کد خبر: ۲۲۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰ 01 May 2016
یزد از استان های کم بارش کشور است و در اثر خشکسالی های پی درپی، خسارت های جبران ناپذیری را در بخش های مختلف  متحمل شده است. برای کاهش این ریسک پذیری و مدیریت بهینه آب، بخشی به نام «مرکز توسعه فناوری آب» وابسته به پارک علم و فناوری در استان ایجاد شده است تا استان  از ایده های فناورانه در حوزه  آب بهره مند شود. به تازگی برای مدیریت فناورانه آب 18 بند عملیاتی برای مقابله با چالش بی‌آبی در این مرکز تدوین شده است.همشهری برای اطلاع از این 18 بند و آخرین دستاوردهای این مرکز، گفت‌وگویی با «علی اکبر قیومی»، مدیر مرکز فناوری توسعه آب انجام داده که می‌خوانید.
  • «مرکز توسعه فناوری آب» در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟
مرکز توسعه فناوری آب به عنوان ساختاری نخبه‌گرا و تخصص‌ محور  است که به عنوان کانون تولید فکر، محتوا  و سیاست، با ملاحظه ابعاد عمیق اجتماعی، اقتصادی و امنیتی کمبود آب در کشور که بر اثر خشکسالی های متعدد و برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی تشدید شده است، برای گرد هم آوردن تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای انسانی، اداری و اعتباری موجود در بخش‌های خصوصی و دولتی تلاش می‌کند. این نهاد سعی دارد به مدد بهره‌برداری از علم در عمل، به الگویی کارآمد، مؤثر و موفق در کمک به مواجهه مدبرانه با مسأله کم آبی در سطح ملی تبدیل شود. این مرکز، با توجه به تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان در مسائل مهم کشور، سیاست مهم خود را تولید فکر ازسوی نخبگان مهم استانی و کشوری برای کاهش بحران بی آبی تعریف کرده و برای تحقق این سیاست حمایت مسئولان اجرایی استان را خواستار است.
  • آخرین دستاوردهای این مرکز چیست؟
پیگیری‌های گسترده برای تأسیس دفتر ابتکار بین‌المللی خشکسالی با توجه به لزوم هماهنگی و هم افزایی در بین دستگاه‌ها و همچنین فعالیت‌هایی در بخش مدیریت بحران خشکسالی را می‌توان از دستاوردهای این مرکز دانست. همچنین توجه جدی به دو مفهوم کلیدی «حکمرانی آب» و «اقتصاد آب» برای مدیریت بهینه وضع موجود از دیگر دستاوردهای مهم این مرکز محسوب می شود. از دیگر دستاوردهای «مرکز توسعه فناوری آب»، حمایت از ایده ها و طرح های فناورانه در بخش آب، حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه آب و نیز راه‌اندازی «باشگاه آب» است.
  • گفته شده است که 18 بند عملیاتی برای برای مقابله با چالش بی‌آبی از سوی این مرکز تدوین شده است. این عملیات چیست؟
برنامه ای برای تحقق اهداف این مرکز و نیز به عنوان چشم‌انداز کاری آن تدوین شده است. اصول اساسی و توسعه شبکه ارتباطات ملی و بین‌المللی برای اجتماعی‌کردن مسأله آب، توسعه دانش بومی متکی بر قنات، همکاری مشترک با نهادهای فعال در حوزه آب و حمایت از نهادهای مردم نهاد در زمینه آب از جمله موارد این چشم انداز کاری و راهکارهای این مرکز برای مبارزه با چالش بی‌آبی است.
برپایی نمایشگاه‌های استانی در زمینه توانمندی‌های آب، ترویج فعالیت‌های مرتبط با آب، حضور در نمایشگاه‌های علمی داخلی و بین المللی و تدوین آیین نامه حمایت از موسسات فناور نیز از دیگر برنامه هایی است که برای این مرکز در سال 95 تدوین شده است که به نظر ما برای مقابله با چالش بی آبی بسیار موثر است.
  • آیا این مرکز با نهادها و دستگاه‌هایی که در حوزه آب فعالیت دارند تفاهم نامه همکاری دارد؟
به تازگی با شرکت آب منطقه‌ای استان، نشستی برگزار شده است که نتیجه آن بستن تفاهم نامه‌ای برای همکاری بهتر در حوزه آب وکاهش چالش بی‌آبی استان بوده است. به موجب این تفاهم نامه که البته هنوز در دست بررسی است، همکاری‌های عملیاتی با شرکت آب منطقه‌ای را توسعه خواهیم داد. در این تفاهم‌نامه بند‌هایی  در حوزه فرهنگ سازی و تولید محتوا و نیز همکاری بین بخشی در حوزه آب بین دو مرکز تعریف شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار