کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان یزد گفت: یزد و اردکان بیشترین کارگاه‌های ریسک درجه یک را در خود جای داده‌اند.
کد خبر: ۳۱۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱ 17 October 2016

به گزارش تابناک یزد،علی رضایی  با اشاره به اینکه کارگاه‌های دارای مشاغل با ریسک خطر‌پذیری بیماری غیرقابل تحمل و با اثراتی مانند بروز بیماری‌های سرطان، فیبروز و ... کارگاه‌های ریسک درجه یک خوانده می‌شوند، اظهار داشت: بیشترین کارگاه‌های ریسک درجه یک در شهرستان‌های یزد و اردکان قرار دارند.

وی بیان کرد: بعد از این دو شهرستان، اشکذر و بافق دارای بیشترین کارگاه‌های ریسک درجه یک در سطح استان یزد هستند.

رضایی خاطرنشان کرد: کارگاه‌های ریسک درجه یک در استان یزد در مجموع دو درصد کل کارگاه‌ها را تشکیل می‌دهند که این میزان در حال حاضر به 205 واحد رسیده و 19 درصد شاغلان استان یزد در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان یزد یادآور شد: کارگاه‌های ریسک درجه دو نیز کارگاه‌های دارای مشاغلی با ریسک متوسط و اثرات جدی برگشت‌ناپذیر هستند که در استان یزد 28 درصد واحدهای تولیدی، صنعتی، صنفی و کشاورزی نیز در این زمره قرار گرفته‌اند.

رضایی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که کارگران و کارکنان این قبیل کارگاه‌ها به آن مبتلا می‌شوند را بیماری‌های مزمن ریوی و بیماری‌های ناتوان کننده برشمرد و افزود: لازم است در این زمینه با همکاری جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف اقداماتی برای بهبود وضعیت این کارگاه‌ها و کاهش میزان ریسک آنها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه 12 نوع سرطان با فاکتورهای شغلی و عوامل محیطی مرتبط شناخته شده‌اند، تصریح کرد: سرطان پوست و سرطان مثانه شایع‌ترین سرطان‌هایی است که از کار در محیط‌های کاری نشأت می‌گیرند.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان یزد اظهار امیدواری کرد: بتوان با تشکیل کمیته‌ای دائمی با عضویت نمایندگان حوزه بهداشت و درمان و دیگر دست‌اندرکاران حوزه تولید و صنعت استان یزد تشکیل داد تا صدور پروانه‌های بهره‌برداری جدید برای کارگاه‌ها منوط به ارائه گواهی صلاحیت بهداشتی باشد.

به گزارش فارس، در حال حاضر در استان یزد 465 واحد معدنی، 3هزار و 675 واحد صنعتی و تعداد قابل توجهی صنف وجود دارد که دو درصد از این میزان جزو کارگاه‌های ریسک درجه یک هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار