با وجود انتقادات نمایندگان از نظام توزیع اقلام و انتقادهای دیگر بخش‌ها از سیستم تولید نظارت و واردات اقلام بهداشتی و دیگر کالاها آیا اراده‌ای برای استیضاح و عزل وزیر صمت هست یا همچنان لابی‌ها کارساز است؟
کد خبر: ۸۳۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶ 14 March 2020

با وجود انتقادات نمایندگان از نظام توزیع اقلام و انتقادهای دیگر بخش‌ها از سیستم تولید نظارت و واردات اقلام بهداشتی و دیگر کالاها آیا اراده‌ای برای استیضاح و عزل وزیر صمت هست یا همچنان لابی‌ها کارساز است؟

 

آفتاب یزد- گروه سیاسی: حالا تقریبا در میانه شیوع ویروس کرونا قرار گرفته ایم، می‌گویند هنوز به نقطه اوج نرسیده و سطح هشدارها برای اینکه در خانه بمانیم روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. با این حال هنوز مدیریت بحران به معنی واقعی شکل نگرفته است، هر چند این امیدواری وجود دارد که با ورود بیشتر نیروهای مسلح وضعیت سر و سامانی بگیرد. گروه‌های مختلف دولتی، ارگان‌های غیردولتی، برخی مردم خودجوش خلاصه اینکه هرکس از ظن خود یار کرونا شده است. در این میان موضوعی که بسیار مورد توجه است دسترسی به اقلام مختلف و به ویژه اقلام پزشکی است. ماسک، ژل ضدعفونی کننده، الکل و امثالهم هنوز آنطور که باید و شاید نرسیده است. هنوز ویدیوهایی را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که در آن کادر پیشگیری می‌گویند به اقلام پزشکی نیاز دارند، یعنی آنهایی که در صحنه هستند تا گرفتارها را نجات دهند پایشان می‌لنگد و نگران هستند. همین چند روز پیش وقتی در اوج این نابسامانی‌ها بودیم به طوری که صدای رئیس جمهور هم درآمد نسبت به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقد شد که اقلام درست به دست مردم برسد در گزارشی مبسوط نوشتیم از قرار خانه از پای بست ویران است و هر بخشی را که در این وزارتخانه بررسی کردیم فرقی نداشت از حوزه خودروسازی باشد یا صنایع فولاد! مثلا درخودروسازی محمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره افزایش دوباره قیمت خودرو می‌گوید:«روش فروشی که توسط وزارت صمت به خودروسازان دیکته شده تا خودرو بفروشند یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت‌هاست. میزان نقدینگی در جامعه بالغ بر دومیلیون میلیارد تومان است و وقتی اختلاف قیمت زیادی در قیمت خودروها بین بازار و کارخانه وجود داشته باشد، بیش از ۷۰درصد از ثبت نام کنندگان را واسطه گران یا دلالان خودروها در زمان فروش فوری یا مدت دار محصولات کارخانه‌ها تشکیل می‌دهند.» او افزود: «طبق دستور وزارت صمت شرکت‌ها باید۲۰ درصد از تولیدات خود را به صورت تحویل فوری یک ماهه تحویل دهند و ۲۰ درصد تولیدات شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای هر یک از شرکت‌ها، هفته‌ای معادل دو هزار خودرو می‌شود. زمانی که دو میلیون نفر برای خرید دو هزار خودرو به سایت فروش مراجعه می‌کنند، شانس برنده شدن یک به هزار می‌شود و سهم زیادی از ثبت نام به دلالان می‌رسد.» نعمت بخش با تاکید بر فروش خودرو در حاشیه بازار گفت: «بارها به وزارت صمت و آقای وزیر پیشنهاد داده‌ایم که خودرو در حاشیه بازار فروخته شود. در دهه ۷۰ شمسی هم اختلاف قیمت خودرو میان کارخانه و بازار زیاد شده بود، اما شورای اقتصاد مصوب کرد که خودرو در حاشیه بازار فروخته شود. این کار باعث پایین آمدن قیمت‌ها گردید.» که البته در خصوص خودروسازها و درخواست‌های بجای آنها از دولت برای نقدینگی و اینکه نقدینگی خودروسازها کجاها صرف می‌شود، خواهیم پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار