مدیرکل، معاون فرهنگی و مطبوعاتی، رئیس اداره امور فرهنگی و کارشناسان حوزه چاپ به مناسبت روز ملی چاپ از چاخانه های سطح استان بازدید به عمل آوردند.
کد خبر: ۴۸۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ 03 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه؛به مناسبت روز ملی «صنعت چاپ» مدیرکل، معاون فرهنگی و مطبوعاتی، رئیس اداره امور فرهنگی و کارشناسان حوزه چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از چاپخانه های سعادت، پویا چاپ، چاپ رضا و...بازدید نمودند.

یازدهم شهریور برای اهالی صنعت چاپ اهمیت بسیاری دارد چرا که در این روز، صنعت چاپ ایران با بیش از دو سده قدمت دارای هویت شد و «روز ملی صنعت چاپ» نام گرفت. این روز یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از کارگران، صنعتگران و هنرمندان و در یک جمله وامدار تلاش بزرگمردان فرهنگ ایران زمین است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با تبریک روز صنعت چاپ به دست اندرکاران چاپ گفت: امیدوارم با همکاری ارگان های فرهنگی همسو تدابیری برای صنعت مهجور مانده چاپ بیاندیشیم تا این صنعت بتواند در استان کرمانشاه پیشرفت کرده و به جایگاه واقعی خود برسد.

وی اضافه کرد: خیلی سخت است که می‌بینم صنعت چاپ کشورمان و مخصوصا در کرمانشاه جایگاه خوبی ندارد، کشور ما متأسفانه ٤ الی 6 درصد بازار منطقه را در دست دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: از طرفی دیگر، هزینه کارهای چاپی که از استان خارج می‌شود، بسیار هنگفت بوده و این در صورتی است که تمام مجوزهای کارهای چاپی (از چاپ روزنامه ­ها، کتاب، بسته بندی ­های آبمیوه، چایی و دیگر محصولات) از سوی همین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود. 

رحیم جعفری درباره وضعیت صنعت چاپ و مشکلات پیش روی آن، بیان داشت: صنعت چاپ با توجه به نقش میان بخشی که دارد یکی از صنایع اصلی و استراتژیک یا به عنوان تکمیل کننده و پیش‌برنده برای تمامی صنایع است و هیچ محصول صنعتی، کشاورزی، فرهنگی بی‌نیاز از چاپ نیست.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: از آنجا که صنعت چاپ ارتباط مستقیم با فرهنگ جامعه دارد، هر چقدر صنعت چاپ قوی باشد به نوعی نشان دهنده فرهیخته گی مردم است. 

وی افزود: ما در کرمانشاه ضرورت ایجاد چاپ رول را داریم، روزنامه های ما در استان چاپ نمی شوند، در صورتی که اگر فقط همین بخش را تقویت کنیم، امور چاپ استان های کردستان، ایلام و حتی کردستان عراق را نیز می توانیم پوشش دهیم  و این خود بازار کار بسیار توانمندی در استان خواهد بود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: متأسفانه صنعتی با این عظمت نه تنها دانش و بستری مناسب برایش فراهم نیست، بلکه ابداً دیده هم نشده است. با ممنوع و محروم کردن این بخش عظیم یعنی صنعت چاپ کشور این صنعت، صنعت نمی‌شود در حالی که دیگر صنایع با اطلاعاتی که صنعت چاپ پخش و توزیع کرده است، صنعت شده‌اند.

عمرملی، مدیر چاپخانه پویا درخصوص مشکلات حوزه چاپ گفت: مهمترین مشکل اهالی صنعت چاپ، بانک‌ها هستند که هیچ همکاری با صنف چاپ ندارند، صنعت چاپ کشور با ارائه تسهیلات ٣٠ درصدی به جایی نخواهد ‌رسید که این مهم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

سعادت، مدیر چاپخانه سعادت نیز با برشمردن مشکلات این صنعت در کشور بر نبود حمایت دولت، خواستار حمایت جدی دولت از این صنعت شدندو گفت: وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه مجوز فعالیتی را صادر می کند بایستی نگاه حمایتی خود را برندارد.
 
در مورد مشکلات چاپ تصریح کرد: مشکلات این صنعت در استان کرمانشاه و حتی در کشور بسیار است از جمله آن، ماشین‌آلات چاپ که اکنون در چاپخانه‌های سراسر کشور مورد استفاده واقع شده‌اند، نیازمند نوسازی و به‌روز کردن هستند یعنی ماشین‌آلات جدید چاپ باید جایگزین ماشین‌های فرسوده شود که این مهم بدون حمایت دولت امکان ‌پذیر نیست.

یادآور می شود: مجموعا تعداد ٧٥ چاپخانه و واحدهای وابسته دارای مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه های چاپ افست، چاپ دیجیتال، لیتوگرافی و چاپ سلیک اسکرین در سطح استان در حال فعالیت هستند.عمده این مراکز دارای چاپ افست هستند یعنی تعداد ٤٥ چاپخانه که بیشتر دارای سابقه زیادی هم هستند.

برخی از چاپخانه ها دارای قدمتی بیش از ٧٠ سال هستند و این بیانگر اهمیت صنعت چاپ در سطح استان می باشد,١٦ چاپخانه مجوز دیجیتال دریافت نموده تعداد ٩ مرکز در زمینه چاپ سلیک اسکرین و همچنین تعداد ٥ مرکز در زمینه خدمات لیتوگرافی مشغول فعالیت هستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار