پنج مورد آتش سوزي جداگانه هفته گذشته در تالاب ميانکاله دست هاي پنهان قاچاقچيان ماده مخدر ` گراس ` را بر ملاء کرد.
کد خبر: ۴۴۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴ 17 June 2017
 ايرنا ، دوستداران طبيعت و اهالي روستاهاي همجورا تالاب ميانکاله در شرق مازندران هفته گذشته ، از شنبه تا پنجشنبه ، به طور مداوم شاهد آتش سوزي در اين منطقه حفاظت شده بودند که هر بار چندين هکتار از پوشش گياهي و درختي را تبديل به خاکستر مي کرد.
مسئولان محلي و برخي منابع در حفاظت محيط زيست مازندران هم هر بار به صورت پوشيده از عمدي بودن اين آتش سوزي ها سخن به ميان آوردند ولي جزئياتي ارائه نکردند.
با اين وصف ، منابع محلي در روستاي ` زاغمرز ` در حاشيه تالاب ميانکاله که در خاموش کردن تمامي آتش سوزي هاي هفته گذشته پيشگام بودند ، به خبرنگار ايرنا گفتند که علت اصلي اين آتش سوزي ها ناشي از اختلاف قاچاقچيان گراس بوده است.
آنان مدعي هستند که قاچاقچيان در بخش هائي از اين منطقه گياه گراس کشت کردند و اکنون به خاطر بروز اختلاف دروني دست به آتش زدن محوطه کشت شده کردند که در نتيجه آن به درختان اناز و پوشش گياهي سازيل نيز سرايت کرد.
طبق آمار محيط زيست مازندران در پنج مرحله آتش سوزي هفته گذشته دستکم 14 هکتار از اراضي جنگلي شامل درخت اناز و سازيل که جان پناه پرندگان مهاجر براي تخم ريزي است ، از بين رفت.
مديرکل محيط زيست مازندران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا علت اصلي اين آتش سوزي ها را عامل انساني دانست.
حسينعلي ابراهيمي عصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا احتمال عمدي بودن اين آتش سوزي را رد نکرد ولي دست داشتن قاچاقچيان را نيازمند بررسي هاي بيشتر دانست .
وي گفت : البته تعدادي درختچه گراس در منطقه توسط نيروهاي حفاظت کشف شد ، ولي چگونگي رشد اين درختچه ها و ساير مسايل پشت پرده آن نياز به بررسي بيشتر دستگاههاي امنيتي و انتظامي دارد.
مديرکل محيط زيست مازندران اظهار داشت : پرونده اين آتش سوزي با رويکرد منشاء انساني و عمدي به دستگاه قضايي استان ارسال شد و به نظر مي رسد به دليل برخي مسايل مطرح از جمله موضوع درختچه هاي گراس کشف شده ، براي تحقيقات بيشتر در اختيار نيروهاي امنيتي و انتظامي قرار گيرد.
وي از کمبود امکانات و تجهيزات اطفاء حريق در گسترده ترين پناهگاه حيات وحش مازندران گله کرد و خواستار توجه جدي تر براي رفع اين کمبودها شد.
شبه جزيره ميانکاله با 68 هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حيات وحش ميانکاله تحت مديريت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محيط زيست تبديل و از آن زمان تاکنون از سوي اداره کل حفاظت محيط زيست مازندران اداره مي شود .
بر اساس آمارهاي رسمي اين منطقه داراي 230 گونه پرنده و 180 گونه گياه است .
تالاب ميانکاله در 12 کيلومتري ضلع شمالي شهرستان بهشهر واقع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار