براثر بارش باران بهاری امسال و ریزشهای جوی زمستان سال گذشته سرسبزی پس از پنج سال خشکسالی دو باره به لرد شیطور شهرستان بافق بازگشت.
کد خبر: ۲۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 11 April 2015
رونق دامداری پس از پنج سال خشکسالیبه گزارش تابناک یزد، لرد شیطور را از گذشته تا امروز با پوشش گیاهی متنوع و انواع گیاهان دارویی و از همه مهمتر وشا که به گویش محلی اُشترک گفته می شود می شناسند.

این منطقه وسیع که ظرفیت چرای هزاران دام سبک و سنگین را دارد چند سال پی در پی در چنگال بی رحم خشکسالی رنگ باخته بود که گویی بیابان خشک لم یزرع است.

در سالهای خشکسالی دامداری در این دشت پهناور تا حدودی متوقف و یا کند شده بود و اگر چند نفر بومی هم به این کار اشتغال داشتند تعداد دام آنها اندک بود و علف برای تعلیف گوسفندان به اندازه کافی در یک دوره زمانی یک ساله وجود نداشت.

با ریزش باران فصل زمستان بویژه بهار 94 اکنون پوشش گیاهی لرد شیطور با منظره ای چشم نواز خود نمایی می کند و سالی پر بار را برای دامداران این منطقه نوید می دهد.

***

حسین حاجی حسنی یکی از دامداران این منطقه گفت: سال گذشته فقط 70 راس گوسفند نگهداری می کردم و از بیم آنکه بزغاله و بره های کوچک از دست نروند مجبور بودم همان ابتدای سال آنها را به بهای اندک بفروشم تا مقدار علوفه موجود را بیشتر صرف مادرانشان کنم.

وی افزود: اکنون که پوشش گیاهی لرد شیطور چشم ها را خیره می کند تلاش کردم که 400 راس گوسفند تهیه کنم و اکنون با بره و بزغاله آنها 600 راس می شوند که همگی در این لرد به چرا مشغولند و از لحاظ میزان تولید شیر گوسفند، نسبت به سال های گذشته پنج برابر افزایش دارد.

علی شمس الدینی دامدار دیگری هم گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون تومان علوفه و خوراک دام خریداری کردم تا با علوفه های تولیدی خود، بتوانم تعداد 100 راس گوسفند خویش را تا به امروز نگهداری کنم .

وی افزود: گوسفند غروب که از چرا باز می گشتند همه به قدری گرسنه بودند که مجبور بودیم جیره غذایی مثل جو، خوراک دام و علوفه خشک را به آنها بدهیم.

این دامدار یاد آور شد: هم اکنون خداوند متعال نعمت فراوانی به این منطقه و مراتع آن داده به طوری که سرسبزی و خرمی پس از پنجسال دو باره به لرد شیطور برگشته و دامداران را خوشحال کرده است.

حمید عبداللهی روستا نشین دیگری نیز گفت: تعداد گوسفندان در لرد شیطور نسبت به چند سال گذشته پنج برابر شده و این افزایش جمعبت دام، در تولید گوشت و فرآورده های لبنی تاثیر به سزایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود دو هزار دام سبک در این دشت چرا می کردند افزود: هم اینک شاهد این هستیم که این تعداد از مرز 9 هزار راس هم فرا تر رفته است.

یوسف رضایی یکی دیگر از دامداران روستای برکوئیه نیز با بیان اینکه علاوه بر لرد شیطور مراتع دیگر هم سرسبز و غنی هستند گفت: اطراف روستای برکوئیه به هر طرف که گوسفندان برده شوند چراگاهها پاسخگوی تعلیف صدها راس دام سبک است.

وی اضافه کرد: تعداد نگهداری دام در همه روستاهای دهستان سبز دشت نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی دارد.

مسوول امور دام و طیور جهاد کشاورزی بافق هم افزود: هم اینک بالغ بر 9 هزار دام سبک در لرد شیطور چرا می کنند که 90 درصد آنها بز و بقیه میش هستند.

مسعود عسکری از وجود 93 هزار راس گوسفند در شهرستان بافق خبر داد و افزود: از این تعداد 45 هزار مرتعی ، 25 هزار گله های چکنه روستایی و 23 هزار راس دام مزرعه ای هستند که در مزارع پرورش داده می شوند.

وی خاطر نشان کرد: گوسفندان مرتعی علاوه بر لرد شیطور در مراتع دیگری همچون مرتع کوشک، قطرم ، شادکام ، رضا آباد، مراتع باجگان سبزدشت ، خوسف و بشکان چرا می کنند.

این مسوول با بیان اینکه از این 45 هزار راس 25 هزار تای آنها گوسفند و بز مولد هستند گفت: سالانه افزون بر یک هزار تن شیر در سطح شهرستان بافق از گوسفندان منطقه روستایی و مراتع تولید می شود.

عسکری به فرآورده های لبنی شهرستان بافق هم اشاره و خاطر نشان کرد: از قدیم الایام تا کنون فرآورده های لبنی این شهرستا در استان یزد زبانزد و از شهرت ویژه ای برخوردار بوده است.

وی یاد آور شد: یکی از حمایت های جهاد کشاورزی به دامداران در سال های اخیر تامین خوراک دام برای دامداران منطقه بود که به لطف پروردگار امسال این نیاز بر طرف شده است.

عسکری آبرسانی سیار را از خدمات همیشگی این نهاد عنوان کرد و افزود: سالانه بالغ بر 500 تانکر 10 هزار لیتری آب به آبشخور های دام مرتعی که دسترسی به آب ندارند حمل و نقل می شود.

لرد شیطور در فاصله 95 کیلو متری شهر بافق قرار دارد و از لرد های مشهور است که نام و مشخصات آن در کتاب های جغرافیای استان یزد به چاپ می رسید.

این لرد که سه هزار و 600 هکتار مساحت دارد رویشگاه گونه های ارزشمند گیاهی مانند وشا ( اشترک) ، قارچ و انواع گیاهان دارویی است که علاقمندان زیادی را به خود جلب می کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار