دوره‌های آموزشی کشت وفرآوری گیاهان داروئی برای دهیاران و بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی همدان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 14 December 2021
دوره‌های آموزشی کشت وفرآوری گیاهان داروئی برای بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی همدان برگزار شد.

 به گزارش تابناک همدان، صبح امروزکارگاه آموزشی کشت وفرآوری گیاهان داروئی برای دهیاران وبهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان همدان در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان برگزار شد.

سید امین مشعریان رئیس اداره آموزش، ترویج ومشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان همدان در ارتباط با برگزاری این دوره اموزشی، اظهار داشت: این روز‌ها جنگلها، مراتع وحوزه‌های آبخیز‌ها نه تنها به عنوان قطب توسعه اقتصادی واجتماعی وفرهنگی بلکه به عنوان پشتوانه بقای سایر بخش‌های اقتصادی نیز مورد توجه است.

وی خاطرنشان کرد: سودجویی فرصت‌طلبان موجب تشدید روند تخریب عرصه‌های طبیعی شده و با توجه به این موضوع در سال‌های اخیر، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و به تبع آن ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها نیز به عنوان متولی، حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع تجدیدشونده اقدام به ترویج فرهنگ حفظ وجلب مشارکت‌های مردمی نموده است.

رئیس اداره آموزش، ترویج ومشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان ادامه داد: این کارگاه آموزشی ویژه دهیاران، مجریان و بهره برداران از عرصه‌های منابع طبیعی است که در راستای آگاهی دادن به بهره برداران از این عرصه‌ها، برای توسعه وکشت گیاهان داروئی، حفاظت و احیا مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی طبیعی منطقه برگزار گردید. 

وی هدف از اجرای این دوره آموزشی را فرهنگ سازی در بین آحاد جامعه و ارتقاء دانش، ینش و مهارت بهره برداران و مجریان طرح‌های کشت وفرآوری گیاهان داروئی در راستای حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از عرصه‌های منابع طبیعی استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طرح کشت گیاهان دارویی با مشارکت مرتع‌داران و در راستای اقتصادی کردن مراتع و بهبود معیشت بهره‌برداران و جوامع محلی اجرا می‌شود، تصریح کرد: با اجرای طرح‌های تلفیقی مرتعداری و استفاده از سایر ظرفیت‌های موجود در مراتع از جمله گیاهان دارویی علاوه بر افزایش درآمد بهره برداران موجب کاهش فشار چرای دام در مراتع، حفظ پوشش گیاهی و ذخائرژنتیکی مراتع شده و زمینه صادرات و ارزآوری را فراهم می‌کند.

رئیس اموزش وتریج منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه در استان همدان ۳۸۰ گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی شناسایی شده است، افزود: توسعه پوشش گیاهی و اقتصادی کردن مراتع در راستای بهبود معیشت جوامع محلی از اهداف اجرای این دوره اموزشی است.

 مشعریان با اشاره به نقش اموزش وترویج در حفظ وتوسعه طرح‌های منابع طبیعی تصریح کرد: بدون شک مردم مهمترین وموثرتین نقش را در حفاظت از منابع طبیعی بر عهده دارند وهمراهی مردم وبهره برداران محلی نقش تاثیر گذاری در حفظ منابع طبیعی وتوسعه پایدار ایجاد می‌کند.

رئیس اموزش وترویج منابع طبیعی استان حفظ و احیای مرتع را یکی از برنامه‌ها واهداف این دوره آموزشی دانست و افزود: عدم توجه دامداران به حفظ مرتع و چرای بی رویه و بیش از توان مرتع باعث از بین رفتن مراتع شده و دهیاران شهرستان همدان خواست در جهت حفظ پوشش گیاهی مراتع کوشا باشند، زیرا عدم استفاده مطلوب از منابع طبیعی در آینده موجب مشکلات زیست محیطی و از بین رفتن دام و منابع درآمدی مردم خواهد شد.

مشعریان تصریح کرد: حفظ منابع طبیعی اهمیت بالایی دارد که برای رسیدن به این مهم، فرهنگ حفاظت و حراست از اراضی ملی و طبیعی باید در جامعه نهادینه شودو آگاه‌سازی عموم مردم، قدم اول در نهادینه کردن فرهنگ حفظ منابع عظیم خدادادی است.

کارگاه آموزشی ترویج کشت وفراوری گیاهان داروئی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان همدان برگزار شد که دکتر رمضان کلوندی معاون این مرکز مدرس این کارگاه بود.
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار