کد خبر: ۷۸۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰ 20 August 2015
می‌گویند "آرم"های اتومبیل‌های جهان با ما حرف می‌زنند و نشانه‌هایی از فرهنگ بومی خودشان را به ما گوشزد و وانمود می‌کنند و به قول طراحان و گرافیست‌ها واژه لوگو از واژه یونانی (logos) به معنای "زبان" مشتق شده است.
به گزارش تابناک یزد، در واقع این‌گونه است که لوگو یک نماد و علامت بوده و نمایانگر یک سازمان و محصول هم هست و معادل فارسی "لوگو" و آرم را "نشانه" قرار داده‌اند و نشانه‌ها ممکن است حرف، عدد، تصویر، طرح گرافیکی یا ترکیبی از آنها باشند.
یک آرم نمایانگر حجم زیادی از اطلاعات است که در بیان بصری، متراکم و فشرده شده است؛ به همین دلیل در طول تاریخ، از نمادها و نشانه‌ها که دارای هویتی بصری هستند، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. نشانه یک سازمان باید مروج بصری آن باشد؛ هویتی که به آسانی و به سرعت قابل‌تشخیص باشد.
بر اساس تحقیقات، لوگوی یک نشان (برند)، یکی از مهم‌ترین عناصر خارجی دیداری برای مشتریان است؛ از این رو صاحبان کسب‌وکار سعی می‌کنند برای جلب‌نظر مشتریان، هرچه بیشتر به زیبایی عناصر دیداری نشان (برند) خود توجه کنند.
در طراحی "لوگو" باید به رنگ، قالب و دیگر اجزای آن توجه کرد؛ زیرا هر یک از آنها معنا و مفهوم خاص خود را به مخاطبان منتقل می‌کنند و تاثیر خاص خود را بر آنها می‌گذارند؛ برای مثال، بر اساس تحقیقات انجام شده، دیدگاه افراد به شکل کلی لوگوها کاملا متفاوت است و در ذهن مخاطبان، لوگوهای گرد یا زاویه‌دار معانی مختلفی پیدا می‌کنند.
افراد لوگوهای گرد را نشان‌دهنده تعامل و ارتباط میان محیط و داخل می‌دانند. گردی با نزدیک بودن، صمیمی بودن و هماهنگی ارتباط دارد. در مقابل، اشکال زاویه‌دار نشان‌دهنده انرژی، محکم بودن و قدرت هستند. لوگوی مطلوب فرهنگ‌های مشرق زمین، گرد است و در فرهنگ غربی لوگوهای زاویه‌دار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.
بسیاری از صاحبنظران بر این عقیده‌اند که با جهانی شدن برندها، گرایش عمومی بیشتر به سمت و سوی طرح‌های مشرق زمین سوق پیدا کرده است و طبق تحقیقات، 68 درصد شرکت‌ها تمایل دارند تا لوگوی‌شان را از شکل زاویه‌دار به گرد تغییر دهند.
با این توصیف به سراغ چند لوگو و آرم از اتومبیل‌ها و نشان(برند)های معروف خودروسازی جهان می‌رویم.


آرم پورشه

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش دوم)
نشان پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است. اسب علامت مزرعه اشتات، شاخ ها و خطوط مشکی و سرخ بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی وورتمبرگ است.



آرم سوبارو

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش دوم)

سوبارو نخستین کارخانه ژاپنی تولیدکننده خودرو بود. نشان این شرکت به ستارگان خوشه پروین اشاره دارد
.



آرم ب.ام.و

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش دوم)

از وقتی "ب.ام.و" به تولید موتور هواپیما روی آورد، آرم امروز خود را برگزید. این آرم نشانگر یک ملخ خوش‌فرم و در حال چرخش هواپیما است و می‌گویند رنگ آبی آن یادآور آسمان است.



آرم هیوندای

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش دوم)
آرم هیوندای یک بیضی است که حرف H با فونت خاص بیضی‌مانند، درون آن قرار دارد. می‌توان آن را نمادی از هدف کارخانه برای پیشرفت قلمداد کرد؛ بدین صورت که بیضی نمادی از گسترش و افق جهانی است و حرف H مورب نمادی از ۲طرف یعنی کارخانه و مشتری است که به یکدیگر دست مشارکت داده‌اند.



آرم ولوو


آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش دوم)
دایره پیکان‌دار در آرم ولوو، نشانه قرارداد فولادی است. دایره و پیکان همچنین یادآور سپر، نیزه و سیاره مریخ است که نماد شیمیایی برای آهن نیز است.



آرم میتسوبیشی

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش دوم)

گرچه میتسوبیشی فقط ۲۵ سال در انگلستان زندگی کرد اولین خودرو خود را در سال ۱۹۱۷ ساخت. تاریخچه شرکت به سال به سال ۱۸۷۰ بازمی گردد هنگامی که اولین کشتی خود را ساخت. سه الماس ملخ کشتی است. واژه میتسوبیشی به معنای سه منشور است. اخیرا مطرح شده است که این نشان از ترکیب دو نشان خانوادگی تشکیل شده و نمایان گر هیچ بخشی از یک کشتی نیست. ارتباط این نشان با کشتی تصور اشتباهی است که بدلیل سابقه کشتی رانی و کشتی سازی شرکت در اذهان ایجاد شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار