گزارش میدانی سوریه؛
پس از محاصره حلب توسط نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، نیروهای دموکراتیک کرد نیز پس از دو ماه از آغاز عملیات آزادسازی منبج، توانستند با شکست داعش، این شهر استراتژیک در شمال سوریه را آزاد کنند.
کد خبر: ۲۷۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷ 06 August 2016
پس از محاصره حلب توسط نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، نیروهای دموکراتیک کرد نیز پس از دو ماه از آغاز عملیات آزادسازی منبج، توانستند با شکست داعش، این شهر استراتژیک در شمال سوریه را آزاد کنند.
 
به گزارش «تابناک یزد»، شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد، «سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه»، اعلام کرد، نیروهای دموکراتیک سوریه  (مورد حمایت آمریکا) بر شهر «منبج» واقع در شمال شرق حلب تسلط یافتند.
 
نیروهای دموکراتیک سوریه (ائتلاف نیروهای کُرد و عرب) دو ماه پس از آغاز عملیات آزادسازی شهر منبج در شمال سوریه و مقر گروه تروریستی داعش، امروز شنبه کنترل تقریبا همه این منطقه راهبردی را در دست گرفتند.
 
سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: « نیروهای دموکراتیک سوریه روز شنبه کنترل این شهر را در دست گرفتند و در حال پاکسازی مرکز این شهر از آخرین بازمانده های تروریست‌های داعش هستند».
 
 
 
 
 
گروه دیدبان حقوق بشر سوریه نیز در همین رابطه اعلام کرد، از آغاز عملیات آزادسازی منبج که بیش از سه ماه از آن می‌گذرد، دست کم 399 تن کشته شده‎اند که 100 تن آنها کودک و 50 تن دیگر زن بوده‎اند.

منبج و اهمیت استراتژیک آن
 
منبج مهمترین نقطه ارتباطی بین کلانشهرهای سوریه، عراق و ترکیه، در ٨٥ کیلومتری حلب، ٤٥ کیلومتری جرابلس و ٦٥ کیلومتری کوبانی قرار گرفته است.
 
کنترل منبج یعنی حاکم بودن بر این گلوگاه استراتژیک. منبج در مسیر راه های اصلی از مرز ترکیه به رقه و حلب است. جاده هایی که از منبج می گذرد برای داعش اهمیت حیاتی داشت؛ از این جاده ها عناصر تروریستی دواطلب و تسلیحات و آذوقه به رقه می رفت و از آنجا برخی از عناصر تروریستی آموزش دیده به اروپا برمی گشتند.
 
برت مک گرک، نماینده رییس جمهوری آمریکا در جنگ با داعش می گوید که عاملان حملات پاریس و بروکسل از شهر منبج و سپس از طریق ترکیه به اروپا رفته بودند.
 
25 درصد ساکنان این منطقه را کردها و در کنار تعداد چرکس ها و ترکمن ها حدود 70درصد از اهالی این شهر را اعراب سنی مذهب تشکیل می دهند که همانند اعراب سنی رقه پیوند طایفه ای قوی با اعراب سنی عراق دارند.
 
آزادسازی منبج جدا از اینکه از لحاظ استراتژیک و همچنین جلوگیری از سربازی و کمک های لجستیکی به داعش مهم است، به لحاظ میدانی و تنگ تر شدن حلقه محاصره داعش در رقه هم مهم است. در واقع با بازپس گیری منبج، گام مهمی برای محاصره داعش در رقه برداشته می شود.
 
به نظر می رسد، پس از آزادسازی منبج، نوبت به مبارزه برای آزادسازی جرابلس خواهد رسید. جرابلس آخرین شهری است که در مرز ترکیه هنوز در کنترل داعش است. اهمیت آزادسازی جرابلس از این جهت است که خطوط ارتباطی داعش با شمال سوریه و مرز ترکیه کامل قطع خواهد شد.
 
 
 
 
 


تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار