با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
نخستین کتابگردان الکترونیک جهان، روز پنجشنبه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمنان رونمایی شد.
کد خبر: ۹۷۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷ 08 July 2021

نخستین کتابگردان الکترونیک جهان در سمنان رونمایی شد

 

به گزارش  تابناک سمنان  سید عباس صالحی روز پنجشنبه در ادامه سفر یک روزه خود به استان سمنان با حضور در دبیرخانه پایتخت کتاب واقع در  موسسه فرهنگی هنری آرمان روشن سمنان، نخستین کتابگردان الکترونیک جهان با عنوان «نامک» را رونمایی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در حاشیه آیین رونمایی این کتابگردان الکترونیک به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین شبکه کتابگردان الکترونیک جهان در سمنان، چشم انداز پایتخت فناوری های کتاب ایران طراحی، ساخته و بهره برداری شد.

فرشید فلاح با اشاره به اینکه نامک مشابه جهانی ندارد بیان کرد: کتابگردان الکترونیک نامک که تمام مراحل تولید آن توسط جوانان نخبه شهر سمنان و در واحد مهندسی بنیاد آرمان روشن، به پیشنهاد دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب استان و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرداری سمنان تولید شد. 

وی افزود: این دستگاه‌های هوشمند، با کارت ملی و یا کارت هوشمند کتاب، بدون نیاز به ثبت نام قبلی به کاربران و در محیط‌های عمومی و خیابان های شهر ارائه خدمت می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: ظاهر جذاب و مقاوم به عوامل محیطی و بهره مندی از فناوری‌های هوشمند نور و صدا، شیوه خلاقانه تحویل کتاب با گردش محوری، تحویل و بازگشت کتاب به صورت هوشمند و بدون نیاز به ثبت توسط کاربر، امکان جست‌وجو ، ثبت و رزرو کتاب توسط نرم‌افزار، ضدعفونی کردن کتاب ها توسط اشعه فرابنفش استاندارد با قابلیت خدمات رسانی در دوره کرونا و پساکرونا، برقراری تعامل با عابران پیاده، دریافت کتاب های اهدایی مردم و نمایش مسیر سفر کتاب و نظرات کاربران درباره هر کتاب، چاپ بلیت جایزه برای کاربران برتر به ویژه کودک و نوجوان، بسترسازی برای مسابقات جامع کتابخوانی، و اتصال تمام دستگاه های سطح شهر به صورت شبکه جامع، از مهمترین ویژگی های این اختراع ایرانی است که نمونه نخست آن طی  هشت ماه طراحی و ساخته شد.

فلاح افزود: پس از رونمایی رسمی در مرحله اول، سمنان نخستین شهر ایران است که با همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی به این دستگاه ها مجهز می‌شود.

وی ادامه داد: فعالان مردمی مسئولیت نظارت بر کتابخانه‌ها را بر عهده دارند و مردمی بودن اداره این کتابخانه‌ها در کنار نظارت و تسهیل‌گری دولت از ویژگی های این طرح است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: کتابخانه های بزرگ تمام دیجیتال دانوش، و کتابگردان های نامک ویژه کودک و نوجوان و شهروندان با نیازهای خاص نیز در مرحله تولید قرار دارند که در تابستان امسال رونمایی خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پس از ورود به سمنان و استقبال از سوی مسوولان استان، با حضور در کوشک شهدای گمنام و ادای احترام به مقام شهدا، با آیت الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان دیدار کرد.

افتتاح و بازدید از ۲ نمایشگاه هنری آثار بانوان هنرمند سفال سمنان با بیش از ۳۰ اثر سفال و سرامیک بانوان هنرمند شهرستان به مناسبت انتخاب و معرفی سمنان به عنوان  «شهر خلاق سفال و سرامیک»  و نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان استان سمنان در این شهر، افتتاح یک باب کتابخانه در شهرستان مهدیشهر، افتتاح و بازدید از نمایشگاه نقاشی آثار مرتبط با زندگی آیت‌الله العظمی فقید حسینی شاهرودی در نگارخانه زرآب شاهرود و حضور در پیش‌کنگره همایش ملی آیت‌الله العظمی فقید حسینی شاهرودی در شاهرود، دیگر برنامه های سفر یکروزه صالحی به استان سمنان است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار