در برنامه پاک‌سازی نمادین در قائم‌شهر، تعدادی از دانش‌آموزان به همراه والدین، تنی چند از اداره محیط زیست، امور بانوان فرمانداری قائم‌شهر و گروه‌های «ان.جی.او» حضور داشتند.
کد خبر: ۲۴۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹ 09 June 2016

 

به گزارش تابناک مازندران، حفظ و نظافت محیط اطراف هر فردی برای بقای نسل و حیات وی لازم و ضروری است در دین اسلام نیز بارها و بارها به رعایت نظافت شخصی و عمومی تأکید و اشاره شده است.

با این وجود، برخی‌ها این مسئله را رعایت نکرده و زباله‌ای که از آن به‌عنوان طلای کثیف نام می‌برند را در سطح شهر، معابر اصلی و حاشیه رها کرده و سیمای شهر را نازیبا می‌کنند.

روزانه دست‌های زیادی هنگام رانندگی، زباله‌ها را از با هدفی نامعلوم از شیشه ماشین به بیرون پرتاب می‌کنند و روز‌به‌روز بر انباشت زباله‌هایی که از درب مغازه داخل جوی‌های آب ریخته می‌شود اضافه می‌شود.

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا افرادی که این‌ کار را با طبیعت خدا و محیط اطراف خود می‌کنند و آن را آلوده می‌سازند در منزل خود نیز این‌گونه رفتار می‌کنند؟

پاسخ آن بسیار ساده است، چه بسا آنانی که از کودکی با اصل مهم احترام به حقوق همدیگر و رعایت اصول بهداشتی عمومی و محیط زیستی آشنا نشده‌اند و تنها منزل و چهاردیواری محل زندگی خود را جزو محدوده رعایت نظافت و بهداشت می‌دانند.

* حفظ محیط زیست وظیفه هر شهروندی است

هرساله  16 لغایت 22 خرداد ماه به‌عنوان هفته محیط زیست شناخته می‌شود و در سراسر کشور با هدف آگاه سازی عمومی در حفظ و حراست از محیط زیست برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

اداره محیط زیست شهرستان قائم‌شهر نیز با همکاری امور بانوان فرمانداری این شهرستان در اقدامی نمادین به جمع‌آوری زباله از محیط زیست شهرشان پرداختند.

محمد رحمتی صبح امروز در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه حفظ محیط زیست وظیفه هر شهروندی است اظهار کرد: برگزاری این قبیل برنامه‌ها به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر است و آنها را با فرهنگ نظافت محیط زندگی آشنا می‌کند.

* تفکیک زباله از درب منزل و آشپزخانه‌ها

وی افزود: با توجه به اینکه سرانه تولید زباله در کشورما بسیار بالاست باید سعی کنیم با یک برنامه‌ریزی صحیح، زباله‌ها را از درب منزل و آشپزخانه‌ها تفکیک کنیم تا هم در کار مأموران شهرداری تسریع انجام شود و هم محیط کمتر آسیب ببیند.

رئیس اداره محیط زیست قائم‌شهر، بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی در سه استان شمالی را مشکلی برای دفن زباله‌ها برشمرد و گفت: در دنیا دیگر زباله‌ها دفن نمی‌شوند بلکه از آن به‌عنوان طلای کثیف نام برده و در تولید برق و انرژی و کارهای مصرفی دیگر به‌کار می‌گیرند.

* گلایه از حضور نداشتن مسؤولان با وجود ارسال دعوت‌نامه

وی به شعار امسال هفته محیط زیست با عنوان به‌سوی طبیعت برای زندگی اشاره کرد و ضمن گلایه از مسؤولان برای شرکت نکردن در مراسم پاک‌سازی نمادین، بیان کرد: در قائم‌شهر با توجه به دعوت‌نامه ارسالی به همه ادارات برای شرکت در این برنامه، هیچ‌کدام حضور پیدا نکردند و به این نتیجه می‌رسیم که دو نوع فقر مالی و فقر فرهنگی داریم و معتقدم کسی که به فقر فرهنگی خود بها ندهد نمی‌تواند برای زندگی خود هم تصمیم بگیرد.

رحمتی تصریح کرد: از مسؤولان می‌خواهم سعی کنند در درجه اول برای بالا بردن آگاهی و سطح فرهنگ از ادارات خود شروع کنند چرا که پاک‌سازی نمادین و جمع‌آوری زباله تنها مربوط به محیط زیست نیست و طبق اصل پنجاهم حفاظت از محیط زیست، وظیفه آحاد ملت است و همه با هم دست به‌دست هم دهیم تا محیط زیست سالمی داشته باشیم.

مسؤول امور بانوان فرمانداری قائم‌شهر در گفت‌وگو با فارس، گفت: این همایش پیاده‌روی همراه با پاک‌سازی محیط زیست یک کار نمادین است و باید برنامه‌ریزی شود تا تنها مختص به یک‌ روز نباشد.

زهرا حاجی‌پور افزود: شرکت بچه‌ها به‌ همراه والدین‌شان در این مراسم می‌تواند انگیزه‌ای شود تا آن فرزند با شیوه صحیح زندگی پاک، سالم و خالی از آلودگی آشنا شود.

وی با بیان اینکه در دین اسلام نیز به رعایت نظافت بارها توصیه شده‌ایم و اگر بخواهیم از بعد دینی و مذهبی هم به این قضیه بنگریم باید به‌عنوان یک مسلمان نهایت تلاش‌مان را برای حفظ محیط اطراف‌مان به‌کار گیریم.

حاجی‌پور گفت: امیدوارم این برنامه در طول سال و به بهانه‌های مختلف انجام شود چرا که با تکرار آن محیطی شاداب‌تر و پاک‌تر داریم.

در این برنامه نمادین، تعدادی از دانش‌آموزان به همراه والدین، تنی چند از اداره محیط زیست شهرستان و امور بانوان فرمانداری قائم‌شهر و گروه‌های ان.‌جی.‌او حضور داشتند.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار