کد خبر: ۲۲۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶ 08 May 2016
به گزارش تابناک یزد،محله سیدالشهدا(ع) در امتداد خیابان امام خمینی(ره) به محله فهادان و سید گل سرخ منتهی می‌شود.
با توجه به واقع شدن قسمتی از این محله در بافت فرسوده شهر این قسمت بیش از سایر قسمت‌ها از خدمات شهری محروم است و ساکنان آن، گلایه‌های بیشتری از مسئولان دارند. در واقع می‌توان گفت که محله سیدالشهدا(ع) از محله‌هایی است که به بافت تاریخی منتهی می‌شود و محروم از امکانات شهری است.

نارضایتی‌های ساکنان محله
آسفالت فرسوده وگلایه‌مندی ساکنان محله
یکی از ساکنان محله سیدالشهدا(ع) می‌گوید: این محله از حداقل امکانات نیز محروم است؛ به این محله هیچ رسیدگی نشده و ما خواستار توجه و عنایت بیشتر هستیم. «کوکب‌رضایی» می‌افزاید: آسفالت این محله فرسوده است و در بعضی معابر و کوچه‌ها، چاله‌های زیادی هست که نیاز به روکش آسفالت دارد. رضایی، اظهار می‌کند: این محله تنها محله‌ای است که پارک و پارکینگ اختصاصی ندارد؛ همچنین با توجه به شلوغی محله، امکانات زیادی برای آن در نظر گرفته نشده است.  به گفته این شهروند، آب‌های سطحی در کوچه‌ها جمع می‌شود، به گونه‌ای که با کمترین بارش باران، کوچه را آب فرا می‌گیرد. وی همچنین از نبود فضای بازی و امکانات مربوط به تفریحات سالم برای کودکان و نوجوانان، گلایه دارد. یکی دیگر از ساکنان این محله با اشاره به مشکل روشنایی در بعضی معابر می‌گوید: بعضی معابر این محله، کم عرض است و همین مساله باعث شده که با توجه به درخواستی که برای آسفالت معابر به شهرداری داشتیم، انجام روکش آسفالت امکان‌پذیر نباشد. «ناصر محمودی» می‌گوید: در محله سیدالشهدا(ع) ایستگاه‌های اتوبوس هم بعضا خراب بوده یا مکانیزه نیست. به گفته وی، در بعضی محله‌ها، زباله‌ها انباشته و دیر جمع‌آوری می‌شود. کوچه‌ها نیاز به بهسازی و مرمت دارند و این محله به لحاظ مبلمان شهری، زیبا سازی نشده و در مجموع از هر نظر محروم است.

 نبود امکانات تفریحی و فضای سبز
یکی از بانوان ساکن محله سیدالشهدا(ع) می‌گوید: در هر محله از سوی شهرداری یا سازمان پارک‌ها و فضای سبز، پارک درون‌محله‌ای احداث شده است اما این محله نه فضای سبز دارد و نه پارک درون‌محله‌ای که بچه‌ها بازی کنند. «طیبه فاطمی» می‌افزاید: این محله نیاز به امکانات تفریحی دارد. در فصل تابستان و با تعطیلی مدارس، بچه‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف بازی می‌کنند که هم می‌تواند امنیت جانی بچه‌ها را به خطر بیندازد و هم محل آسایش و استراحت ساکنان محله باشد. به گفته او، شهرداری با تملک زمین می‌تواند یک پارک درون محله‌ای حتی با وسعت و فضای کوچک ایجاد کند. فاطمی ادامه می‌دهد: بعضی کوچه‌ها خاکی بوده و هنوز آسفالت نشده است، ضمن این‌که ساخت‌و‌ساز بعضی معابر و وجود خانه‌های نیمه ساز به لحاظ امنیتی مشکل ساز است. این بانوی یزدی می‌افزاید: در کوچه‌های منتهی به خیابان سیدالشهدا(ع) آب‌های سطحی جمع می‌شود؛ حال اگر کوچه‌ای خاکی باشد مشکل دوبرابر خواهد شد. فاطمی می‌افزاید: به نیازهای شهری این محله باید دقت بیشتری شود؛ ساکنان محله از بسیاری خدمات شهری محروم هستند. وی می‌گوید: از مسئولان می‌خواهیم که از این محله بازدید و مشکلات را بررسی کنند.

 نبود سالن ورزشی در محله برای جوانان
یکی از مغازه‌داران محله سیدالشهدا(ع) با بیان نبود سالن ورزشی در این منطقه می‌گوید: در محله حسینیه که هیات سیدالشهدا(ع) آن را اداره می‌کند، گاه کلاس‌هایی برای اوقات فراغت جوانان برگزار می‌شود ولی جوابگوی محله نیست. «علی‌دشتی» می‌افزاید: این محله نیاز به یک سالن ورزشی دارد تا در فصل تابستان، اوقات فراغت کودکان و جوانان محله را پر کند؛ نبود تفریحات سالم می‌تواند زمینه ساز معضل اجتماعی برای جوانان باشد. به گفته وی، بعضی خانواده‌ها شاید امکانات مالی نداشته باشند تا فرزند خود را در کلاس‌های تابستانی ثبت نام کنند پس باید زمینه برگزاری کلاس‌های ورزشی و فرهنگی در این محله ایجاد شود. دشتی ادامه می‌دهد: محله از وجود فضای سبز شهری محروم است و ساکنان از نبود پارک درون محله‌ای شکایت دارند. وی می‌گوید: باید در مسجد محله کلاس‌های فرهنگی، قرآنی و دیگر کلاس‌های آموزشی برگزار شود. به گفته این ساکن محله، یک کتابخانه در حسینیه محله هست که امکانات کمی دارد و بعضا هم بسته است. یک شهروند دیگر ساکن این محله می‌‌گوید: در بعضی معابر و کوچه‌ها، آب‌های سطحی جمع شده و در فصل بارندگی مشکل‌ساز می‌شود؛ بنابراین بعضی معابر نیاز به چاه‌های جذبی دارند. یک نوجوان ساکن در محله نیز اظهار می‌‌کند: مگر این محله چه فرقی با دیگر محله‌ها دارد؟! باید در این محله پارکی وجود داشته باشد اما ما از حداقل نیازهای تفریحی محروم هستیم، در حالی که باید در محله یک پارک و حداقل وسایل بازی وجود داشته باشد. «سینا اسماعیلی» می‌افزاید: در تابستان مکانی برای تفریح وجود ندارد و مجبوریم در کوچه‌های خاکی بازی کنیم که باعث اذیت و آزار همسایه‌ها می‌شود. به گفته وی، بعضا زمین‌هایی که در محله وجود دارد بایر و بلااستفاده است و شهرداری با بررسی و تملک آن، می‌تواند این زمین‌ها را به پارک تبدیل کند. یک شهروند دیگر نیز می‌گوید: در محله پارکینگ نداریم، پارکینگ اختصاصی نیاز این محله است و ما برای پارک خودرو مشکل داریم. به گفته «عزت قنادی» در ماه محرم با شروع عزاداری هیات سیدالشهدا(ع) که هیاتی شاخص در استان است، حضور مردم از محله‌های اطراف باعث ترافیک می‌شود و جایی برای پارک خودرو نیست. وی می‌گوید: ایجاد فضای سبز و پارک درون محله‌‌ای از نیازهای اساسی محله است و شهرداری باید رسیدگی کند.

پاسخ مسئولان
انتخاب محله سیدالشهدا(ع)  به عنوان پایلوت طرح‌های عمرانی
شهردار منطقه یک یزد می‌گوید: سال گذشته با بازدید شهردار یزد و اعضای شورای اسلامی شهر از محله سیدالشهدا(ع) این منطقه به عنوان یک محله پایلوت برای اجرای طرح‌های عمرانی انتخاب شد. «سید ابوالفضل کشفی» می‌افزاید: در این بازدید تاکید شد که طرح‌های عمرانی در محله‌های محروم باید اجرا و مورد توجه قرار گیرد. به گفته این مسئول، سال گذشته بخشی از معابر این محله آسفالت شده و مابقی هم در برنامه است. با توجه به این‌که بعضی معابر این محله کم عرض است، هنوز برای آسفالت اقدامی نشده است. کشفی ادامه می‌دهد: احداث پارک‌های درون‌محله‌ای از برنامه‌های شهرداری است و در صورتی که زمینی مناسب در محله برای تملک وجود داشته یا مالکی حاضر باشد باغ خود را در اختیار شهرداری قرار دهد اقدام خواهیم کرد. وی می‌افزاید: طبق برنامه در سال گذشته قرار شد برای احداث پارک درون‌محله‌ای به هر محله بیش از یک میلیارد تومان اختصاص داده شود که در حال پیگیری هستیم. شهردار منطقه یک می‌گوید: ساکنان محله می‌توانند در صورت وجود زمین با کاربری فضای سبز یا شناسایی زمین بزرگی در این محله كه قابلیت احداث پارك را دارد، موضوع را به شهرداری اطلاع دهند تا شهرداری بتواند برای ایجاد فضای سبز درون محله    ای در این منطقه قدم    های موثری بردارد. کشفی ادامه می‌دهد: برای سال جدید هم اجرای عملیات ترمیم و بازسازی آسفالت با شدت بیشتری به ‌خصوص در مناطق محروم ادامه خواهد یافت.

بازپیرایی پارک‌های درون‌محله‌ای منطقه یک شهرداری
شهردار منطقه یک می‌گوید: سال گذشته حدود 280 هزار متر از کوچه‌های بالای 6 متر آسفالت شده و و روکشی آسفالت 50 هزار متر هم در کوچه‌های زیر 6 متر پایان یافته است. به گفته کشفی، شهرداری منطقه یک به عنوان پایلوت اجرای بازپیرایی پارک‌های درون محله‌ای انتخاب شده و طی 4 سال گذشته پارک‌های چهارده معصوم(ع)، نرگس و فرهنگیان به کل بازپیرایی شده است که امسال نیز با 2 میلیارد و 500 میلیارد ریال اعتبار و کد دار شدن در دستور بازسازی و بازپیرایی قرار گرفته است. وی ادامه می‌دهد: وضعیت زباله‌ها و انباشت آن، مشکل شهرداری نیست و ماموران شهرداری مرتب وظایف خود را انجام می‌دهند به‌طوری‌که روزانه 100 تن زباله خانگی و ماهانه 280 تن نخاله ساختمانی بدون صاحب و زباله انباشت شده در زمین‌های مجهول المالک در منطقه جمع‌آوری می‌شود. شهردار منطقه یک می‌افزاید: جمع شدن آب‌های سطحی در بعضی معابر محله سید الشهدا نیز مشکلی کلی است که در همه مناطق استان وجود دارد؛ به دلیل مسطح بودن مناطق، هنگام بارندگی، آب جمع می‌شود اما تقریبا در همه معابر، چاه‌های جذبی حفر شده است. کشفی در پایان می‌گوید: با توجه به وجود قسمتی از بافت تاریخی در محله سیدالشهدا(ع)، اگر از نظر کارشناسی مشکلی وجود نداشته باشد، در معابر این محله نیز چاه‌های جذبی حفر خواهیم کرد.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار