کد خبر: ۳۳۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 23 November 2016
به گزارش تابناک یزد،زیلوی شهرستان میبد در نخستین همایش ثبت نشان جغرافیایی صنایع دستی كه روز گذشته با حضور "زهرا احمدی‌پور" ريیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، نشان جغرافيايي ملي گرفت.

 صنايع‌دستي بيانگر صنعت و هنر نياكان و نمايشگر ذوق، هنر و غناي فرهنگي يك ملت است كه همواره در اقتصاد آنها نيز نقش داشته است.

زيلوبافي از جمله صنايع‌دستي كم‌نظير ايراني است كه با برخورداري از مكانيسم پيچيده بافت به عنوان تكامل يافته گليم و جاجيم محسوب مي‌شود.

زيلو به عنوان زيراندازي ساده، بي‌تكلف، بادوام، خنك و بهداشتي است كه تار و پودش از پنبه تشكيل يافته است،  دستبافته‌اي است كه قرن‌ها براي مفروش كردن خانه‌هاي خدا و بندگان خدا كاربرد دارد.

هر چند بي‌پيرايه است اما از خلوص پرمعنايي برخوردار است، در عين سادگي با وقار است و از ويژگي‌هاي آن محدوديت در گوناگوني رنگ‌هاي آن است و با وجود  آرايه‌هاي ساده هندسي، زيبا و جذاب است و راز زيبايي و جذابيت آن در ارتباط عميق آن با فرهنگ و باورهاي عمومي مردم نهفته است. سادگي و صداقت آن همگام و سازگار با اقليم، بناها و روحيه قناعت مردمان كوير است.

به گواه تاريخ و به استناد زيلوهاي ارزشمند و شاهكارهاي به جامانده، ميبد را بايد يكي از مراكز مهم توليد زيلو دانست كه بي‌شك در گسترش و رونق هنر زيلوبافي نقش به‌سزايي داشته است.

البته با توجه به قدمت زيلوبافي در ميبد كه به پيش از اسلام برمي‌گردد، بسياري از پژوهشگران و كارشناسان بر اين عقيده‌ هستند كه هنر زيلوبافي ابتكار مردمان كهن شهر ميبد بوده‌ كه به وسيله استادكاران ميبدي رواج يافته است.

زيلو به عنوان فرش سلامت نيز معرفي مي‌شود چرا كه اين دست بافته سنتي تنها دست‎‎بافته‌اي است كه تماماً با گياه تهيه مي‌شود. گياه نرم پنبه جزء مواد اوليه زيلو مي‌باشد كه تمام خواص پنبه را در اين دستبافته مي‌گنجاند و همراه با گياهان ديگر همچون رناس ، نيل و اسپرك رنگ‎‎هاي متنوعي را به خود مي‌گيرد و زيلو را به معرض نمايش قرار مي‌دهد.

همين موضوع باعث شده كه زيلو،  اكتريسته ساكن ايجاد نكند و اهميت آن نيز از اين بابت است كه بار الكتريكي به صورت الكتريسته ساكن كه بيشتر در الياف پلاستيكي است، در بدن ذخيره مي‌شود و به بدن آسيب مي‌زند. از طرفي زيلو، ذرات معلق در هوا ايجاد نكرده به دليل نداشتن پرز و خامه به دستگاه تنفسي بدن نيز آسيب نمي‌رساند و پزشكان استفاده از آن را براي كودكان و بيماران تنفسي توصيه مي‌كنند. همچنين استفاده از آن حساسيت پوستي ايجاد نمي‌كند و سال‌ها استفاده از آن به دليل مواد سلولزي موجود در آن، هيچ گونه عوارض پوستي در بدن انسان بوجود نمي‌آورد.

از ديگر فوايد زيلو اين است كه به طبيعت باز مي‌گردد و پس از كهنه شدن و غير قابل استفاده شدن در گودالي در كنار گياهان چال مي‌شده‌اند تا به عنوان كود گياهي براي بقيه گياهان مورد استفاده قرار بگيرند.

نكته قابل تامل ديگر اين كه زيلو بافي به عنوان يك ورزش سخت محسوب مي‌شود و بافنده در حين بافت مدام در حال رفت و برگشت در عرض زيلو است و به صورت پي در پي با كَلي و كمونه‌ها بازي كرده و آنها را جابه جا مي‌كند كه اين كار به عنوان يك ورزش سخت به حساب آمده و به همين دليل زيلوبافان، بدن سالم و تندرستي دارند.

تمام اين موارد باعث شده تا پرونده ثبت ميبد به عنوان شهر جهاني زيلو در دستور کار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار گيرد.

يکي از اهداف اصلي جهاني سازي زيلو و صنعت زيلوبافي، ارتقاي جايگاه بين المللي اين صنايع‌دستي، توسعه بازارهاي جهاني و زمينه‌سازي براي حضور پررنگ‌تر آن در عرصه‌هاي بين‌المللي و نيز توسعه گردشگري فرهنگي و افزايش اشتياق گردشگران به بازديد از ميبد به عنوان شهري كه داراي اين صنايع دستي‌ منحصر بفرد است، مي‌باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار