کد خبر: ۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹ 24 February 2015
اعجاز و شگفتی‌های علمی پیرامون زیست جانوری یکی از موضوعاتی‌ است که قرآن کریم به طور ضمنی به آن پرداخته است که زیرمجموعه‌های آن‌ عبارت است از:آیه 30 سوره انبیاء و تأثیر آب در زندگی موجودات زنده.

سرچشمه حیات؛تأمین شرایط و حفظ زندگی بر روی زمین؛آیه 164 سوره بقره‌ و 10 سوره لقمان؛بیان تأثیر تغییرات کلان جغرافیایی و جوی بر گسترش و پراکندگی جانوران.برای ترسیم تصویر کامل‌تری از آیه،نمونه‌هایی از این‌ تغییرات در زمان کنونی ارایه شده است؛آیه 66 سوره نحل و اعجاز علمی در بیان فرایند تولید شیر؛آیه 19 سوره ملک؛79 سوره نحل و عجایب پرواز پرندگان و تناسب هرویژگی با فرازی از آیه و توضیح آن و در نهایت آیه 68 سوره نحل که در مورد زنبور عسل و بیان شگفتی‌های گوناگون آن می‌باشد.

پس از گذشت 10 سال بيش از 5 هزار قطعه «زنگوله‌بال» به عنوان اولين گروه از پرندگان مهاجر در برگشت به مناطق شمالي جهان از اول اسفندماه امسال بر فراز اراضي جلگه‌اي شهرستان مرزي بندر آستارا سايه افكنده‌اند.

شهروز قلي نژاد، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان مرزي بندر آستارا در اين خصوص به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه گيلان، گفت: اين گروه پرندگان كمياب طي 6 الي 7 سال گذشته در تعداد بسيار انگشت شمار در سطح شهرستان آستارا مشاهده شد كه خوشبختانه طي چهار روز گذشته بيش از 5 هزار قطعه در گروه هاي 50 تا 200 تايي توسط محيط بانان شهرستان شناسايي و شمارش شدند.

وي با اشاره به اينكه «زنگوله‌بال» با نام علمي (tetrax tetrax) نام گونه اي از پرنده هاي بزرگ و از خانواده هوبرگان ابومي مناطق مركزي و جنوب اروپا و غرب و مركز آسيا است، ادامه داد:فرود موقت اين پرندگان زيبا و بسيار حساس در شاليزارها و مناطق جلگه اي آستارا با هدف تغذيه و استراحت پس از پرواز طولاني از مناطق جنوب و غرب كشور و حاشيه خليج فارس، همزمان با موج سرماي شديد چند روز اخير صورت گرفته است.

قلي نژاد با بيان اينكه به دليل تخريب شديد زيستگاه هايشان در سال هاي اخير جمعيت آنها به شدت در حال تهديد و توليد مثلشان كاهش قابل توجهي داشته است، تصريح كرد:متأسفانه علي رغم تشديد گشت و كنترل مأموران يگان حفاظت محيط زيست، كم لطفي و بي مهري تعدادي شكارچي غير مجاز امنيت آنها را در شاليزارهاي شهرستان و منطقه تهديد مي كند.

وي با تأكيد بر اينكه حمايت از جمعيت اين پرندگان با هدف حضور دوباره آنها بعد از چند سال بسيار حائز اهميت است، خاطرنشان كرد:طبيعت دوستان بايد با استقبال از فرود آنها و حفظ امنيت منطقه شرايط را براي تغذيه و استراحت آنها مهيا كنند.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان مرزي بندر آستارا در بخش ديگر سخنان خود به تشديد برخوردها با متخلفان و سودجويان در راستاي حفاظت از محيط زيست و گونه هاي مختلف تأكيد و عنوان كرد:با افزايش گشت و كنترل مأموران يگان حفاظت محيط زيست و حضور مداوم در محل فرود اين پرندگان تاكنون تعداد 4 قبضه اسلحه شكاري از شكارچيان كشف و ضبط گرديده و بيش از 40 مورد شكارچي از محل متواري شده است.

وي در پايان به مردم فهيم و طبيعت دوست آستارا توصيه كرد:شكار و تهديد امنيت اين پرندگان زيبا و در حال انقراض خسارت هاي جبران ناپذيري را به پيكره محيط زيست وارد مي كند و با ميهمان نوازي هميشگي خود كه زبانزد خاص و عام است از اين ميهمانان زيبا پذيرايي نمايند.

به گزارش ایسنا،شهرستان آستارا به دليل دارا بودن طبيعت بكر و بي نظير كوهستاني،جلگه اي و ساحلي همه ساله پذيراي گونه هاي مختلف و نادري از پرندگان و جانوران است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار