رییس انجمن جنگلبانی ایران نسبت به خشکیدگی بسیاری از گونه های جنگلی بویژه شمشاد در جنگل های شمال کشور هشدار داد و گفت حدود 40 هزار هکتار از حدود 70 هزار هکتار این رویشگاهها خشک شده اند و عقب ماندگی از تغییرات اقلیمی ، دست اندازی و تخریب طبیعت و ساخت وسازهای غیر مجاز از دیگر علت های خشکیدگی این گونه ارزشمند جنگلی در شمال کشور به حساب می آید.
کد خبر: ۴۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸ 02 June 2015

به گزارش تابناک، هادی کیادلیری رییس انجمن جنگلبانی ایران گفت: شمشاد جزو منحصر بفرد ترین گونه های گیاهی در جنگل های شمال کشور است که متاسفانه اکنون بنا به دلایلی از جمله تغییرات اقلیمی و بروز بسیاری از آفات دچار خشکیدگی شده است. در کشور ما حدود 70 هزار هکتار جنگل های شمال جزو رویشگاه های شمشاد به شمار می آید که متاسفانه از این میزان حدود 40 هزار هکتار خشک شده است.



کیادلیری گفت: آفات و بیماری ها همچنین به دیگر گونه های گیاهی جنگل های شمالی از جمله بلوط و راش نیز خسارت وارد کرده است و از گستره حدود 300 هکتار رویشگاه این گونه جنگلی حدود 30 درصد آن نیز دچارخشکیدگی شده است.البته خشکیدگی و در پی آن انقراض این گونه ها به بیش از 10 سال پیش باز می گردد اما در سه سال اخیر این معضل تشدید شده است  و باید به فکر راه حل اساسی و فوری برای این مسئله باشیم.



وی اظهارداشت: در صورت کم توجهی و اقدام نکردن به موقع مسوولان نهادهای ذیربط همان اتفاقی که در 20 سال گذشته براثر بروز بیماری و آفات در رویشگاه های جنگلی زاگرس رخ داد و آن را تبدیل به بیابان کرد در جنگل های شمال هم اتفاق خواهد افتاد و با تاکید به لزوم پیشگیری از این فاجعه زیست محیطی در جنگل های شمال مهم ترین عامل پیشگیری را اجرای طرح آمایشی سرزمینی دانست.



کیادلیری افزود: با اجرای این طرح نوع کاربری اراضی ملی و کشاورزی برای فعالیت های صنعتی، گردشگری و کشاورزی مشخص خواهد شد و دیگر شاهد اجرای طرح هایی که بخش عمده ای از آنها بدون کارشناسی و مجوزهای لازم به جنگل های شمال خسارت وارد می کند، نخواهیم بود.



جنگل های هیرکانی در شمال ایران با مساحت 9/1 میلیون هکتار دارای 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه ای و هزار و 558 گونه علفی، است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار