مردم مراقبت کنند، اما نگران نباشند
تب خونریزی ‌دهندهٔ کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که ازطریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
کد خبر: ۵۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۳ 30 June 2015
به گزارش تابناک – البرز: در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر مشاهده ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در البرز مطرح شد.
این شایعه به سرعت در فضای مجازی مطرح گردید و سپس خبرنگاران را به فکر جستجو درباره صحت خبر وادار کرد.
تب خونریزی ‌دهندهٔ کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که ازطریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام گردید. در سال ۱۹۶۹ معلوم شد پاتوژن ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همان بیماری است، که در سال ۱۹۵۶ در کنگو مشاهده گردیده ‌است، از اینرو ارتباط این دو مکان و بیماری باعث اسم فعلی شد.
ویروس CCHF در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا می‌باشد.
به دلیل حساسیت موضوع رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز مجبور به واکنش شد و به صورت رسمی اعلام کرد که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در این استان گزارش نشده است.
مسعود عصار با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در سطح استان اظهار کرد: در این راستا سم‌پاشی علیه کنه در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی هم شده است.
وی با تاکید بر دخیل بودن کنه در انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اضافه کرد: این اقدامات در راستای پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین پیشگیری از خسارت‌های اقتصادی که اغلب هم سنگین هستند، انجام می‌شود.
این مقام مسئول بیماری تب کریمه یا همان CCHF را از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اعلام کرد و افزود: این بیماری از طریق کنه به دام و از طریق دام انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد.
عصار تب کنگو یا تب کریمه را یک بیماری خطرناک ویروسی عنوان کرد وگفت: با توجه به اینکه تا کنون راه درمانی برای مبتلایان به این بیماری ارائه نشده است، تنها راه کنترل این بیماری مبارزه با کنه است.
رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز دامداران، قصابان و کارکنان کشتارگاه‌ها و افراد درگیر با دام‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه عنوان کرد و ادامه داد: این بیماری اغلب از طریق ترشحات دامی به انسان منتقل می‌شود.
وی عطسه و ترشحات خون‌آلود را راه‌های انتقال بیماری تب کریمه به انسان برشمرد و تاکید کرد: می‌توان با مراقبت‌هایی خاص از جمله استفاده از دستکش، عینک و ماسک مانع انتقال این بیماری به انسان شد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دامپزشکی موارد دامی تب کریمه را دنبال می‌کند، ابراز داشت: این بیماری در دام‌ها علائم خاصی ندارد و و تنها مشخصه آن تب است.
عصار لمپین اسکین را از دیگر بیماری‌های ویروسی اعلام کرد که از طریق نیش گزنده مگس‌ها منتقل می‌شود.
رئیس اداره بهداشت و مديريت بيماريهاي دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز کانون بیماری لمپین اسکین را محل فعالیت مگس ناقل دانست و خاطرنشان کرد: این مگس‌ها محل فعالیت مشخصی ندارند و در برخی موارد وزش باد هم در آن تاثیرگذار است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه در سال جاری گزارشی از ابتلا به بیماری لمپین اسکین وجود نداشته است، گفت: با توجه به شیوع این بیماری طی سال گذشته واکسیناسیون وسیعی در بین دام‌های استان انجام شد.
بر اساس گزارش مراکز بهداشتی ویروس تب کریمه کنگو به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود. مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه‌ها می‌باشد و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصابها و سلاخها) سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌گردد. این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاور میانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان و غرب چین مشاهده می‌گردد.
شیوع بالایی از بیماری در بین پرسنل نظامی کارکنان بیمارستان ها، کشاورزان و اشخاصی که با دام سر و کار دارند مشاهده می‌گردد. بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.
مواردی در بین اعضای خانواده بیمار و پرسنل پزشکی بعد از آلودگی با خون یا ترشحات بیمار رخ داده‌ است. پرندگان به بیماری مقاومند (غیر از شترمرغ) لیکن می‌توانند با پخش کنه‌های آلوده باعث اپیدمی گردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار