در سفر رئیس جمهور صورت گرفت؛
تابناک سمنان: جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان از تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد ریال در سفر رئیس جمهور به اجرای عملیات آبخیزداری، آب‌خوانداری و کنترل سیلاب در استان سمنان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۷۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱ 06 November 2021

طرح‌های آبخیزداری سمنان ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار گرفتند

 

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان اظهار داشت: استان سمنان به وسعت ۹.۷ میلیون هکتار در دامنه جنوبی سلسه جبال البرز و در کمر بند خشک و نیمه خشک با میانگین بارندگی حدود ۱۴۰ میلیمتر در پهنه سیل خیز کشور قرار دارد و این امر ضرورت اجرای پروژه‌های آبخیزداری، آبخوانداری و کنترل سیل و استفاده از روان آب‌های سطحی را دو چندان می‌کند.

جعفر مرادی حقیقی بیان کرد: از اثرات قابل توجه طرح‌های آبخیزداری بر منابع آبی و غنای آن‌ها است و اجرای پروژه‌های آبخیزداری، آبخوانداری و کنترل سیل از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سنوات گذشته باعث کنترل سیل و کاهش خسارت، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و افزایش دبی چشمه‌ها و قنوات در پایین دست حوضه‌های آبخیزشده است و با توجه به نمود عینی اثرات اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوانداری و کنترل سیل و اتمام رساندن پروژه‌های مذکور در سطح ۱۳۵ هزار هکتار مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر ریاست جمهور به استان سمنان اختصاص یافت.

مرادی حقیقی ادامه داد: با بیان این که سه شهرستان استان از امتیاز طرح آبخیزداری با هدف محرومیت‌زدایی بی‌بهره است، از سازمان‌های مربوطه خواست تا از فرصت قانونی اخذ اعتبار از ردیف محرومیت‌زدایی استفاده کند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از سیلاب و فرسایش خاک خاطرنشان کرد: آبخیزداری در واقع فرصت توسعه روستایی و زدودن فقر و محرومیت است، چرا که اقتصاد کشاورزی روستا به آب وابسته است و عملیات آبخیزداری همان بهره وری از بارندگی‌ها است.

وی با بیان اینکه دولت جهادی سیزدهم می‌تواند با توجه ویژه به آبخیزداری در مناطق مختلف کشور به ویژه استان سمنان به کمک اقتصاد روستا‌ها بیاید بیان کرد: همواره کمبود آب شرب، کشاورزی و صنعت مساله محوری همه برنامه‌های استان سمنان است و آبخیزداری فرصت مناسبی است تا بتوان از حداقل بارندگی سالانه بیشترین بهره برداری را داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان افزود: آبخیزداری سبب افزایش تغذیه آب‌های زیرزمینی به ویژه چشمه سار‌ها و قنوات می‌شود و این یعنی کشاورزان می‌توانند کشاورزی با برنامه بلندمدت داشته باشند.

وی با اشاره به کویری بودن این استان تصریح کرد: از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می‌دهد.

مرادی حقیقی گفت:از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

 

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار