آذر ارفع نژاد در گفتگو با تابناک:
آذرارفع نژاد مسئول کمیته حقوقی ومقابله با تخلفات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری وپنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب در مورد خلاصه زمانبندی انتخابات پس از اتمام فرآیند ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراها گفت: طبق ماده 46 قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مشخصات ثبت نام کنندگان جهت بررسی سوابق آنان به مراجع قانونی ارسال می شود.
کد خبر: ۴۰۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵ 03 April 2017
آذر ارفع نژاد در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: مراجع قانونی موظفند ظرف 10روز نتایج بررسی های خود را به ستاد انتخابات شهرستان اعلام ،وهیات های اجرایی شهرستان از 96/01/17 الی 96/01/23 رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را شروع کنند و در 96/01/24صورت جلسه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را به هیات نظارت شهرستان ها ارسال  کنند.

به گفته وی هیات های نظارت از 96/01/25 الی 96/01/31 در خصوص صلاحیت آن دسته از داوطلبانی که در هیات های اجرایی تایید صلاحیت شده اند اعلام نظر می کند و در 96/02/01 نظر خود را به هیات های اجرایی شهرستان ها ارسال می کند.در 96/02/02 فرمانداری مراتب تایید یا رد صلاحیت داوطلبان را پس از دریافت نظر هیات های نظارت شهرستان به داوطلبین ابلاغ می کند.

ارفع نژاد با بیان اینکه طبق تبصره 1 ماده 50 قانون از 96/02/03 الی 96/02/06 داوطلبان رد صلاحیت شده در هیات اجرایی یا نظارت شهرستان می توانند شکایت خود را به هیات نظارت استان تحویل دهند تصریح کرد: البته داوطلبان روستایی که همه این فرایندها در بخشداری ها صورت گرفته می بایست این شکایت را به هیات نظارت شهرستان تحویل دهند. 

وی افزود: از 96/02/07الی 96/02/16 هیات نظارت استان فرصت دارد تا به شکایات داوطلبان شورای اسلامی شهر رسیدگی و بررسی نهایی خود را انجام دهد.  

وی تصریح کرد: در 96/02/17 هیات نظارت استان نظر نهایی خود در خصوص شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده را به فرمانداری ها اعلام ، وطبق ماده 51 قانون انتخابات از 96/02/18 الی 96/02/20آگهی اسامی نامزدها تهیه و منتشر می شود .

به گفته این مقام مسئول ؛مطابق ماده 90 قانون انتخابات و ماده 61 آین نامه اجرایی انتخابات از 96/02/21 الی 96/02/27تبلیغات انتخاباتی شروع و در تاریخ 96/02/28 ممنوعیت تبلیغات نامزدها و طرفداران آنها اعمال می شود.

ارفع نژاد افزودند: فرایندهای اشاره شده در حوزه روستاها، در بخشداری ها مربوطه انجام می شود و همانگونه که گفته شد شکایات نیز در سطح شهرستان و در هیات نظارت شهرستان صورت می گیرد و در این خصوص هیات نظارت استان هیچ نقشی نخواهند داشت.افرادی که صلاحیت آنها به تایید هیات های اجرایی نرسیده می توانند براساس قانون در مهلت مقرر نسبت به ارائه درخواست تجدیدنظر به هیات نظارت شهرستان واستان اقدام نمایند.

مسئول کمیته حقوقی ومقابله باتخلفات انتخابات شهرستان اسلام آباد غرب به نقش هیات های اجرایی و نظارت در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان بر اساس قانون انتخابات اشاره کرد وگفت:به استنادماده ۴۶ قانون انتخابات شوراها؛ هیأت های اجرایی موظفند  به منظور احراز شرایط مذکور در مواد ۲۶ و ۲۹ قانون انتخابات درباره هر یک از داوطلبان عضویت در شورای های اسلامی شهر حسب مورد از مراجع ذیربط از قبیل اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری، ثبت احوال استعلام نماید. و به استنادتبصره ۱چنانچه داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستا مظنون به داشتن یکی از موارد مذکور در ماده ۲۹ باشند هیأت اجرایی مربوط موظف است حسب مورد از مراجع ذیربط مذکور در ماده فوق استعلام نماید. ودر تبصره ۲ـ مراجع مذکور در ماده فوق موظف هستند ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وصول استعلام نسبت به موارد استعلام کتباً پاسخ دهند.

وی به ماده ۴۷قانون اشاره کردوگفت: هیأتهای اجرایی پس از دریافت نتیجه رسیدگی به سوابق داوطلبان موظفندظرف مدت هفت روز به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نتیجه را اعلام نمایند.

 ایشان افزودنددرماده 48قانون بیان شده  که نظر هیأت‌های اجرایی شهرستان، بخش مبنی بر تأیید یا ردّ صلاحیت داوطلبان حسب مورد با تأیید هیأت‌های نظارت شهرستان، بخش معتبر است و چنانچه ظرف مدت هفت روز از تاریخ دریافت نتیجه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، هیأت نظارت مربوط درباره داوطلب یا داوطلبان نظر خود را اعلام نکند نظر هیأت اجرایی ملاک عمل خواهد بود.

این مقام مسئول افزود درماده ۴۹قانون بررسی سوابق داوطلبان باید محرمانه انجام گیرد به طوری که موجب هتک حیثیت و آبروی افراد نشود و بررسی‌ها از محدوده موارد مذکور در مواد ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ این قانون خارج نگردد و افشای هرگونه اطلاعات دریافت شده توسط اعضای هیأت‌های اجرایی و یا هر شخص دیگر ممنوع است.

وی در پان اعلام کرد:ماده ۵۰هیأت‌های اجرایی مکلف‌اند در انجام وظایف خود بی‌طرفی کامل را رعایت نمایند و در صورت تخلف، فرماندار یا بخشدار موظف است با رأی اکثریت اعضای هیأت اجرایی نسبت به تعویض هر یک از معتمدین هیئت اقدام نماید.
گفتگو از صفورا دانایی فرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار