ديابتي‏‏ها بخوانند؛
رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد اظهار كرد: مردم به وي‍ژه ديابتي‎‎ها، خيلي به محصولاتی که روی آن نوشته شده "رژیمی"، اطمینان نکنند.
کد خبر: ۵۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 27 June 2015
به گزارش تابناک یزددکتر "مسعود رحمانیان" در اين باره افزود: در واقع تركيبات مورد استفاده در اين محصولات مشخص نیست و نمي‎‎توان به يقين ادعا كرد كه اين محصولات واقعاً بی‌ضرر هستند به طوري كه شخصاً معتقدم كه هیچ تضميني در مورد محصولاتی که اكنون در بازار هست، وجود ندارد.

وي با اشاره به توليد محصولات رژيمي كه شيريني آنها از گياهاني مانند استويا تامين مي‎‎شود نيز اعلام كرد: "استویا" گیاهی است که اگر خوب فرآوری نشود، امكان وجود نوعي مواد سمي در آن وجود دارد لذا وزارت بهداشت باید واقعاً نظارت بیشتری روی ساخت محصولات آن داشته باشد.

اين مسئول در ادامه تاكيد كرد: این طور نیست که مشکل دیابتی‌ها فقط مصرف شیرینی باشد، بلكه مشکل آنها به تغذیه ناسالم و بی‌تحرکی، استرس و ژنتیک باز مي‏‏گردد، البته نمي‌توان گفت که کدامیک عامل اصلي بروز ديابت يك فرد است.

تشخيص ديابت با تاخير 5 ساله

رحمانيان  با بيان اين كه شایع‌ترین علامت دیابت، بی‌علامتی آن است، عنوان کرد: متاسفانه غالباً به همين دليل نيز ديابت به طور متوسط با پنج سال تأخیر تشخیص داده می‌شود لذا طرح‎‎هاي غربالگری دیابت بسيار در رابطه با تشخيص به موقع بيماري و پيشگيري از پيشرفت آن بسيار حائز اهميت است.

وي ادامه داد: در گذشته غالباً ابتلا به بيماري ديابت از بدو تولد يا سنين پايين به دنبال برخي اختلالات ژنيتكي اتفاق مي‌افتاد ولي در جوامع امروزي با وجود عوامل خطرساز مانند چاقی، کم‌تحرکی و غیره، به کرات شاهد ابتلا به ديابت در كودكان، نوجوانان و جوانان هستيم.

شرايط تغذیه سالم در ديابتي‌ها

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، تغذیه سالم را بخشی جدانشدنی از اقدامات مؤثر برای کنترل دیابت دانست و در اين باره تصريح كرد: تغذیه سالم یک دیابتی فقط پرهیز از قند و شیرینی نیست بلكه فرد مذكور بايد در مصرف تمام غذاها حتی میوه‌ها رعايت كند.

وي افزود: نكته مهم در اين رابطه این است که فرد به طور كلي با مصرف كم مواد غذايي از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگيري كند و در مصرف انواع مواد غذايي اعتدال را رعایت و در کنار آن نيز تحرك و ورزش كند.

رحمانيان با تاكيد بر پرهيز از استرس، اظهار كرد: برخي ميوه‌ها مانند خربزه باعث تشديد ديابت مي‏‏شود ولي به طور معمول تمام میوه‌ها یک‌سری مواد مفید نيز برای دیابتی‌ها دارند ولی رعايت مقدار مصرف نيز بسيار اهميت دارد.

وي خاطرنشان كرد: بهترین میوه‌ها برای دیابتی‌ها، خیارسبز و گوجه‌فرنگی است چرا كه علاوه بر اين كه داراي فيبر هستند، اصلاً كالري ندارند.

باورهاي غلط آفتي براي ديابتي‌ها

رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در ادامه به برخي باورهاي غلط در مورد ديابت اشاره كرد و گفت: متاسفانه امروزه بازار طب‌سنتی غیرآکادمیک رواج پیداکرده و بسياري از افراد ناآشنا با اين علم با راه‌اندازي يك مغازه عطاري برای دیابتي‌ها، دارو  تجويز مي‌كنند و آنها را از مصرف داروهايي اصلي خود منع مي‎‎كنند.

وي از بيماران خواست كه تنها به دستوراتی که به صورت علمی مطرح می‌شود توجه كنند و تحت نظر متخصصان همان رشته، دارو بخورند و در خصوص طب‌سنتی نيز از متخصص اين علم و نه از عطاری‏‏ها، بهره ببرند.

رحمانيان با اشاره به برخي از اين باورهاي اشتباه گفت: تزريق انسولين اعتيادآور نيست،  موادمخدر هیچ‌گونه تأثیری روی کنترل قند ندارد، مصرف هندوانه ابوجهل منجر به نارسايي كبدي مي‏‏شود و مصرف خرما و توت‌خشک نيز بايد همانند ديگر مواد غذايي كم مصرف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار