کلنگ زنی ابرطرح انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد شاید ماندگارترین اقدام رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اذهان مردمان دیار قنات و قنوت و قناعت باشد؛ اهتمام و اقدامی ماندگار که امیدهای در حال رنگ باختن آنها برای تداوم زندگی و آبادانی و پیشرفت در این استان خشک و تفتیده را بار دیگر زنده کرد.
کد خبر: ۱۱۶۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶ 21 May 2024

به گزارش تابناک یزد، یزد استانی خشک و کویری در فلات مرکزی ایران است که نزدیک به دو دهه خشکسالی پیاپی را تجربه کرده و به رغم اقداماتی که در دهه‌های گذشته توسط دولتمردان و مقامات محلی صورت گرفته باز هم با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

آب در این سالها ام المسائل و مساله اصلی استان یزد بوده و سخنان مقام معظم رهبری در سفرشان به یزد در دوازدهم دیماه سال ۱۳۸۶ که با دید وسیع و اشرافیت خود به درستی آب را مسئله مهم استان دانستند نیز موید همین موضوع است.

یزد یکی از سرزمین‌های باستانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن و ادوار مختلف تاریخی با قدمت سه هزار سال است؛ سرزمین قنات، قنوت و قناعت؛ سرزمین مردمانی سخت کوش که آب را از فرسنگ‌ها دورتر از دل زمین بیرون کشیده و در راه آبادانی این خطه بکار گرفته‎اند.

یزد دیاری معدن خیز و البته در دهه‌های اخیر صنعتی است که براساس آخرین آمارهای ثبت احوال کشور از مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت ساکن در آن، بخش قابل توجهی را به مهاجران ایرانی و غیرایرانی برای اشتغال تشکیل داده‌اند.

کم آبی در این استان گرم که تبخیر سالانه ۳۰۰۰ میلی‌متر آب در آن گزارش شده است، در سالهای اخیر نه تنها سد و مانعی بزرگ برای پیشرفت و توسعه آن بوده که تامین آب شرب ساکنانش را در آستانه بحران قرار داده است.

براساس گزارشهای آماری موجود هم اکنون مصرف آب شرب در این استان سالانه ۱۴۴ میلیون متر مکعب است؛ رقمی که حداقل در افق سال ۱۴۲۵ به بالغ بر ۲۲۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید و قطعاً با تداوم وضعیت فعلی بارشها و منابع آبی موجود، بحران‌آفرین خواهد شد.

هرچند یزدی‌ها اساساً مردمانی بهره‌ور هستند و تاکنون هرآنچه که ممکن و مقدور بوده در حوزه بهره‌وری و مدیریت مصرف آب داشته‎اند ولی این وضعیت طی سالهای اخیر نگرانی‎ها و نومیدی‎هایی را در دل یزدها رقم زده بود؛ ناامیدی‌هایی که در دولت آیت الله رئیسی به امید تبدیل شد.

موضوع کم آبی یزد با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با همت و پیگیری‌های مداوم استاندار نخبه و جوان یزد مورد اهتمام ویژه قرار گرفت.  

کاروان دولت مردمی در دوازدهمین سفر استانی خود اواخر آذرماه سال ۱۴۰۰ و در حالی که تنها چند ماهی از شروع به کار دولت سیزدهم گذشته بود، برای بررسی مشکلات و مسائل یزدی‌ها به دارالعباده سفر کرد؛ سفری مبارک که منجر به تصویب ۱۵۰ برنامه با تخصیص اعتباری معادل هفت هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان شد.

نکته قابل تامل در این سفر استانی، اختصاص خیلی زود اعتبارات مصوب آن توسط دولت بود که باعث شد اکثر طرحهای مصوب این سفر در همان بازه تعریف شده، عملیاتی و مورد بهره برداری قرار گیرد؛ طرح‌هایی مانند مرمت و لایروبی ۵۰۰ قنات استان، کارخانه نوآوری درخشان، تکمیل ساختمان پیوند مغز استخوان استان، گازرسانی به افزون بر ۸۰ روستا و مصوبات متعدد دیگری را حوزه‎های مختلف دیگر که یزدی‌ها هنوز هم خوب آنها را در یاد دارند.

دولت آیت الله رئیسی دومین سفر استانی خود را یکسال بعد و در ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ به یزد انجام داد؛ سفری به مراتب پربرکت‌تر برای یزد و یزدیها، سفری که ۹۸ مصوبه با اختصاص چهار هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان اعتبار داشت، سفری که در آن آرزوی دیرینه یزدی‌ها یعنی آبرسانی از دریا برای تامین آب شرب‌ بالاخره محقق شد.

رئیس دولت سیزدهم که این روزها بر داغ از دست دادنش نشسته‌ایم در اولین روز سفرش با کلنگ زنی این ابرطرح آبرسانی، بذر امید را در دل یزدی‌ها نشاند و آنها را به تداوم آبادی این دیار امیدوار کرد.

«مهران فاطمی» استاندار یزد در این باره می‌گوید: دولت سیزدهم تحولی بزرگ در حوزه آب در استان های فلات مرکزی مخصوصا استان یزد رقم زد.

وی به پیگیری‌های مستمر استان جهت اجرای خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به یزد اشاره کرده و اظهار می‎کند: فاز اول این خط به طول ۳۳ کیلومتر در حال اجراست که این خط  را  به مخزن R۴ از خط اول متصل می‌کند.

این مقام عالی اجرایی در استان می‌گوید: با بهره برداری از این فاز به صورت موقت ۲۰ میلیون متر مکعب آب از ظرفیت مازاد خط اول، به مخزن ذخیره آب فدک منتقل و به شبکه آب استان اضافه می‌شود.

وی با بیان این که طرح آب شیرین کن دوم خط نیز در مراحل پایانی قرار دارد، یادآور می‌شود؛ همزمان با اجرای فاز اول خط انتقال آب از دریا به استان، طراحی ۷۳۰ کیلومتر خط به سمت دریا شروع شده و به زودی ادامه محور انجام می‌شود.

به گفته استاندار یزد، هدف‌گذاری برای اجرای خط دوم خط انتقال آب خلیج فارس به یزد، افزودن ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به منابع آبی استان بوده که ۲۰ میلیون مترمکعب آن از محل فاز اول خط محقق می‌شود.

البته قرار بود افتتاح این فاز با حضور رئیس جمهور شهید کشورمان برنامه ریزی شود که تقدیر نشد ولی قطعاً یزد و یزدی‌ها این همت بزرگ شهید جمهورشان برای آبرسانی به این سرزمین تفتیده را هیچگاه از یاد نخواهند برد.

برچسب ها: یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار