اسکوترسوارها در شهر؛
تابناک: هرچند این تصمیم، در وهله نخست ایده آل به نظر می رسد اما زیرساخت های مورد نیاز برای این امر که فرهنگ سازی برای مردم و مشارکت بخش خصوصی است به اندازه ای که باید فراهم نشده است.
کد خبر: ۲۰۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲ 10 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، هوای آلوده اصفهان به ویژه در روزهای سرد زمستانی بر هیچ کسی پوشیده نیست و دیگر کار از طرح مشکل گذشته است و اصفهان به مرحله ای رسیده که باید به جای طرح مکرر دغدغه به رفع این معضل زیست محیطی که عواقب اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای شهر داشته است بپردازد.

برای رفع آلاینده ها از هوای اصفهان تاکنون راه حل های متعددی اجرایی شده است. تعطیلی چند روزه کارخانه‌ها، تغییر سوخت نیروگاه ها از مازوت به گاز، اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها در برخی خیابان های شهر اصفهان، تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و .... از جمله راه هایی بوده که برای داشتن هوای پاک‌تر در اصفهان اجرایی شده است.

برای تحقق این امر، باید همه دستگاه های اجرایی و خدماتی وارد شده که تاکنون با وجود اقداماتی که محیط زیست و سایر دستگاه های ذی ربط دراین زمینه انجام داده‌اند، نتیجه مورد نظر مردم و مسئولان محقق نشده است.

هرچند به گفته استاندار روزهای پاک اصفهان در سال 94 کاهش یافت اما نگرانی ها در خصوص وضعیت سلامت مردم همچنان وجود دارد. نگرانی ای که تنها با فرهنگ سازی برای خود مردم قابل رفع است و باید با مشارکت دادن مردم در کاهش آلودگی هوا به حل این مسئله تخت جمشیدی کمک کرد!.

شهرداری اصفهان یکی از نهادهای اجتماعی و خدماتی است که نقش موثری در این راستا دارد و هرچند طی سال های گذشته اقدامات درخوری در این زمینه از سوی مدیریت شهری شاهد نبودیم اما از سال گذشته تا کنون به ویژه در برنامه های امسال شهر اصفهان، ترویج حمل و نقل غیرموتوری در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

هرچند این تصمیم، در وهله نخست ایده آل به نظر می رسد اما زیرساخت های مورد نیاز برای این امر که فرهنگ سازی برای مردم و مشارکت بخش خصوصی است به اندازه ای که باید فراهم نشده است.

هرچند حضور بخش خصوصی در پروژه‌های این چنینی از جمله جایگاه‌های سوخت تاحدودی محقق شده و مثالی مطلوب برای تشویق به سرمایه گذاری در شهر اصفهان به شمار می رود اما مشارکت مردم همچنان راه دشواری در پیش دارد.

حال شهرداری اصفهان امر فرهنگ سازی را از خود آغاز کرده تا نهضت حمل و نقل غیرموتوری را در شهر نهادینه کند. علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از بکارگیری اسکوتر برای تردد پارکبانان در این راه خبر داده است و گفته در سه ماهه نخست امسال این امر عملیاتی خواهد شد.

البته صلواتی از عدم همکار‌ی‌ها در این زمینه هم انتقاد داشت و گفت: سؤال اینجاست که چرا مدت‌هاست نه اتحادیه‌های موتور سیکلت و نه مسئولان ذی‌ربط برای ورود موتور سیکلت برقی پیش قدم نشده بودند؟.

وی در ادامه البته خبر از ماشین های برقی برای استفاده در اصفهان هم داده است و گفته است؛ همچنین در اصفهان باید منتظر تاکسی و اتوبوس‌های برقی هم باشیم و امیدواریم که بخش خصوصی در این زمینه وارد عمل شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار