تالاب برم الوان
وجود درختچه‌ها و درختان طبیعی از جمله بادام کوهی و بلوط بر روی تپه‌های اطراف، آب و هوای مطبوع وچشم‌انداز بدیع این دریاچه زیبایی خاصی به این گردشگاه بخشیده است.
کد خبر: ۵۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 21 June 2015

تالاب برم الوان در موقعیت جغرافیایی N310034 E501428 در استان کهگیلوییه و بویراحمد قرار دارد.در 40 کيلومتري شهر ليکک بهمئي ، دهستان سرآسياب يوسفي واقع شده است . آب آن دائمي است و ارتفاع آن از سطح دريا 1100 متر مي باشد . مساحت اين درياچه 15 هکتار و حداقل عمق آب آن 12 متر و حداکثر 30 متر مي باشد . برم هاي کوچک و فصلي ديگري همچون برم علي داد ، دره صحه در زيلايي ، برم مداب در شرق ياسوج در دهستان کاکان ، برم کوه گل سي سخت و برم دلي پيروزک در شهرستان بويراحمد و برم گراب ديشموک ، برم کهکزک ، برم شرابگروه در سرفارياب در شهرستان کهگيلويه و برم خوني شاه بهرام در شهرستان گچساران وجود دارند که مجموعاً به همراه 160 چشمه و16 قنات و تعدادي چاه عميق و نيمه عميق منابع آب استان را تأمين مي کنند .

 

وجود درختچه‌ها و درختان طبیعی از جمله بادام کوهی و بلوط بر روی تپه‌های اطراف، آب و هوای مطبوع وچشم‌انداز بدیع این دریاچه زیبایی خاصی به این گردشگاه بخشیده است. به دليل شيب بسيار تند ديواره ها و عمق زياد تالاب در حاشيه و داخل تالاب، گياهان آبزي وجود ندارد ولي با توجه به ميزان كدورت2/2 گرم بر ليترآب، تالاب از پلانكتونها ي گياهي و جانوري غني است كه تقر يباً 99 درصد پلانكتونهاي جانوري را كالانوئيد و 1درصد آنها را داف ني تشك يل مي دهد. وجود ماهی کپور در این تالاب به وفور گزارش شده است. به طور كلي اينكه به دليل عدم شناخت ساكنان منطقه و نبود برنامه ارشادي جهت آگاهي آنها و همچنين ناشناخته ماندن نقش تالاب در توسعه منطقه و عدم سرمايه گذاري سازمان ها و نهادهاي زيربط در حال حاضر استفاده چنداني از تالاب به عمل نمي آيد.

 

تالاب الوان  در 80کيلومتري شمال غربي دهدشت مرکز شهرستان کهگيلويه و در دامنه تپه ماهورهاي گچي قرار دارد.  حاشیه اين تالاب  داراي پوشش گياهي انواع ني، گز، زالزالک، خارشتر، پسته وحشي، بادام کوهي و ساير گونه هاي نادر گياهي مي باشد. کمپینگ اقامتی برم الوان در کنار تالاب، دارای امکانات رفاهی از جمله آلاچیق، سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار