وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان نهمین سفر استانی رئیس‌جمهوری پنجشنبه گذشته به شاهرود سفر کرد و اینک سه روز پس از آن سفر، تعطیل کردن دائمی معدن بوکسیت تاش، بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام چندساله و رفع معضل بیکاری، مهمترین خواسته‌های مردم از این وزیر دولت سیزدهم است.
کد خبر: ۱۰۰۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱ 07 November 2021

واکاوی مهمترین خواسته‌های مردم شاهرود از وزیر صنعت، معدن و تجارت

 

به گزارش تابناک سمنان پنجشنبه گذشته استان سمنان مقصد نهمین سفر استانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بود. رئیس جمهوری در این سفر در ۲ شهرستان سمنان و مهدیشهر حضور یافت و تعدادی از وزیران را نیز به عنوان نماینده خود به دیگر شهرستان‌ها فرستاد تا با بررسی میدانی مشکلات مردم هر منطقه را به دولت انعکاس دهند.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جریان نهمین سفر به عنوان وزیر معین رییس جمهوری در زادگاه خود شاهرود حضور یافت تا مهمترین مشکلات این منطقه را به آیت الله رئیسی منتقل کند اما برخی از خواسته‌های مطرح شده از سوی مردم این شهرستان به طور مشخص به حوزه کاری این وزارتخانه مربوط می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر یک روزه از چند طرح صنعتی بازدید و در نشست شورای اداری شهرستان شاهرود شرکت کرد. وی همچنین در جمع مدیران برخی از شرکت‌های دانش بنیان نیز حاضر شد.

ایرنا طی گزارشی به واکاوی خواسته های مردم شاهرود از وزارت صنعت،معدن و تجارت می‌پردازد.

معدن بوکسیت تاش تعطیل شود

مهمترین درخواست مردم شاهرود را باید تعطیلی کامل و دائم معدن بوکسیت تاش به شمار آورد. این موضوع از روزها پیش از سفر رئیس جمهوری به استان سمنان تاکنون همچنان در فضای مجازی پرتعدادترین پیام‌ها را به خود اختصاص داده است.

معدن بوکسیت، معدنی روباز در کوه شاهوار بلندترین قله در شرق رشته کوه البرز است. با توجه به اینکه این قله حدود چهار هزار متری تنها منبع تأمین کننده آب منطقه شاهرود و بسطام است، فعالیت این معدن به گفته کارشناسان نابودی منابع آبی این شهرستان را در آینده در پی خواهد داشت. با تلاش‌های مردم شاهرود و همراهی مسوولان معدن بوکسیت تاش از اسفند ۹۷ تاکنون به طور موقت تعطیل شده است. گفتنی است در پی درخواست‌های مردمی، خرداد امسال قله شاهوار به ثبت ملی هم رسید.

حجت الاسلام سید علی رضوی نسب امام جمعه بسطام در خطبه‌های این هفته نمازجمعه خود نیز تعطیلی این معدن را خواستار شد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت با کارشناسی دقیق خسارت‌های معدن بوکسیت تاش به محیط زیست را شناسایی و برای تعطیلی کامل این معدن اقدام کند.

همزمان با ورود هیأت دولت به استان سمنان اعضای شورای اسلامی شهر بسطام هم با امضای نامه‌ای خطاب به رییس جمهوری تعطیلی کامل معدن را خواستار شدند.

همچنین امیرحسین ولیان نماینده تشکل‌های محیط زیستی شهرستان شاهرود در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت از فاطمی امین خواست فعالیت معدن بوکسیت در ارتفاعات شاهوار را به طور دائم متوقف کند.

اشتغال جوانان شاهرودی مورد توجه قرار گیرد

بیکاری یکی از مشکلات مردم به ویژه جوانان تحصیل کرده در شرق استان سمنان است. کم توجهی به راه‌اندازی صنایع گوناگون از سال‌های پیش از یک سو و کاهش رونق کشاورزی در پی سرمازدگی و محدود شدن منابع آبی در دهه گذشته از سوی دیگر سبب شد تا بسیاری از جوانان شاهرودی پس از گذراندن دوره تحصیل خود برای یافتن شغل مناسب راهی دیگر شهرها شوند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با ایرنا پیش از سفر رییس جمهوری، اشتغال را یکی از خواسته‌های مهم مردم این مناطق عنوان و ابراز کرد: شرق استان سمنان با دارا بودن نرخ بیکاری ۲۸ درصدی، مشکل جدی برای اشتغال دارد و نیازمند تصمیم‌های ویژه دولت در این سفر است.

علی اصغر خانی با بیان اینکه مردم شهرستان های شاهرود و میامی در طول ۴۲ سال گذشته همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی بودند، تأکید کرد: اهالی این منطقه شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کردند و از رییس جمهوری انتظار دارند که با توجه به ظرفیت ها تصمیم های مناسبی برای این منطقه از سوی دولت سیزدهم گرفته شود.

وی در نشست شورای اداری استان سمنان نیز در حضور رییس جمهوری به مشکل چندساله تکمیل و راه اندازی کارخانه سیمان بیارجمند اشاره و تصریح کرد: شرکت سیمان بیارجمند به عنوان یکی از طرح‌های مهم صنعتی شهرستان شاهرود سال‌ها نیمه تمام باقی مانده است.

طرح های صنعتی در حال ساخت نیازمند حمایت ویژه است

این نماینده مجلس با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از سهامداران سیمان بیارجمند مردم مناطق کم برخوردار میامی، بیارجمند و کالپوش هستند، افزود: ساخت این طرح تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت تا ۲ سال آینده به چرخه تولید وارد شود. 

عملیات اجرایی ساخت کارخانه بیارجمند شاهرود در سال ۸۵ در زمینی به‌مساحت هشت هکتار آغاز شد. برای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی ۲ هزار و ۸۰۰ تن انواع ماشین‌آلات خارجی به ارزش حدود ۱۷ میلیون یورو وارد کشور شد اما به دلیل مشکلات گوناگون عملیات ساخت این کارخانه به مدت چند سال متوقف شده است.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به شاهرود از تعدادی از واحدهای صنعتی این شهرستان دیدن کرد که بخشی از آن ها را طرح هایی تشکیل می داد که هنوز به بهره برداری نرسیده است.

یکی از این طرح ها کارخانه ذوب آهن شاهرود است که ساخت آن از سال ۹۷ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۱هکتار در شهرک صنعتی شاهرود آغاز شد و با افتتاح آن اشتغال مستقیم یکهزار و ۶۰۰ نفری در انتظار شاهرود خواهد بود. این طرح قرار است در ۲ بخش ذوب و نورد راه اندازی ‌شود اما با مشکلات زیرساختی رو به روست که از تأمین برق می توان به عنوان مهمترین مشکلات بهره‌برداری از این کارخانه یاد کرد.

کارخانه داروسازی "فردوس آرا" هم دیگر طرحی بود که فاطمی امین از آن دیدن کرد. عملیات اجرایی ساخت این کارخانه بیش از یک دهه پیش با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد. گرچه ساختمان این واحد تولیدی تکمیل و تجهیزات خط تولید آن نیز از کشورهای خارجی خریداری شد اما به دلیل بدهی بانکی و نبود سرمایه در گردش هیچ گاه به مرحله بهره برداری نرسید.

عدالت صنعتی در استان سمنان برقرار می شود

در پاسخ به مطالبات مردم و مسوولان شهرستان شاهرود، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از اجرای طرحی برای برقراری توازن و عدالت در حوزه این وزارتخانه نه تنها در شاهرود بلکه در کل شهرستان های کشور خبر داد.

سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه تا پایان سال طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری کشور تدوین می‌شود، افزود: در این طرح ویژگی‌های هر شهرستان، منابع، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها بررسی و بر اساس میزان اشتغال مورد نیاز در چند سال آینده هر منطقه سرمایه گذاری ها انجام می شود.

وی به نبود تعادل و توازن صنعتی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: نبود تعادل در سرمایه‌گذاری مهاجرت‌هایی را به دنبال دارد که در نتیجه آن‌ها مشکلاتی در مبدأ و مقصد مهاجران ایجاد می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بر حمایت از طرح های نیمه تمام صنعتی در شرق استان سمنان تأکید کرد. فاطمی امین درخصوص کارخانه سیمان بیارجمند نیز به خبرنگاران گفت: جمع‌بندی نهایی درخصوص راه حل مناسب برای تکمیل و راه‌اندازی این کارخانه تا ۲ ماه آینده اعلام می‌شود.

نهمین سفر استانی رییس جمهوری و هیأت همراه وی به استان سمنان به پایان رسید اما کار اصلی تازه آغاز شده است چرا که مردم شهرستان شاهرود همچون دیگر هم استانی‌های خود منتظر پیگیری عملی خواسته‌هایشان از دولت مردمی هستند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار