متخصص پوست و مو مطرح کرد
متخصص پوست و مو در یزد شایع‌ترین مکان ابتلا به حساسیت‌های پوستی را دست‌ها دانست.
کد خبر: ۵۹۹۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲ 03 May 2018

محمدابراهیم زاده اردکانی با اشاره به ضرورت مراقبت برای جلوگیری از ابتلا به حساسیت‌های پوستی گفت: حساسیت‌های پوستی که به دودسته حساسیت‌های تماسی و حساسیت‌های با جنبه ارثی تقسیم‌بندی می‌شوند به دنبال تماس با مواد محرک که شامل انواع مواد شوینده مثل صابون مایع، مایع ظرف‌شویی، پودر لباسشویی، جرم‌گیر، وایتکس و ...، تماس با مواد شیمیایی به دنبال کار در کارخانه‌ها مثل صنایع کاشی و سرامیک، تماس باسیمان و خاک؛ همچنین تماس با مواد آرایشی و انواع رنگ مو به‌خصوص در آرایشگاه‌های زنانه و سایر مواد محرک‌ها ایجاد می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد در خصوص عوارض ناشی از تماس دست با مواد شیمیایی و محرک، اظهار داشت: از عوارض درگیر کننده می‌توان به خارش، قرمزی، التهاب، گاها ضایعات تاولی و ترک اشاره کرد به‌گونه‌ای که شایع‌ترین مکان ابتلا، دست است؛ لیکن هر نقطه‌ای از بدن ازجمله صورت، سر و سایر نواحی می‌تواند مبتلا شود.

ابراهیم‌زاده با تأکید بر اینکه در راستای درمان و کنترل اگزماها و حساسیت‌های پوستی از تماس با مواد محرک اجتناب شود، اذعان کرد: بانوان خانه‌دار که بیشتر از مواد شوینده استفاده می‌کنند، در حین کار از دستکش‌های پلاستیکی مناسب و زیر این دستکش‌های پلاستیکی حتماً از دستکش نخی استفاده کنند.

این مقام مسئول با برشماری برخی از روش‌های پیشگیری حساسیت‌های پوستی، عنوان کرد: دفعات شستشو و استحمام کاهش یابد، از صابون‌های ملایم، صابون بچه، صابون گلیسیرین و صابون کرم‌دار نیز در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از مواد شوینده استفاده شود؛ همچنین در سایر مشاغل نیز از لباس کار و دستکش مناسب استفاده شود.

وی بابیان اینکه کرم‌های مرطوب‌کننده در کاهش علائم بیماری مؤثر است، یادآور شد: در موارد شدید توصیه می‌شود حتماً به متخصص مراجعه کرده به درمان بپردازند.

متخصص پوست با اشاره به حساسیت‌های پوستی با پیش‌زمینه ارثی و خانوادگی، تصریح کرد: این نوع بیماری مزمن‌تر از نوع تماسی بوده و ممکن است سالیان سال طول بکشد.

ابراهیم‌زاده در پایان بابیان برخی از راهکارهای درمانی این‌گونه بیماری ارثی، افزود: استفاده مناسب از داروهای تجویزشده که شامل داروهای ضدالتهاب، ضد خارش و مرطوب‌کننده است می‌تواند نقش مؤثری را در کاهش علائم داشته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار