کد خبر: ۲۰۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴ 05 April 2016
سازمان رفاهی -تفریحی شهرداری یزد هر ساله نمادهایی را برای زیباسازی شهر در ایام نوروز در شهر یزد نصب می‌کند که این نمادها امسال نیز با استقبال زیادی از سوی شهروندان مسافران نوروزی مواجه شد.
تعداد نمادهای امسال در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر بود اما ازنظر القای معنا و مفهوم به مخاطبان، تاثیر بسیاری بر جای گذاشت.
عمده نمادهای نوروز امسال که در شهر به چشم می‌خورد با انعکاس تصاویری از ماهی که نماد زندگی است، ساخته شده بود.
«امید فتاحی» مدیر عامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری درباره نصب این نمادها و برنامه‌های این سازمان برای زیباسازی شهر به گفت‌و‌گو پرداخته است که می‌خوانید.
  • چند نماد نوروزی در سال جاری در شهر یزد نصب شده است؟
امسال بیش از 15 نماد نوروزی و بیش از 16 نقاشی دیواری در شهر یزد و در ورودی‌ها و مسیرهای گردشگری نصب و اجرا شد که خوشبختانه مورد رضایت شهروندان و مسافران نوروزی قرار گرفت. سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد همچنین از نورپردازی مناسب برای این نمادها بهره گرفت تا جذابیت آنها در شب بیشتر باشد. یکی دیگر از اقدامات سازمان در نوروز امسال، گستراندن 4‌سفره هفت‌سین در ورودی‌های شهر شامل دروازه قرآن، میدان آزادی، پارک کوهستان و پارک هفتم تیر بود. نمادهای ماهی، رینگ دوچرخه، قاصدک، فرفره، گلدان، گل‌های سرامیکی و سفره‌های هفت سین از جمله نمادهای نوروزی بودند که شهر یزد را زیبا کردند.
  • تمایز نمادهای نوروزی امسال با سال گذشته را چه می‌دانید؟
اعتباری که امسال برای تزئین شهر به نمادهای نوروزی هزینه شده به مراتب کمتر از سال‌های گذشته بود. همچنان پراکنده بودن نمادها در نقاط مختلف شهر هم رویکرد جدید سازمان برای القای شادی و نشاط نوروزی در تمام نقاط شهر بود. در حقیقت می‌توان گفت اعتباراتی که برای زیباسازی شهر در نظر گرفته شده بود به صورت هدفمندتر هزینه شد.
  • آیا برای اجرای این نمادها کار پژوهشی و تحقیقاتی هم انجام شده است؟
بله. یکی از اقدامات سازمان در سال جاری، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی فعال در رشته‌های هنری بود. این تفاهم‌نامه هم برای طراحی و هم برای جانمایی نمادهای شهری منعقد شد تا از دانشجویان و اساتید هنرمند برای زیباسازی شهر بهره گرفته شود. این طرح در قالب پژوهش در این واحد دانشگاهی به اجرا درآمد تا هم توان دانشجویان مراکز دانشگاهی استان برای زیباسازی شهر محک زده شود و هم اقداماتی که برای زیباسازی شهر اجرا می‌شود حساب شده و تخصصی باشد. به این ترتیب فرصت برای ارتقای هنر هنرمندان یزد فراهم شد؛ از دستاوردهای این طرح پژوهشی برای نصب نمادهای شهری در مناسبت‌های دیگر هم استفاده خواهیم کرد.
  • با توجه به مناسبتی بودن این نمادها، آنها تا چه زمانی در شهر باقی خواهند ماند و چه سرنوشتی دارند؟
این نمادها با توجه به مفهومی که از بهار و آغاز سال نو به مخاطب القا می‌کنند تا نیمه اردیبهشت ماه در شهر باقی می‌مانند؛ البته برخی از آنها امکان ادامه نصب در شهر را دارند. در نهایت نیز نمادهای جمع‌آوری شده با توجه به این‌که از جنس فلز ساخته شده‌اند به انبارهای سازمان منتقل می‌شوند و برای نوروز سال آینده دوباره استفاده خواهند شد.
  • آیا برای نصب نمادهای ماندگار در شهر نیز برنامه‌ای دارید؟
سازمان رفاهی - تفریحی شهرداری یزد از دانش متخصصان و اساتید دانشگاهی برای طراحی و نصب نمادهای شهری زیبا و ماندگار بهره خواهد گرفت و حرکت رو به جلویی را در این باره دنبال خواهد کرد. تلاش ما آن است که به جای دنباله‌روی از شهرهای دیگر، شهر یزد را به یکی از شهرهای پیشرو کشور در نصب نمادهای شهری تبدیل کنیم که الگوی سایر شهرهای کشور باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار