معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خواستار تامین اعتبار از منابع ملی جهت تکمیل زیرساختهای گمرکات و مرزهای استان شد.
کد خبر: ۷۹۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 31 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا، هدایت حاتمی در نشست مشترک ستاد اقتصادمقاومتی استان و ستاد مدیریت راهبری مقابله با تحریمها که با حضور معاون اقتصادی وزیر اطلاعات برگزار شد، با بیان اینکه امکان ایجاد زیرساخت های مورد نیاز مرزها و گمرکات در استانهای مرزی همچون کرمانشاه با اعتبارات عمرانی استانی وجود ندارد، اظهار کرد: روزانه حدود دو هزار کامیون از سراسر کشور از مرزهای استان کرمانشاه خارج می شوند و اگر می خواهیم صادراتمان توسعه یابد باید به ایجاد زیرساختها در مرزها بهای بیشتری بدهیم.

وی افزود: برای تکمیل زیرساخت مرزها باید منابع ملی اختصاص یابد، زیرا اعتبارات عمرانی استانی کفاف این کار را نمی‌دهد.

حاتمی همچنین خواستار حمل یکسره کالا به عراق شد و گفت: این امر می تواند صادرات ما به بازار عراق را هم توسعه دهد و هم ارزان تر کند.

معاون استانداری کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته حدود سه میلیارد دلار صادرات از استان به عراق داشتیم که نسبت به سال ماقبل آن رشد 44 درصدی داشت، گفت: در شش ماهه امسال صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته که امیدواریم نیمه دوم سال جبران شود.

حاتمی با بیان اینکه تجار و صادرکنندگان در نقل و انتتقال پول به عراق با مشکلاتی مواجه اند، گفت: امیدواریم بانک ملی هرچه زودتر فعالیتش را در عراق از سر بگیرد که ان امر می‌تواند افزایش 10 تا 15 درصدی صادرات به عراق را بدنبال داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بازار عراق یک بازار یک طرفه است و تنها صادرات به این بازار داریم، گفت: باید طلسم یک طرفه بودن این بازار را بشکنیم و واردات نیز از عراق داشته باشیم.

معاون استانداری کرماشناه در ادامه به دیگر شاخص‌های اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: طی چند سال اخیر همواره استان کرمانشاه رتبه اول بیکاری کشور را داشته که با برنامه ریزی صورت گرفته شاهد کاهش نرخ بیکاری استان هستیم، بگونه ای که در دو فصل گذشته رتبه پنجم و ششم را بین استانهای کشور داشته‌ایم.

حاتمی افزود: یک برنامه جدی و جسورانه برای کاهش نرخ بیکاری استان تدوین شده که نتیجه آن کاهش 2.9 درصدی نرخ بیکاری استان در سال گذشته بود و برای امسال هم کاهش حداقل سه درصدی را هدف گذاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه کرمانشاه استان اول در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در کشور است، گفت: نزدیک به 870 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در استان پرداخت شده که این جدای از تسهیلات پرداختی از محل منابع داخلی بانکها است.

وی به کاهش نرخ تورم استان هم اشاره کرد و گفت: طی 20 ماه بالاترین نرخ تورم را بین استانهای کشور داشتیم که موضوعی آزاردهنده بود، اما با برنامه ریزی صورت گرفته تورم استان کنترل شد و اکنون سه ماه متوالی است که رتبه 23 را در کشور داریم.

حاتمی تلاش برای بهبود فضای کسب و کار را از دیگر برنامه های حوزه اقتصادی استان برشمرد و گفت: به این منظور مقررات زدایی و تسهیل امور در دستور کار است.

وی افزود: سامانه ای طراحی کرده‌ایم که تمام استعلامات مربوط به سرمایه گذاری در این سامانه انجام می‌شود و امیدواریم به یک الگوی کشوری تبدیل شود.
 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار