با هدف حفظ واحیای مراتع:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: باهدف حفظ و احیای مراتع با امضای سند، طرح مرتعداری روستای صادقلو شهرستان فامنین به مساحت ۲ هزار ۶۵۶ هکتار به نمایندگان مرتعداران وبهره برداران این مرتع احاله مدیریت شد.
کد خبر: ۱۰۲۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶ 04 January 2022
 
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: باهدف حفظ و احیای مراتع با امضای سند، طرح مرتعداری روستای صادقلو شهرستان فامنین به مساحت ۲ هزار ۶۵۶ هکتار به نمایندگان مرتعداران وبهره برداران این مرتع احاله مدیریت شد.
 
به گزارش تابناک همدان، اسفندیار خزائی در حاشیه امضای این طرح در دفتر خانه شماره ۱۷ شهرستان فامنین اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها محوری و اولویت‌های سازمانی ما مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع بوده چرا که تا زمانی مشارکت مردم محلی و بهره‌برداران باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نخواهد شد.

خزائی با بیان اینکه مردم وبهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت واحیاء از مراتع به عهده دارند افزود: در راستای اجرای طرح (۱۴۰۰۱۴۳) سازمان جنگل‌ها و به منظور حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری شهرستان فامنین در دستور کار قرار گرفت و در این مرحله ۲۶۵۶ هکتار از مراتع این شهرستان با تنظیم اسناد قراردادی در دفترخانه رسمی شماره ۱۷ به نماینده مرتعداران این منطقه احاله مدیریت شد.

خزائی با تاکید بر اهمیت حفظ مراتع وتوسعه طرح‌های منابع طبیعی گفت:تمامی دارندگان پروانه چرا‌ی دام د رمراتع باید تا پایان سال ۱۴۰۰ طرح مرتعداری تهیه کنند، خاطر نشان کرد: در غیر اینصورت پروانه مرتعداری و چرای دام آنان که به صورت موقت و یکساله صادر شده باطل شده و حق بهره برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مرتع‌داری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود، ادامه داد: اجرای این طرح‌ها از نقش موثری در افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی برخوردار است.

او گفت: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستای خود کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

خزائی خاطر نشان کرد: بهره برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، تولید نهال، بوم گردی و گردشگری، زنبورداری دام اقدام کرده و وهم به معیشت خود سر سامان دهند و از طرفی به حفظ مراتع وتقویت پوشش گیاهی آن کمک شایانی کنند.

 نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار