمیانه را نیز می‌توان جزو مناطق آسیایی محسوب کرد- که در این صورت این قاره با حضور تل‌آویو در رده ششم شهر‌های گران، اکثریت قاطعی در این فهرست به دست می‌آورد.

پایین آمدن در فهرست.

اما این نکته که کدام شهر‌ها نسبت به سال‌های گذشته رتبه پایین‌تری دارند؛ موضوع جالب دیگری است که در فهرست سی. ان. ان به‌ش پرداخته شده است.

در این زمینه باید بیش و پیش از هر شهر دیگری به پاریس اشاره کرد که در زمان‌های نه چندان دور در صدر فهرست اکا قرار داشت، اما در حال حاضر حتی در میان ۳۰ شهر برتر فهرست نیز حضور ندارد. جالب این که شهر‌های مادرید، رم و بروکسل نیز در سال‌های اخیر همه سقوط کرده‌اند.

لی کوان درباره جایگاه پایین‌تر شهر‌های اروپایی می‌گوید که «تقریباً امسال رتبه همه شهر‌های بزرگ اروپا که در منطقه یورو قرار دارند، کاهش یافته است- که دلیلش هم عملکرد ضعیف‌تر یورو در ۱۲ ماه گذشته در قیاس با دلار آمریکا و پوند انگلیس می‌تواند باشد».

به باور این کارشناس اقتصادی؛ عوامل سیاسی و درگیری‌های نظامی و بین‌المللی نیز می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند. مثلاَ در ماجرا‌های اخیر اروپا و حمله روسیه به اوکراین می‌توان گفت که این اتفاق و تحریم‌های متعاقب آن باعث تنزل جایگاه مسکو تا رتبه ۶۲ و البته نزول سنت‌پترزبورگ تا رتبه ۱۴۷ شده‌اند.

منبع: سی ان ان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار