سال‌های زیادی است که مازندران با وجود اینکه به نام قطب کشاورزی نامیده می‌شود از دردی به نام بیکاری فارغ التحصیلان بخش کشاورزی رنج می‌برد؛ رنجی که هنوز هیچ طرح و برنامه‌ای برای رفع آن در مازندران ارائه نشده است.
کد خبر: ۲۰۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 04 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، با توجه به گسترش فناوری تولید در قالب بهبود مکانیزاسیون، ارتقای بهره‌وری نیروی کار، گسترش مهارت و سطح‌های تخصص در فعالیت‌های بخش کشاورزی می‌تواند به میزان قابل توجه بازده تولید را افزایش دهد.

همچنین تبدیل کشاورزی از تولید سنتی به پیشرفته و استفاده از فناوری‌های نوین، می‌تواند نقش بسیاری در اشتغالزایی بخش کشاورزی متناسب با سهم فعالیت‌های این بخش در اقتصاد ملی داشته باشد.

یافته‌ها نشان می‌دهد ظرفیت ایجاد اشتغال پایدار و مولد بر اساس الگوهای برآوردی در بخش‌های کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی بر مبنای کشش اشتغال به سطح زیر کشت، رشد ارزش افزوده، روند فناوری تولید و انباشت سرمایه پایین است.

مازندران بیش از 8 هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی دارد

علی محمدی رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه در بحث اشتغال با حضور دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تعداد فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در حال افزایش است، اظهار کرد: در حالی که واگذاری طرح‌های کشاورزی در دولت و حتی در بخش خصوصی کاهش یافت عرضه و تقاضا با هم هم‌خوانی ندارد.

وی فارغ‌التحصیلان جویای کار در زمینه کشاورزی را حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود این میزان فارغ التحصیل بسیار زیاد است.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در روستاها هزینه زیادی برای احداث خانه بهداشت صرف می‌شود اما به این موضوع توجه نمی‌کنند که شغل اصلی روستائیان کشاورزی و دامداری است، افزود: در روستا فردی نیست که به کشاورزان و دامداران مشاوره بدهد بنابراین در این مسائل کشور دچار ضعف است و اگر دولت بتواند حمایت کند و در هر روستایی مروجان و کارشناسان کشاورزی در دهیاری‌ها مستقر شوند و در بخش آموزش کشاورزان بسیار می‌تواند موثر باشد.

محمدی در خصوص بخش نظام سلامت با بیان اینکه غذای سالم بخشی مهمی از زندگی انسان است که با مشاوره‌هایی که در این زمینه داده می‌شود می‌توان زمینه را فراهم کرد، تأکید کرد: این امر به وضع قانونی برای مشاوران کشاورزی در روستاها برای افزایش سطح آگاهی در عملکرد محصول مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: آنچه که مشخص است بسیار کم از کارشناسان کشاورزی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌شود.

در موقعیت‌های سخت حتی یک هزار متر زمین نیز توجیه اقتصادی دارد

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: هر کارشناس کشاورزی حتی در زمین هزار متر هم می تواند با شرایط فنی و مهندسی کار و زندگی آرامی برای خود فراهم کند اما جامعه هنوز پذیرای این موضوع نیست.

محمدی با اشاره به اینکه باید مردم را آموزش دهیم که در کمترین سطح می‌توان بیشترین عملکرد را دریافت کرد، یادآور شد: در موقعیت‌های سخت حتی یک هزار متر زمین نیز توجیه اقتصادی دارد.

وی در خصوص ارائه دو پیشنهاد در سطح کشور خاطرنشان کرد: در این پیشنهاد آورده شده که بیشترین کمک‌ها را در خصوص واگذاری زمین ارائه دهیم بنابراین اگر فارغ التحصیلانی هستند که هزار تا دو هزار متر زمین داشته باشند به آنها تسهیلات داده شود.

محمدی با اشاره به اینکه مازندران با توجه به وضعیت اقلیمی و جغرافیایی زمین‌های بسیار با ارزشی دارد و اگر کسی ۶ هزار متر زمین زراعی در اختیار داشته باشد می‌تواند در زمینه گل و گیاه فعالیت‌های خوبی انجام دهد، اظهار کرد: در بعضی مواقع انجام طرحی در منطقه‌ای ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد بنابراین مردم به دنبال آن هستند که زمین را بفروشند و از ارزش ریالی آن استفاده کنند.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران تأکید کرد: از مجلس تقاضا داریم در زمینه صنعتی زراعی و باغی، مدیران فنی کشاورزی در روستاها به شکل قانونی تعریف شوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه از آنجایی که به واسطه فرهنگی که به وجود آمده بسیاری از کارشناسان کشاورزی به ارتقای تحصیلی در مقطع ارشد و دکتری می‌پردازند، گفت: نیروهای کمتری در مقطع کارشناسی وارد می‌شوند و بیشتر به دنبال ادامه تحصیل هستند و به همین خاطر رقابت کم است و کسی به دنبال کسب و کار نیست.

توجه به اراضی صنعتی و مراتع در سایه بی‌توجهی به تولید و صنعت

پیمان ولی‌پور معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر نیز  اظهار کرد: در کشوری که تولید و صنعت نقش گسترده‌ای ندارد، اراضی صنعتی و مراتع به زمین‌های تجاری و خانه‌سراها تبدیل می‌شود و در این صورت جامعه جوان و تحصیل‌کرده برای ارائه تخصص خود به دنبال راهکار دیگری می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: این کشور به طور معمول نمی‌تواند از نیروهای متخصص استفاده کند بنابراین جامعه جوان و تحصیل‌کرده به دنبال بازار کار می‌گردد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر افزود: لیسانس کشاورزی در گرایش‌هایشیلات، زراعت، آبخیزداری، دامی و در صنعت رشته‌های مهندسی مانند نساجی، معدن، سرامیک، مواد، برق و مکانیک نتوانستند موفق باشند و مهم‌ترین دلیل آن نیز فراهم نبودن بازار کار است.

ولی‌پور در خصوص رشته فنی و مهندسی بهترین رشته را عمران دانست و گفت: همه سعی دارند وارد رشته معماری شوند دلیل عمده کشور ما در حال رفتن به ناکجا آباد است چون در کشورهای پیشرفته رشته‌هایی غیر از این رشته ها ارزش دارند.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته رشته عمران در سدسازی، راه سازی و حمل و نقل دریایی کاربرد دارد اما در ایران مهندسان عمران افزایش پیدا کردند در حالی که زیرساخت اصلی فراهم نیست و معماران ایرانی منشی و طراح ساختمانی کوچک می‌شوند و این راه به جایی نمی‌رسد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر اظهار کرد: اگر رشته‌های کشاورزی صنعتی و علوم دامی در کشور رشد کند صنعت کشور نیز ارتقا می‌یابد.

رفع مقدار کمی از نقص مشکلات در بخش اشتغال فارغ التحصیلان نیازمند تغییر ترکیب شاغلان، تخصص‌گرایی، رونق فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه با افزایش تعداد دانش آموختگان دانشگاهی در مناطق روستایی و به طور کلی جذب تازه واردان به بازار کار از طریق سرمایه گذاری‌های مکمل دولت در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی است.

توانمندسازی زنان و جوانان از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق روستایی نیز می‌تواند در بهبود جذب نیروی کار در بخش روستایی و حفظ سطح اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی موثر باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار