اظهار نظر انتخاباتی زئیس دستگاه قضا؛
آیت‌الله آملی لاریجانی: اینکه برخی گفته‌اند ما «عدم احراز صلاحیت» نداریم ناشی از بی‌دقتی است؛ رد صلاحیت ناشی از عدم احراز صلاحیت معنایش همین است، نه به معنای اینکه حکم به عدم صلاحیت واقعی شود.
کد خبر: ۸۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ 25 August 2015
رییس قوه قضاییه شورای نگهبان را ناظری آگاه و هوشیار برای سلامت انتخابات و احراز صلاحیت کاندیدهای انتخاباتی مختلف دانست که همواره تلاش کرده است به خوبی به وظیفه خود عمل کند.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، شورای نگهبان را متولی نظارت بر انتخابات از بدو جریان انتخابات تا انتهای آن اعلام کرد و با ابراز تاسف و تعجب نسبت به برخی اظهارنظرها درباره شرایط برگزاری انتخابات اظهار کرد: برخی اظهارنظرها و صحبتهای عامیانه درباره انتخابات و نحوه نظارت بر آن واحراز صلاحیت کاندیدها به صورت کاملا تکراری مطرح می شود که موجب تعجب است.

وی جمله «اصل بر برائت است» را یکی از حرف‌های عوامانه‌ای دانست که همواره در آستانه انتخابات تکرار می‌شود و گفت: تکرار این صحبت‌ها و رسانه‌ای کردن آن از جانب برخی افراد متوقع نیست و باید از آنان پرسید مگر کسی می‌خواهد جرم کسی را ثابت کند که می‌گویید اصل بر برائت است؟

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: کسانی که این سخنان را مطرح می‌کنند به استدلال دقیق شورای نگهبان توجهی نکرده‌اند و آن این است که هر حکمی که بر موضوعی بار شود، برای تأیید تحقق این حکم، ناگزیر باید احراز موضوع کرد.

وی افزود: اگر گفته شود هر کس به سن 18 سالگی برسد باید به سربازی برود با شک در 18 سالگی نمی توان حکم سربازی برای او ثابت کرد و نمی‌توان با برائت، سن 18 سالگی برای او ثابت کرد!

 تائید نامزدهای انتخاباتی مشروط به احراز صلاحیت

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه قانونگذار در مورد نامزدهای انتخاباتی شرایطی را لازم دانسته است، خاطرنشان کرد: تا این شرایط احراز نشوند، شورای محترم نگهبان نمی‌تواند صلاحیت نامزد انتخاباتی را تأیید کند و این مطلب فنی و کاملاً روشنی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی یادآور شد: اینکه برخی گفته‌اند ما «عدم احراز صلاحیت» نداریم ناشی از بی‌دقتی است؛ رد صلاحیت ناشی از عدم احراز صلاحیت معنایش همین است، نه به معنای اینکه حکم به عدم صلاحیت واقعی شود.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان کشور را به دست کسانی سپرد که اصل ولایت فقیه و قانون اساسی را قبول ندارند و در جریان فتنه 88 خود را نشان دادند و حال می‌خواهند با تغییر رنگ و لعاب در انتخابات شرکت کنند، گفت: شورای محترم نگهبان تاکنون محکم و استوار در مقابل چنین افرادی و چنین شعارهایی ایستاده است و توقع این است که از این پس هم با استواری و صلابت عمل کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه در برگزاری انتخابات نباید حق مردم و حق کاندیداها ضایع شود گفت: با توضیحی که داده شد، مطابق قانون تا زمانی که صلاحیت کاندیداها احراز نشده نمی‌توانند وارد انتخابات شوند و شورای نگهبان نیز تاکنون تلاش کرده است به این وظیفه قانونی خود یعنی احراز صلاحیت کاندیداها عمل کند.

به گفته رییس دستگاه قضا، تأیید نهایی صلاحیت نامزدها، با شورای محترم نگهبان است و ربطی به هیات‌های اجرایی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد: در برگزاری انتخابات پیش رو نیز همه مسئولان و متولیان به خوبی همکاری کنند و در مسیر سلامت انتخابات و صلاح کشور گام بردارند.
منبع: روزنامه حمایت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار