کد خبر: ۵۰۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ 28 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»این روزها و همزمان با دهه اول ماه محرم در هر کوی و برزنی در شهر دارالعباده یزد که قدم بر می داری، صدای ذکر اباعبدالله الحسین (ع) و رشادت های یارانش در صحرای کربلا را می شنوی.

برای حضور در یکی از مجالس روضه خوانی در یزد به بافت تاریخی شهر رفتیم، جایی که بیش از یکصد سال است که بانیانش آن را وقف روضه حسین (ع) کرده اند.

با خوش آمدگویی بانی مجلس، وارد خانه «کربلایی اکرمی ها» شدیم. خانه ای قدیمی با حیاط مرکزی که دور تا دور دیوارهایش با پرچم های عزای سید و سالار شهیدان سیاهپوش شده بود.

اتاق های اطراف حیاط همه پُر بود از عاشقانی که برای پاسداشت یاد اربابشان بعد از نماز صبح رهسپار این مجلس شده بودند؛ در این بین جوانانی را دیدم که به شوق این ایام از دنیای امروزشان دست کشیده اند و خادمی مجلس ارباب کربلا را می کنند.

به تالار خانه رفتم و در کنار بانوان که همه به احترام ایام شهادت سومین امام شیعیان لباس عزا بر تن داشتند، نشستم ؛ گوش جان دادم به نوای واعظ مجلس.

حجت الاسلام گرجی که سالهاست روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین ع است می گفت: سنت و سیره اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیها، مانند باد بهاری به انسان جانی دوباره می دهد؛ نفس اهل بیت (ع) حق است.

او با بیان اینکه قیام سیدالشهدا (ع) قیام در برابر ظلم و جور بود به عزاداران توصیه کرد: وظیفه امروزمان حفظ دینی است که در صحرای کربلا برای آن، جان های زیادی را به طَبَق اخلاص گذاشتند و از مال و زن و فرزند گذشتند.

پس از سخنرانی حجت الاسلام گرجی، کربلایی احمد همتی با نوای گرمش به نوحه خوانی پرداخت:

این دل تنگم عقده ها دارد گوئیا میل کربلا دارد

ای خدا ما را کربلایی کن دسته جمع ما را نینوایی کن

ای حسین جانم ، ای حسین جانم

پس از مداحی با کربلایی همتی هم صحبت شدیم، او برایمان می گفت: از بچگی در مجالس عزاداری خدمت می کردم، آبا و اجدادم همه در دستگاه اهل بیت علیهم السلام کار کرده اند و من نیز افتخار خدمت در مجالس اربابم حسین (ع) را دارم.

او در حالیکه اشک از چشمانش جاری شده بود، گفت: کار برای حسین (ع) عشق است، سِر عجیبی است که در کلام نمی گنجد.

آئین سنتی روضه خوانی در حسینیه ایران

مسئولان دبیرخانه یزد حسینیه ایران می گوید یکی از ویژگی های یزد نسبت به دیگر شهرهای ایران، برپایی مجالس روضه خوانی سنتی است.

سیدحسن حسینی با اشاره به اینکه قدمت روضه ها در یزد حدود 500 سال است، می افزاید: روضه خوانی در این استان بگونه ای است که در 365 روز سال، این مجالس به مناسبت های مختلف برپا می شود.

وی با تشریح نحوه برگزاری روضه ها می گوید: در این مجالس مذهبی سخنرانان مختلف دعوت می شوند و به بیان احکام شرعی، بیان فلسفه قیام عاشورا و مسائل روز دنیا می پردازند و پس از آن روضه ها با بیان مصیبت امام حسین (ع) و یارانش در روز عاشورا به پایان می رسد.

مسئول دبیرخانه یزد حسینیه ایران در ادامه سخنانش با بیان این مطلب که در یزد مردم خانه هایشان را به گونه ای طراحی می کنند که مناسب برای اقامه عزای روضه خوانی باشد می گوید: انجام خدمات عام المنفعه همچون ساخت مدرسه، درمانگاه، بیمارستان و امور خیر از برکات برپایی این مجالس عزاداری است.

سنت چای دادن با تال در آئین سنتی روضه خوانی

پذیرایی در محافل روضه آداب خاصی دارد که فقط منحصر به مجالس روضه خوانی یزدی هاست بدین ترتیب که استکان چای به همراه چند حبه قند، در سینی کوچک مسی به نام «تال» قرار می گیرد و توسط فردی به نام «چای ده» مقابل عزاداران، گذاشته می شود.

بدین شکل شرکت کنندگان در مجلس، تک تک مورد احترام بانی مراسم قرار می گیرند. برقراری نظم از مهمترین ویژگی پذیرایی چای با تال در یزد است.

میرطاهری / خبرگزاری صدا و سیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار