سالهای اخیر شهر یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد تنش آبی را بر کالبد خود احساس می‌کند و نسخه‌های پیچیده شده برای بهره برداری از تصفیه خانه اضطراری این شهر راه به جایی نبرده است.
کد خبر: ۹۸۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱ 13 August 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهر نوشت : نقشه کهگیلویه و بویراحمد را که نگاهی بیندازیم، رودخانه‌ها بیش از هر چیزی در کنار رخسار بلوط‌های خوش رنگ زاگرس رخ نمایی می‌کنند.

از یک سو بشار و از سویی خرسان و از سویی مارون و خیرآباد و سردان و آب شور و… بر قلب این سرزمین سراسر نعمت جولان داده و استان نام دارنده ۱٠ درصد روان آب‌های کشور را یدک می‌کشد.

تنش آبی در پنج شهر

اما داستان این بار فرق می‌کند و وقتی عدم تعادل مصرف و تولید رقم بخورد، کلید واژه تنش آبی بیش از هر موضوعی در بحث قطع جریان آب شنیده می‌شود.

اما در حقیقت مدیریت منابع آبی آنگونه که انتظار می‌رفت شکل نگرفته تا تنش آبی چندین شهر و دهها روستای کهگیلویه و بویراحمد را درگیر کند.

پنج شهر و بیش از ۲۰۰ روستا و منطقه عشایری این استان درگیر مشکل تنش آبی است.

تنش آبی برکالبد کهگیلویه وبویراحمد/تصفیه خانه اضطراری پنج ساله شد

تنشی که راه حل های اضطراری نیز تاکنون نتوانسته راه به جایی برد و قطعی مکرر آب بر پیکره سرزمین پر آب اما محروم از زیرساخت‌ها سایه افکنده است.

یاسوج مهاجر پذیر روز به روز بر جمعیتش افزوده شده و پروژه‌های مهم زیرساختی در آن خاک می‌خورد تا عملاً توازنی در خدمات و نیازها برقرار نشود.

ظاهراً در گذشته باکس‌های مدیریت منابع آبی در استان تنها توان قطع آب شرب را داشته و پروژه‌های پایدار ساز آب نیز راه به جایی نبرده است.

قطع قریب به ۱۲ ساعته آب

در تابستان امسال در طول هر شبانه روز ۱۳ ساعت آب شرب برای مصرف مردم در بسیاری از مناطق شهر یاسوج برقرار بوده و هر روز و در زمان مشخصی فلکه آب با ضعف زیرساخت‌های پایدار سازی آب و تنش آبی بر روی مردم بسته شده است تا توازن توزیع به دلیل کمبودها برقرار شود.

در حال حاضر پروژه‌ای که سال‌ها با نام اضطراری حرکت لاک پشتی را به خود دید، پشت درب بهره برداری متوقف شده و وعده‌های متعدد مدیران برای بهره برداری از این پروژه راه به جایی نبرده است.

تنش آبی برکالبد کهگیلویه وبویراحمد/تصفیه خانه اضطراری پنج ساله شد

مردادماه سال ۹۵ و در سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد اجرای تصفیه‌خانه اضطراری آب یاسوج مصوب شد.

سیزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ و با حضور «چیت چیان» وزیر وقت نیرو و سید علی لدنی نژاد مدیرعامل آن زمان آبفای استان کلنگ پروژه‌ای اضطراری که قرار بود آب ۶٠ هزار نفر از مردم یاسوج را تأمین کند بر زمین زده شد.

براساس گفته‌های مدیران وقت، مدت زمان پیش بینی شده بهره برداری طرح دوازده ماه یعنی سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بود.

با گذشت زمان مدیران متعدد روی کار آمده آبفا وعده افتتاحی را می‌دادند که هیچگاه زمانش فرا نرسید.

اما سوالی که از متولیان وجود دارد این بوده که چنین پروژه‌ای با اولویت اضطرار چرا پنج سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد و هنوز قطعیتی در زمان بهره برداری آن وجود ندارد؟.

تنش آبی برکالبد کهگیلویه وبویراحمد/تصفیه خانه اضطراری پنج ساله شد

آیا وقت آن نرسیده که تنش‌های آبی موجود در استان و به ویژه مرکز استان با نگاه توسعه زیرساختی و نه با قطع شیرفلکه آب حل شود؟.

آبرسانی ۲۰۰ روستا با تانکر

معاون توسعه و بهره برداری آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد از وقوع تنش آبی در در پنج شهر یاسوج، لیکک، دیشموک، مادوان و باشت خبر داد.

مسعود مرادیان در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در حوزه روستاها حدوداً ۲۰۰ روستا در سطح شهرستان‌های استان با تنش آبی مواجه هستند و با تانکر آبرسانی می‌شوند.

مرادیان به پروژه تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه قریب به ۸٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها که آب از مهمترین ظرفیت‌های هر منطقه محسوب می‌شود، پایدارسازی منابع و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام می‌تواند مرهمی بر تنش‌های آبی شکل گرفته در استان باشد تا دیگر نسخه‌هایی غیر از قطع آب برای تعادل بخشی به تولید و مصرف پیچیده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار