تابناک: سرپرست محوطه باستانی 'سیلک' کاشان از بازنگری برای تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی هفت هزار ساله سیلک خبر داد.
کد خبر: ۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱ 17 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محسن جاوری در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: این اقدام به منظور شناسنانه دار نمودن و جلوگیری از سوء استفاده در ساخت و سازهای بی رویه در این محوطه تاریخی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: پس از تعیین و بازنگری حریم سیلک، برای تصویب به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می شود.

محوطه باستانی سیلک کاشان طی سالهای اخیر مورد تعرض و ساخت و سازهای بی رویه از سوی افراد فرصت طلب و سودجو قرار گرفته، بگونه ای که برخی با خریداری چند قطعه زمین در حریم درجه دو سیلک و ادغام پروانه های آنها اقدام به ساخت خانه های ویلایی نموده اند.

براساس قوانین شهرداری کاشان ارتفاع ساخت و ساز در اطراف حریم درجه دو باید چهار و نیم متر باشد، درحالی که ارتفاع برخی خانه های ساخته شده بیش از این است.

در 16 مرداد سالجاری برای حل مشکل تپه جهانی سیلک کمیته نجات بخشی 9 نفره با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی و مسوولان کاشان تشکیل شد.

همچنین در 24 شهریور ماه سال روز ثبت تپه های سیلک در فهرست آثار ملی کشور دوستداران میراث فرهنگی در حرکت نمادینی زنجیره انسانی دور محوطه باستانی تشکیل دادند و با امضای توماری به دفتر ریاست جمهوری خواستار ورود وی برای حل مشکلات این اثر تاریخ برای ثبت جهانی در یونسکو شدند.

جاوری در ادامه گفت: سیلک از اولین مناطق ایران است که کاوش های باستان شناسی بر روی آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به معوق ماندن کاوش های دوره ای در این محوطه تاریخی افزود: دیدگاه میراث فرهنگی، خروج سیلک از خمودگی و نقض حریم در این محوطه باستانی است.

وی به حمایت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رفع مشکلات سیلک اشاره و خاطرنشان کرد: فعال سازی دوباره پایگاه سیلک، انجام کارهای پژوهشی و تشکیل هیات راهبردی از برنامه های آتی این بخش است.

جاوری از برگزاری اولین همایش باستان شناسی بین المللی کاشان در پاییز سال آینده خبر داد و گفت: منطقه کاشان با دارا بودن محوطه هایی همانند «سفیدآب» با قدمت 15 هزار سال و برخورداری از دوره های تاریخی پارینه سنگی تا معاصر یکی از مناطق بزرگ کاوش های باستان شناسی دنیاست.

وی سیلک و اریسمان بادرود نطنز با نشانه های فلزگری را مهمترین قطب های صنعتی دنیا در دوره ماقبل تاریخ دانست و گفت: براساس داده های باستان شناسی قابل ارایه، کاشان همجنان ناشناخته است.

محوطه باستانی تپه های هفت هزار ساله سیلک کاشان در ضلع جنوب غربی این شهر واقع است، این تپه های تاریخی در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاکنون هیچ دستورالعمل مشخص و مصوبی برای عرصه و حریم محوطه باستانی هفت هزارساله سیلک و ضوابط آن وجود نداشته است.

گریشمن فرانسوی در کاوش های خود شش دوره فرهنگی متمایز در محوطه سیلک شناسایی کرد که این دوره ها از 7500 سال پیش از میلاد آغاز شده بود.

آثاری که تاکنون از تپه های سیلک کشف شده بیانگر سیر تحول زندگی بشر و چگونگی رسیدن به شهرنشینی است که اکنون این اشیا در موزه های 'لوور' فرانسه، موزه ملی ایران، موزه ملی کاشان و موزه ای در جنب این تپه باستانی در معرض دیدن عموم قرار دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار