تابناک: مدیرعامل سازمان پسماند شهری گفت:رشد قارچ گونه معادن شن،ماسه و گچ در شرق باعث شده تاسرمایه‌گذاران کمتری تمایل برای ساماندهی پسماندها داشته باشند واین موضوع این نوع پسماند را بلاتکلیف کرده است.
کد خبر: ۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹ 02 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از مهر، تیمور باجول امروز در آئین بهره‌برداری از طرح‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس قانون مدیریت پسماند شهرداری تنها موظف به جمع‌آوری پسماندهای عادی و نخاله‌های ساختمانی است، اظهار داشت: جمع آوری پسماندهای کشاورزی، صنعتی و ویژه بر عهده تولید کنندگان است.

وی با اشاره به تولید روزانه یک هزار تن پسماند در شهر اصفهان بیان داشت: با انجام آنالیز نوع پسماندها در بازه زمانی هر سه ماه یکبار مشخص شد که ۶۵ درصد از پسماندهای شهر اصفهان مواد آلی، ۳۰ درصد پسماند خشک و ۵ درصد نیز پسماند ویژه است.

۳۰۰ تن از پسماند اصفهان قابل بازیافت است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰ تن از پسماند شهر اصفهان قابل بازیافت است، افزود: ۷۰۰ تن از پسماند شهر اصفهان قابلیت بازیافت را ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان تنها شهری است که مدیریت پسماند را به خوبی انجام می‌دهد، ادامه داد: ۱۴۰ تن از پسماند اصفهان تَر است که شهرداری هنوز نمی‌تواند به تنهایی نسبت به ساماندهی این پسماند اقدام کند و نیاز به همکاری دیگر ارگان‌ها دارد.

باجول در ادامه با اشاره به جمع‌آوری ۴۸ هزار تن پسماند خشک از ابتدای سال جاری تاکنون در شهر اصفهان افزود: ۱۶ درصد از پسماند خشک مواد پلاستیکی و ۱۰ درصد نیز شیشه‌های لوازم آرایشی و دارویی بوده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه‌های شاخص سازمان بازیافت شهرداری اصفهان بیان داشت: اولین مركز پردازش مكانیزه پسماند خشك در كشور به مساحت ۱۵۰۰ متر و به ظرفیت دریافت ۳۰ تن پسماند خشك در روز آماده بهره برداری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان هزینه اجرایی این مركز را ۷ میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: كاهش هزینه ها، كم شدن دخالت نیروی انسانی، رعایت بهداشت و مباحث زیست محیطی ، حذف عوامل غیر مجاز و انبارهای متفرقه، افزایش سرعت عمل در فرآیند و آموزش و فرهنگسازی جهت گروه های هدف از جمله مزایای احداث این مركز است.

راه‌اندازی دومین مرکز پردازش مکانیزه پسماند خشک در منطقه ۱۲

وی افزود: دومین مركز پردازش مكانیزه پسماند خشك نیز در سال آینده در منطقه ۱۲ احداث خواهد شد.

باجول با اشاره به احداث سایت اداری و گردشگری سایت پسماند شرق گفت: سایت شرق به مساحت ۱۵ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال احداث شده است، همچنین در این مجموعه فضای سبزی به مساحت ۶۰۰ هكتار ایجاد شده است.

وی به ساخت و راه اندازی گلخانه های تولید ورمی کمپوست به مساحت یك هزار و ۹۸۰ متر مربع اشاره كرد و ادامه داد: این گلخانه ها كه با هزینه ای بالغ بر ۲ میلیارد ریال احداث شده، ظرفیت تولید ۱۰۰۰ تن ورمی کمپوست استاندارد در سال را دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینكه این سایت ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ تن خاك غنی شده را دارد، افزود: دستگاه تولید خاک غنی شده ترکیبی از سامانه های الکترونیکی، مکانیکی و هیدرولیکی است که با استفاده از آن و برنامه ریزی انجام شده می توان ورمی کمپوست، پرلیت، خاک رس و ماسه خاکی سبک را به اندازه‌های مختلف ترکیب و خاک غنی شده تولید کرد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه ساماندهی پسماندهای ساختمانی اصفهان اظهار داشت: رشد قارچ گونه معادن گچ و شن و ماسه در شرق اصفهان باعث شده است که سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه گذاری در خصوص بازیافت پسماندهای ساختمانی کمتر تمایل داشته باشند.

باجول ادامه داد: ضروری است که محیط زیست و دیگر ارگان‌ها مدیریت لازم را در راستای ساماندهی مجوز فعالیت معادن شن و ماسه را داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار