یک فیزیوتراپ با اشاره به افزایش حجم مراجعات به فیزیوتراپ‌ها در روزهای پایانی اسفندماه و ایام نوروز گفت: عمده مراجعات در این روزها به دلیل آسیب‌های ناشی از خانه تکانی است.
کد خبر: ۱۹۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸ 14 March 2016
یک فیزیوتراپ با اشاره به افزایش حجم مراجعات به فیزیوتراپ‌ها در روزهای پایانی اسفندماه و ایام نوروز گفت: عمده مراجعات در این روزها به دلیل آسیب‌های ناشی از خانه تکانی است.

دکتر محمدباقر صداقت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه آسیب‌های خانه تکانی به چهار گروه عمده تقسیم می‌شود، گفت: آسیبی شایع روزهای خانه تکانی شکستگی است که معمولا به علت سقوط خانم‌ها از پله رخ می‌دهد و شایعترین شکستگی نیز مربوط به مچ دست است.

وی تصریح کرد: آسیب دوم که شاهد آن هستیم متاسفانه آسیب‌های نخاعی است که این مورد بیشتر در مردان دیده می‌شود، زیرا برای بلندکردن فرش و یا تمیز کردن پنجره‌های بلند اقدام می‌کنند که در نهایت با فشار زیاد و یا سقوط دچار آسیب نخاعی شده‌اند.

صداقت آسیب دیگر را شکستگی و یا پیچ خوردگی مچ پا عنوان کرد و افزود: این آسیب به دنبال تمیز کردن آشپزخانه و لیز خوردن در کف آشپزخانه رخ می‌دهد.

این فیزیوتراپ با بیان اینکه بیشتر زنان بطور معمول سابقه‌ای از آسیب‌های ستون فقرات، دیسک و آرتروز زانو دارند گفت: فعالیت‌های خانه تکانی بطور معمول موجب تشدید این آسیب‌ها شده و مراجعات آنها به فیزیوتراپی را افزایش می‌دهد.

صداقت با بیان اینکه هل دادن و جابجا کردن وسایل سنگین و نیز شستن و بلند کردن فرش در توان زنان نیست، توصیه کرد: برای انجام این کارها از کارگران استفاده شود، زیرا آنها به انجام این کارها عادت داشته و آمادگی بدنی بیشتری دارند و می‌توانند بدون آسیب زدن به خود کارها را انجام دهند.

وی تصریح کرد: برای انجام کارهای دیگر خانه تکانی نیز باید زمان‌بندی صورت گیرد و افراد باید از انجام فشرده کارها در مدت زمان کوتاهی اجتناب کنند.

صداقت افزود: افراد همچنین باید کارهای سنگین را در صبح و کارهای سبک را بعدازظهرها انجام دهند.

این فیزیوتراپ با بیان اینکه خانه تکانی نوعی وسواس است، گفت: فردی که در طول سال خانه را نظافت و گردگیری می‌کند، نیازی به خانه تکانی ندارد و این به نوعی به یک وسواس تبدیل شده که با افزایش فشار کاری آسیب‌هایی را برای زنان به دنبال دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار