مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر مطرح کرد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: در یک سال گذشته، شاهد کشف 6 لاشه نهنگ و لاک‌پشت دریایی در سواحل استان بوشهر بودیم که دلیل عمده تلف شدن آنها، صید ترال و تردد کشتی‌ها بوده است.
کد خبر: ۸۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 06 September 2015
حسین دلشب صبح امروز در نشست بررسی علل و عوامل از بین رفتن شماری از نهنگ‌ها در سواحل بوشهر اظهار داشت: عمد‌ه‌ترین تهدیدات در بخش زیست‌بو‌م‌ها، مربوط به تخریب مناطق مرجانی به علت روش‌های مخرب صید، برداشت مرجان از سواحل، لنگراندازی در مناطق مرجانی و گرمایش و آلودگی‌های دریایی است، ازدیاد توتیای دریایی نیز در مناطق مرجانی گزارش‌شده است که به نظر می‌رسد علت آن، برداشت بیش‌ ازحد آبزیان در مناطق حساس مرجانی و آلودگی‌های ناشی از افزایش مواد مغذی آب باشد.

 وی بیان کرد: در مورخ 23 اسفندماه سال گذشته، لاشه یک نهنگ در سواحل شهرستان عسلویه و در روز بعد لاشه نهنگی دیگر در سواحل شهرستان تنگستان توسط امواج به ساحل آورده شد و طی هفته گذشته نیز لاشه نهنگ دیگری در شهرستان دیر به ساحل رسید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: در بررسی‌های به‌عمل‌آمده از هر سه پستاندار عظیم‌الجثه کره زمین، آثار حادثه با شناورهای بزرگ مشاهده شد. با توجه به بررسی آماری حوادث پستانداران دریایی در سال‌های گذشته، این‌گونه مرگ‌ومیرها عمدتاً در زمستان اتفاق می‌افتد و نشان از مشاهده و تردد این گونه‌های باارزش دریایی در این فصل دارد که به دلیل تردد در سطح و رفتارهای تغذیه‌ای است.

 دلشب گفت: پستانداران دریایی از مهم‌ترین گونه‌های باارزش دریایی بوده که در زنجیره غذایی دریایی از نقش ارزشمند اکولوژیک برخوردارند، در مواردی هم به دلیل حادثه و هم به دلایل متعدد دیگر مانند تعقیب صید تا ساحل و یا گرفتاری در جزر بزرگ و یا عوارض طبیعی و...  ممکن است این پستانداران بزرگ در خشکی گرفتار شوند.

وی با بیان اینکه صید ترال یکی از عوامل تهدیدآمیز در اکوسیستم‌های دریایی است، اظهار داشت: صید و صیادی از عمده‌ترین تهدیدات زیست‌بوم‌های دریایی است که افزایش تلاش صیادی، رو‌ش‌های مخرب صید مانند استفاده از تور ترال، گوش‌گیر کفی (رکسی) و تورهای مونوفلامنت، عدم رعایت ممنوعیت در مناطق تحت مدیریت و مناطق حساس از آن‌جمله است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در ارتباط با صید ترال افزود: ترال، تنها و اقتصادی‌ترین وسیله صید میگو است، این تور 8 نوع مختلف دارد که هر کدام اثرات مختلفی بر ساختار زیستی اکوسیستم‌های دریایی دارند، تور ترال به‌ویژه تور ترال کف که در آب‌های جنوب کشور برای صید میگو استفاده می‌شود، بیشترین اثر مخرب را بر جوامع کف‌زی و زیست‌مندان بستر دریا مانند جوامع مرجانی و جلبکی دارد.

دلشب گفت: نسبت صید هدف یعنی میگو به صید غیرهدف، در جمهوری اسلامی ایران حدود 1 به 17 و در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس مانند عربستان و کویت تا حدود 1 به 80 است، از اوایل دهه هفتاد کشورهای منطقه به فکر چاره‌جویی افتادند، که منجر به تعطیلی صید ترال ماهی در برخی کشورها مانند قطر و اعمال محدودیت‌های شدید در افزایش تعداد شناور و اعمال مقررات فصل صید در برخی کشورها مانند کویت، عربستان، بحرین و ایران شده است.

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر اضافه کرد: اگرچه تلفات لاک‌پشت‌ها دریکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های تغذیه‌ای این‌گونه می‌تواند امری عادی محسوب شود اما افزایش مرگ‌ومیر در بازه زمانی کوتاه باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

 وی ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت انسانی و به‌ تبع آن توسعه شهرستان و همچنین افزایش فعالیت‌های صیادی و کشتی‌های تجاری و صنعتی، منطقه نای‌بند به یکی از مناطق پرتردد دریایی تبدیل شده است.

دلشب بیان داشت: آنچه بیشتر از همه به‌عنوان عامل مرگ‌ومیر لاک‌پشت‌ها می‌توان به آن اشاره کرد تلفات این‌گونه به دلیل در دام افتادن در تورهای صیادی به‌ویژه ترال، در هنگام صید میگو و رکسی (گوش‌گیر کف) و منوفیلامنت، طی زمان‌های دیگر است که هیچ‌گونه نظارتی روی صیادی و مجوزهای صادره در شهرستان عسلویه وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر یادآور شد: در یک ماه گذشته، شاهد بیش از 15 لاشه لاک‌پشت عمدتاً سبز به دلیل وجود این‌گونه در آب‌های خلیج نای‌بند بودیم، این موضوع یکی از هشدارهایی است که باید به مسئولان شیلات داد تا نسبت به کاهش ذخایر دریایی و درنهایت مرگ‌ومیر پستانداران دریایی در معرض خطر انقراض دقت کنند.

وی افزود: لذا نظارت بر صید در محدوده آب‌های پارک ملی، جلوگیری و ممنوعیت استفاده از ابزار و روش‌های مخرب صید، ایجاد گشت دریایی در محدوده پارک ملی و آموزش صیادان از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از مرگ‌ومیر پستانداران دریایی در محدوده پارک‌های ملی- دریایی است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار