نویسنده ادبیات پایداری گفت: سربازان گمنام دوران جنگ تحمیلی مادران شهدا هستند که کمتر از آن‌ها یاد شده است.
کد خبر: ۱۰۴۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰ 08 May 2022
نویسنده ادبیات پایداری گفت: سربازان گمنام دوران جنگ تحمیلی مادران شهدا هستند که کمتر از آن‌ها یاد شده است.

به گزارش تابناک همدان، بهناز ضرابی‌زاده ظهر امروز در آیین روایت مادری که به نقد و بررسی کتاب «من مادر دوم تورجم» نوشته فرزانه تیموری خواهر شهیدان تیموری اختصاص داشت و به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد اظهار کرد: کتاب خاطره نگاری مادران شهدا رادر دست تهیه و نگارش دارم.

وی افزود: کتاب اخیر من به زندگی و روایت فرزانه تیموری خواهر شهیدان تیموری، مادر ایشان و همسر شهید ایرج تیموری می‌پردازد و به واسطه این کتاب با خانواده تیموری مصاحبه کردم و کتاب من مادر دوم تورج هستم را نیز مطالعه نمودم. 

نویسنده کتاب مادر شینا تصریح کرد: روایت و خاطرات جنگ تحمیلی از سال‌های آغازین، از زبان رزمندگان روایت شد و خیلی از شهدا زندگی خودنوشت داشتند و به همین خاطر کمتر مادران، خواهران و همسران شهدا به خاطره گویی پرداختند بنابراین تا قبل از این روایت ما از دوران دفاع مقدس، روایت مردانه‌ای داشتیم. 

وی با اشاره به اینکه پس از مدت زمانی روایت‌های زنانه هم از دفاع مقدس آغاز شده است ادامه داد: یکی از آغازگران این عرصه کتاب «دختران او پی دی» خاطرات «مینا کمایی» است که روایتی از پرستاران در آبادان را به دست می‌دهد، اثر دیگر «نامه‌های فهیمه» نوشته رضا کمره‌ای دربرگیرنده نامه‌های فهمیه باباییان پور به همسر شهیدش است، یگی دیگر از این آثار «یکشنبه آخر» خاطرات معصومه رامهرمزی، است که بسیار زیبا وبا جزییات نوشت و سپس به «دا» رسیدیم که تأثیرگذارترین و پرمخاطبترین کتاب درباره زنان است.

ضرابی‌زاده خاطرنشان کرد: فرزانه تیموری با احساس زیبای خواهرانه و مادرانه کتاب من مادر دوم تورجم را شامل آنچه از خاطرات برادران شهیدش به ویژه تورج در ذهن داشته به نگارش درآورده است.

وی با بیان اینکه این طلیعه خوبی است تا ما از مادران شهدا بنویسیم گفت: مادران شهدا از گمنام‌ترین و صبورترین سربازان دوران جنگ تحمیلی بودند.

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس با بیان اینکه اگر تربیت مادران شهدا نبود، فرزندانی این چنین غیور ظهور نمی‌کردند اظهار کرد: به همین دلیل ما باید روایت‌های مادرانه در خاطره نگاری دوران دفاع مقدس بپردازیم. 

وی با اشاره به اینکه در خاطره نگاری‌ها به همسران شهدا توجه شده است افزود:، اما مادران شهدا همچنان غریب و گمنام هستند و ما باید خاطرات مادران شهدایی که در قید حیات هستند را ثبت وضبط کنیم.

من مادر دوم تورجم روایت یک رابطه معمولی خواهرانه و برادرانه نیست

نویسنده و بازنویس اثر من مادر دوم تورجم تصریح کرد: این کتاب خاطرات صمیمی خواهر شهیدان تیموری با برادران شهیدش به ویژه تورج است و بر اساس تحولی که در روح و روان ایشان به وجود آمد، به نگارش درآمده است. 
وی ادامه داد: این خاطرات تکراری نیست که هر خواهر و برادری آن را تجربه کرده باشند و خاطرات یک رابطه معمولی نیست و بسیار خاص و جذاب است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار