مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان یزد:
مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان یزد گفت: شیوع کم تحرکی در 10 سال گذشه در استان یزد به طور معنا داری افزایش یافته است به طوری که شیوع کم تحرکی از 47 درصد به 93 درصد رسیده است که البته این آمار در زنان بالاتر از مردان است.
کد خبر: ۵۷۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 28 February 2018

مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان یزد  با اشاره به هفته سلامت مردان ایرانی گفت: پویش هفته ملی «سلامت مردان ایران»، همه ساله در هفته اول اسفندماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت مردان ، برگزار می شود.

دکتر فروزنده کلانتری اظهار کرد: با توجه به شیوع کم تحرکی در جامعه و تاثیر آن بر کلیه ابعاد سلامت و نیز با عنایت به اینکه بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها به عنوان مهمترین علل مورتالیتی و عوامل خطر مهمی مانند چاقی و چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت ،مشکلات روانی اجتماعی و اسکلتی عضلانی به عنوان مهمترین علل موربیدیتی مردان می باشد، موضوع فعالیت بدنی، به عنوان محور اصلی پویش فوق  با شعار«ورزش؛ کلید طلایی سلامت مردان» در سال جاری انتخاب شد.

وی افزود: کل جمعیت استان یزد طبق آمار مرکز بهداشت 1 میلیون و 66 هزار و 930  نفر است که 51 درصد این آمار را مردان و 49 درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که مراجعه مردان جهت انجام مراقبت‌های بهداشتی پایین‌تر از حد مطلوب است.

وضعیت کم تحرکی در یزد

کلانتری اذعان کرد: در ایران طبق آخرین آمار منتشر شده 90 درصد ایرانیان بالای 15 سال فعالیت جسمانی کمی داشته‌اند که استان یزد جزو 5 استان اول از نظر رتبه کم تحرکی می‌باشد.

وی ادامه داد: شیوع کم تحرکی در 10 سال گذشه در استان یزد به طور معنا داری افزایش یافته است به طوری که شیوع کم تحرکی از 47 درصد به 93 درصد رسیده است که البته این آمار در زنان بالاتر از مردان است.

وضعیت مصرف دخانیات

کلانتری تصریح کرد: طبق نتایج طرح یاس که طی سال 94 در شهرستان یزد انجام شده است، 18/1 درصد مردان و 1/6 درصد زنان یزدی در گروه سنی 20 تا 70 سال به صورت همیشه یا گهگاه سیگار مصرف می‌کنند، همچنین 19/8 درصد مردان و 5/3 درصد زنان همین گروه سنی دخانیات مصرف می‌کردند.

شیوع فشار خون بالا

مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان یزد گفت: میزان شیوع فشار خون استان یزد در سال 95 در مردان حدود 28/8 درصد و در زنان حدود 32/7  درصد بوده است که در مقایسه با سایر استان ها ، رتبه نهم را از لحاظ شیوع فشار خون به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: افزایش درصد فشار خون بالا در جمعیت استان نتیجه سبک زندگی نادرست، افزایش شیوع چاقی، کم تحرکی در جامعه، مصرف زیاد نمک سر سفره، نمک نان و نمک اضافه شده به غذاهای آماده از جمله فست فودها و نیز شیوع بالای استرس در جامعه از عوامل خطر می‌باشند.

وی عنوان کرد:متاسفانه روند اضافه وزن و چاقی در استان یزد به صورت قابل توجهی رو به افزایش است و همچنین بیماری‌ها قلبی و عروقی و دیابت نیز در یزد زیاد است که همه آنها با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی سالم درست می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه سرطان در یزد نیز به دلیل شیوع سایر بیماری ها از میانگین کشوری بالاتر است اظهار کرد:  بیمار یابی و تشخصی زود هنگام بیماری ها، داشتن تحرک بدنی کافی، پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، مدیریت استرس، عدم مصرف دخانیات و انجام برنامه‌های خود مراقبتی در خانواده و مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت به منظور دریاف خدمات مشاوره‌های لازم بهترین راه‌کار برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار