روژین پژوهنده در گفتگو با تابناک:
بانوی فعال اقتصاد مقاومتي گفت:سرانه مصرف گوشت بوقلمون در ايران فقط 350 گرم است در حالي كه سرانه مصرف گوشت بوقلمون در امريكا 7 كيلوگرم است و بايد با ترويج و فرهنگ‌سازي سرانه مصرف اين گوشت را در كشور بالا ببريم.
کد خبر: ۴۲۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 23 May 2017
روژين پژوهنده در گفتگو با تابناک افزود:در اواخر سال سوم دبيرستان بود كه مادرم چند عدد بوقلمون خريد و در حياط خانه نگهداري مي‌كرد. بوقلمون‌ها از غذاهاي خانگي، ذرت و گندم تغذيه مي‌كردندبعد از مدتي چند جوجه بوقلمون به دنيا آمد و تعدادشان به مرور بيشتر شد. 

وی خاطر نشان کرد:گوشت بوقلمون‌ها لذيذ و خوش خوراك است و به همين دليل روستائيان و اعضاي فاميل آن‌ها را از ما مي‌خريدند و متوجه شدم كه اين عرصه جاي كار كردن دارد و يك مزرعه پرورش بوقلمون راه‌اندازي كردم. پرورش بوقلمون را به صورت سنتي و بدون استفاده از دارو انجام مي‌دهم و به همين دليل بوقلمون‌هاي من طرفدارهاي زيادي دارد. از روش سنتي براي جوجه‌كشي استفاده مي‌كنم و سالانه 150 تا 200 بوقلمون توليد مي‌كنم.

پژوهنده تصریح کرد: از بوقلمون‌ها راضي هستم آرام و مهربانند و راه مزرعه تا چراگاه را زود ياد مي‌گيرند،وقتي آن‌ها را براي چرا به باغي مي‌برم خودشان برمي‌گردند زيرا راه را زود ياد مي‌گيرند وبوقلمون‌هاي من اهلي هستنددر ضمن بوقلمون وحشي نيز داريم كه از بوقلمون‌هاي اهلي باهوش‌تر اما سبك‌تر هستندوگوشت بوقلمون بعد از گوشت قرقاول لذيذترين گوشت است. 

ایشان اظهار داشت:قیمت بوقلمون ماده 80 هزارتومان و بوقلمون نر به قيمت 150 هزارتومان به فروش مي‌رسدبوقلمون ماده يك روز درميان تخم مي‌گذاردو در ماه نزديك به 1200 تخم بوقلمون در مزرعه كوچك من توليد مي‌شود ، هر جوجه بوقلمون يك روزه 10 هزارتومان و جوجه بوقلمون يك ماهه را 30 هزارتومان و هر تخم بوقلمون را هم در بازار به قيمت 5 هزار تومان مي‌فروشيم وقيمت بالاتر نر نسبت به ماده به علت وزن بالاتر و لذيذتر بودن گوشت آن است

به گفته این فعال اقتصاد مقاومتی:درآمدزايي ما با فروش بوقلمون‌هاي آماده براي كشتار، جوجه بوقلمون‌ها و تخم بوقلمون است ودر اسفندماه هر سال بوقلمون‌هاي مولد تخم‌گذاري مي‌كنند و در اواخر اسفند كرچ مي‌شوند و در فروردين ماه به دنيا مي‌آيند. معمولا 4 ماه طول مي‌كشد تا به وزن ايده‌آل 15 تا 25 كيلوگرم برسند وسپس در آخر ماه هشتم به كشتارگاه فرستاده مي‌شوند.

 پژوهنده درباره خواص گوشت بوقلمون مي‌گويد:در پرورش بوقلمون گوشتي، از هورمون استفاده نمي‌شود. چرا كه آناتومي و ساختار بدني اين پرنده به صورتي است كه استفاده از 
هورمون باعث فلج شدن آن مي‌شود و بوقلمون به ميزان 65 درصد گوشت سفيد و 35 درصد گوشت قرمز داراست ،پروتئين و فسفر موجود در گوشت بوقلمون حتي از ماهي و ميگو بيشتر است.

وی ابراز داشت: براي علاقه‌مندان به پرورش بوقلمون در مزرعه‌هاي كوچك توصيه‌می شود که در درجه اول بايد در اين زمينه تحقيق كنيد و معلومات خود را افزايش دهيد. براي اين كار مي‌توانيد به مزرعه‌هاي فعال در استان خود مراجعه كنيد و از نزديك با نحوه كار آشنا شوندو در هنگام انجام مراحل تأسيس نيز مي‌توانيد از تسهيلات بانكي استفاده كنيد و شناخت بازار و بازاريابي را در برنامه خود قرار دهيد ودر نهايت به خود ايمان داشته باشيد و از شكست نترسيد.

وی تاکید کرد: جوان‌ها نبايد به دنبال كار‌هاي دولتي باشند و بايد تلاش كنند تا با برنامه‌ريزي مناسب و بر اساس توانمندي‌هاي خود به عرصه‌هاي كارآفريني وارد شوند، من براي كار خودم انتظار خاصي از دولت ندارم اما بايد براي جوانان كلاسهاي آموزش اشتغالزايي برگزار شود.

اين فعال اقتصاد مقاومتي درباره تغذيه بوقلمون‌ها مي‌گويد: بوقلمونها بايد مطابق رژيمشان غذا بخورند. به آنها حتي مي‌شود ميوه و سبزيجات هم داد. بوقلمونها برخي از برگها، علف‌هاي 
هرز، انگور، كلم و تمامي دانه هايي كه انسان‌ها مي‌خورند از قبيل دانه زيتون و دانه زغال اخته را هم مي‌خورند. بعضي از آنها حتي خوردن تخم‌مرغ‌هايي كه بر روي زمين افتاده و ترك 
00 خورده‌اند را دوست دارند. 

پژوهنده گفت:بوقلمون‌هاي وحشي دوست دارند حشرات و حيوانات كوچك را بخورند و جوجه بوقلمون‌هاي زير ۲ ماه ترجيح مي‌دهند از حشرات تغذيه كنند، برخي از آنها غذايي را كه شما برايشان از مغازه مي‌خريد نمي‌خورند و شما شايد مجبور شويد به آنها جيرجيرك، كرم زميني و كرم ميوه دهيد كه البته خودشان در شكار اين حشرات استاد هستند و در آغاز بايد با جوجه بوقلمون شروع كرد. معمولاً جوجه‌ها به قيمت هر عدد 10 هزار تومان خريداري مي‌شوند. فضايي را در حياط خانه تان مهيا و دانه‌ها را هم از مراكز خريد تهيه و كار را شروع كنيد.

وی در درباره كشت گلخانه‌اي اش ابراز داشت:در حياط خانه مان فضايي به اندازه 100 متر مربع را براي كشت توت فرنگي گلخانه‌اي اختصاص داده ام. آبياري به روش قطره‌اي انجام مي‌شود و در سال 750 كيلوگرم توت فرنگي برداشت مي‌كنم. من از هيچ ارگاني كمك مالي نگرفتم و روي پاي خودم ايستادم.
لازم بذکر است: آمريكا به عنوان بزرگترين توليدكننده بوقلمون، تأمين‌كننده نيمي از احتياجات جهاني به گوشت بوقلمون است. اين برآورد به وضوح نشانگر اين است كه هرگونه تغيير و تحول در اين صنعت، بر اقتصاد جهاني تأثيرگذار خواهد بود. سازمان جهاني عرضه و تقاضاي فراورده‌هاي كشاورزي، توليد گوشت بوقلمون در سال 2013 و 2014 را به ترتيب چيزي در حدود 62 / 2 ميليون و 70 / 2 ميليون تن برآورد كرده است. 

گفتگو از صفورا دانایی فرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار