معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت:با سوادی با هدف ریشه کنی کامل بی‌سوادی در این استان، باید تا سال ۱۴۰۰ اجباری شود.
کد خبر: ۸۰۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳ 24 December 2019

بهمن امید قائمی افزود: نظام و دولت اسلامی از ۴۰ سال گذشته تاکنون با حمایت‌مادی و معنوی و تقبل همه مخارج سواد آموزی، هزینه‌های زیادی را برای آموزش و برگزاری کلاس‌ها صرف با سوادی افراد جامعه کرده است.

وی بیان کرد: امروز دیگر وقت آن رسیده که با سوادی در جامعه اجباری و الزامی شود و خدمات اجتماعی نظیر صدور گواهینامه و پایان ساخت به افراد بی‌سواد ارائه نشود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: با وجود همه کمبودها و مشکلات، باسوادی در این استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در زمان حاضر به ۹۸ درصد می‌رسد و نزدیک به ۲ درصد بی سواد هستند.

وی دلیل مسدود نشدن مبادی بی‌سوادی در استان را نبود انگیزه لازم و استقبال بی‌سوادان برای فراگیری، مهاجرت و پراکندگی آنان در سطح استان و همچنین نبود الزام قانونی برای حضور بی‌سوادان در فرایند آموزش برشمرد.

امید قائمی با بیان اینکه توسعه و پیشرفت کشور با افزایش سطح سواد و دانایی مردم و شهروندان محقق می‌شود ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های مختلف اجرایی همکاری لازم را با نهضت سوادآموزی داشته باشند تا این امر مهم نیز به نحو مطلوب محقق شود.

وی نبود اطلاعات دقیق و درست از بی‌سوادان استان اصفهان را چالش مهم پیش روی این معاونت عنوان کرد و گفت: یکی از منابع مهم آماری از تعداد بی سوادان استان اصفهان مرکز آمار ایران است اما با این وجود تلاش می‌شود تا از منابع معتبر دیگر نیز اطلاعات دقیق تری در زمینه افراد کم سواد یا بی سواد جامعه تهیه شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تاکید کرد: نبود اطلاعات اسمی افراد بی‌سواد، بی‌انگیزه بودن و استقبال نکردن آنها از مهمترین مشکلات سواد آموزی در این استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان بی‌سواد هستند، ادامه داد: در مجموع ۱۰۲ هزار بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ سال بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ در استان، شناسایی و آموزش‌های سواد آموزی در سه سال گذشته به  ۴۰ هزار نفر از این افراد ارائه شده است.

به گفته وی، به افرادی که توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن ندارند، "بی‌سواد مطلق" گفته می‌شود.

امید قائمی تصریح کرد: میانگین سنی عموم جمعیت بی‌سواد استان بین ۲۰ تا ۴۰ سال است و حدود ۸۰ درصد از کلاس‌های سوادآموزی به زنان و ۲۰ درصد به مردان اختصاص دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :