دکتر سید رسول صالحی
اجرای طرح هدفمند کردن یازانه ها در کوتاه مدت شاید با افزایش درآمد خانوارها در جامعه مقداری باعث افزایش کیفیت زندگی بخشی از مردم شده باشد ولی در ادامه با افزایش عمومی سطح قیمت ها و تأثیر آن در ایجاد رکود تورمی باعث کاهش سطح کیفیت زندگی مردم شده است.
کد خبر: ۲۴۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴ 05 June 2016
دکتر سید رسول صالحی در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان در خصوص طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: اصولاً در مباحث اقتصادی، یارانه به عنوان یک ابزار جهت اجرا و تحقق سیاست ها و استراتژی ها و برنامه های اقتصادی مورداستفاده قرار می گیرد و طرح دولت برای حذف یارانه و پرداخت نقدی آن به مردم به نظر نمی رسد هیچ موضوعیت ساختاری با هدفمند کردن یارانه ها داشته باشد. چرا که در اجرای این طرح هدف خاصی در راستای برنامه های بلندمدت کشور به چشم نمی خورد و اجرای این طرح بیشتر در وهله اول حرکت از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد خصوصی با حذف یارانه کالاهای اساسی بوده و در وهله دوم پرداخت عایدات آن به صورت یک نوع پرداخت  انتقالی دولت به خود مردم بوده است.

وی افزود: درمرحله اول اجرای طرح سیاست دولت در طرح هدفمند کردن یارانه ها، حذف یارانه سوخت وانرژی بود. اجرای طرح حذف یارانه سوخت نه تنها هیچ هدف مطلوبی را دنبال نمی کرد و نقش موثری در تحقق برنامه های اقتصادی نداشت بلکه با ایجاد تورم بخشی باعث افزایش سطح عمومی قیمت ها و ایجاد تورم عمومی شد و بعلاوه پرداخت نقدی عایدات حاصل از حذف یارانه ها به مردم و مصرف کنندگان باعث ایجاد تورم از نوع رکورد تورمی در کشور شد.

وی در ادامه افزود: اجرای این طرح در کوتاه مدت شاید با افزایش درآمد خانوارها در جامعه مقداری باعث افزایش کیفیت زندگی بخشی از مردم شده باشد ولی در ادامه با افزایش عمومی سطح قیمت ها و تأثیر آن در ایجاد رکود تورمی باعث کاهش سطح کیفیت زندگی مردم شده است.

دکتر صالحی اذعان کرد:متاسفانه سیاست های چند سال اخیر دولت مخصوصاً در بخش حذف یارانه و پرداخت نقدی آن بیشتر در راستای افزایش نقدینگی در دست مصرف کننده بوده و لذا نه تنها باعث افزایش تولید نشده است بلکه باعث ایجاد رکود تورمی و تضعیف تولیدنیز شده است.

توزیع یارانه ها و چالش نقدینگی
دکتر صالحی در خصوص حذف یارانه ها توسط دولت اظهار کرد: حذف یارانه ها شاید در بخش اول باعث کاهش مخارج وهزینه های دولت شده باشد و لیکن با پرداخت معادل نقدی آن هزینه ها و مخارج انتقالی دولت را افزایش داده است و از طرفی باعث افزایش نقدینگی در اختیار مصرف کننده و همچنین ایجادتورم بخشی و افزایش سطح عمومی قیمت ها شده است و به نظر اجرای طرح با این روش نقطه مثبتی در بر نداشته است ولی اگر دولت بتواند پرداخت های نقدی و انتقالی یارانه را به بخش تولید تزریق نماید در میان مدت و بلند مدت باعث رونق تورمی و در نتیجه رفاه اجتماعی در جامعه خواهد شد.

وی در خصوص حذف یارانه بعضی ازکالاها وخدمات درطرح هدفمندی یارانه ها گفت: افزایش قیمت به دلیل این که کالاهایی مانند سوخت وانرژی، کالاهایی عادی واستراتژیک با کشش تقاضای نزدیک به صفر هستند و طرح های موازی مانند تقویت کالا وخدمات جانشین در دستور کار دولت قرار نداشت، افزایش قیمت آن تغییری درتقاضای آن ایجاد نکرد و تنها باعث ایجاد تورم ازنوع بخشی و افزایش عمومی سطح قیمت ها شد.

وی در رابطه با بخش دوم طرح یعنی پرداخت نقدی عایدات حاصل از اجرای طرح به مصرف کنندگان گفت: باید قبل از هر چیز به این نکته توجه داشت که یکی از انواع عوامل ایجاد تورم عمومی، افزایش نقدینگی درکشوراست ولی بایدتوجه داشت که این افزایش نقدینگی،وقتی مخرب تر خواهد بود که نقدینگی مازاد در اختیار مصرف کننده قرار گیرد چرا که باعث ایجاد رکود تور می خواهد شد.

دکتر سید رسول صالحی در پایان اذعان کرد: به نظر می رسد بخش اول طرح قابل برگشت نیست ولی دولت باید از این به بعد در افزایش قیمت این نوع کالاها احتیاط بیشتری نماید ولی بخش دوم طرح، یعنی پرداخت نقدی به مصرف کنندگان هر چه سریع تر باید متوقف گردد و هر چند ممکن است در کوتاه مدت باعث یک نارضایتی عمومی در مردم شود ولی نتیجه حاصل از آن به شرط اجرای برنامه های صحیح توسط دولت و با ایجاد رونق تورمی، باعث رضایتمندی مردم خواهد شد و لذا دولت باید از محافظه کاری در اصلاح این طرح دوری نماید.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار