بسته‌بندی یکی از حلقه‌های مهم فروش صنایع‌دستی است اما متاسفانه عرضه نامناسب صنایع‌دستی در ابتدایی‌ترین شیوه‌های بسته‌بندی از جمله پیچیدن در کاغذ روزنامه، مشتریان را از خرید آنها منصرف می‌کند.
کد خبر: ۱۹۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ 08 March 2016
به گزارش تابناک یزد، بسته‌بندی یکی از حلقه‌های مهم فروش صنایع‌دستی است اما متاسفانه عرضه نامناسب صنایع‌دستی در ابتدایی‌ترین شیوه‌های بسته‌بندی از جمله پیچیدن در کاغذ روزنامه، مشتریان را از خرید آنها منصرف می‌کند.
عمده صنایع‌دستی استان بدون بسته‌بندی زیبا و شایسته به بازارها عرضه می‌شود در حالی که می‌توان با همکاری طراحان و گرافیست‌های داخلی به طراحی بسته‌بندی‌های مناسب برای صنایع‌دستی منحصر به فرد استان اقدام کرد.

اهمیت بسته‌بندی در بازار صنایع‌دستی
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بسته‌بندی را یکی از ابزارهای کارآمد برای رونق بازار عرضه صنایع‌دستی می‌داند و می‌افزاید: کمتر از 10‌درصد صنایع‌دستی استان با بسته‌بندی مناسب در بازار عرضه می‌شود.
«محمدرضا دهقان» می‌افزاید: وقتی بسته‌بندی صنایع‌دستی مناسب باشد، بازارپسندی بیشتری خواهد داشت؛ از این رو آموزش اصول و اهمیت بسته‌بندی صنایع‌دستی در قالب کارگاه‌های آموزشی از سوی این معاونت در حال ارائه شدن است.
وی می‌گوید: قطعا بسته‌بندی‌های گران برای صنعتگرانی که تولید محدودی دارند، ارزنده نیست. از این رو لازم است که با شرکت در دوره‌های آموزشی شیوه‌های نوین و کم هزینه بسته‌بندی را آموزش ببینند.
به گفته دهقان، صنعتگران برای شرکت در این کارگاه‌ها که به صورت رایگان برگزار می‌شود، استقبال کرده‌اند.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ثبت یک نشان جغرافیایی مشترک برای صنایع‌دستی استان به نام برندهای مختلف را برای حل مشکل کمبود تیراژ تولید صنایع‌دستی، پیشنهاد می‌کند.
وی می‌گوید: برای مثال می‌توان با ثبت نشان جغرافیایی «خورشید خانم» همه محصولات سفال و سرامیک را در یک بسته‌بندی مزین به نشان مشترک «خورشید خانم» به سراسر دنیا عرضه کرد.
دهقان این نشان مشترک جغرافیایی را معرف این خطه و هنر هنرمندان آن می‌داند و می‌افزاید: امیدواریم با این شیوه بتوانیم در خصوص ساماندهی بسته‌بندی صنایع‌دستی ارزشمند استان اقدام کنیم. وی با بیان این‌که عرضه با نام و نشان صنایع‌دستی به افزایش تقاضای خرید در بازارهای داخلی و خارجی منجر خواهد شد، ادامه می‌دهد: امیدواریم با آموزش صنعتگران، آنها بتوانند حداقل بسته‌بندی مناسب را برای صنایع‌دستی تهیه کنند.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به تاثیر بسته‌بندی مناسب صنایع‌دستی بر قیمت عرضه محصولات، می‌گوید: به این ترتیب صنایع‌دستی ارزشمند با اطمینان خاطر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
وی می‌افزاید: در شرایط موجود حتی در بازارهای داخلی نیز به دلیل مناسب نبودن بسته‌بندی صنایع‌دستی استان به ویژه سفال و سرامیک و زیلو از خرید آن صرف نظر می‌شود.
دهقان تاکید می‌کند: به این ترتیب صنایع‌دستی سایر استان‌ها که تاحدودی به بسته‌بندی اهمیت داده‌اند، جای صنایع‌دستی ارزشمند استان را می‌گیرد. وی با اشاره به رونق گردشگری در استان و افزایش حضور گردشگران خارجی در کشورمان، ادامه می‌دهد: رونق گردشگری به طور قطع، رونق بازار صنایع‌دستی را هم به همراه خواهد داشت.
وی تاکید می‌کند: لازم است از این فرصت‌ها برای معرفی و عرضه مناسب صنایع‌دستی به گردشگران استفاده شود و لازمه شناساندن و جلب مشتری نیز توجه به بسته‌بندی مناسب است.

حفاظت با استفاده از بسته‌بندی مناسب
عضو هیات مدیره انجمن گرافیک استان با اشاره به اهمیت بسته‌بندی از گذشته تا به امروز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بسته‌بندی مناسب را جذب مخاطب عنوان می‌کند.
«محمدرضا خلاصه‌زاده» می‌افزاید: امروزه صنعت بسته‌بندی از دیدگاهی که تنها از آن برای جابه‌جایی محصول بهره برده می‌شود، خارج شده و رنگ و بوی رقابت به خود گرفته است و گرافیک در بسته‌بندی این رقابت را نیز زیباتر کرده است.
وی می‌گوید: اضافه شدن رنگ، طرح، لوگو، فونت‌های متفاوت و مواردی از این دست موجب جذاب شدن بسته‌بندی‌ها و جلب نظر مشتریان شده و صنعت بسته‌بندی را کامل کرده است.
این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: شیوه بسته‌بندی صنایع‌دستی آن هم در شرایطی که این مصنوعات ارزشمند هستند، مناسب نیست و باید برای بسته‌بندی آنها هزینه کرد.
خلاصه‌زاده می‌افزاید: حمل و انتقال صنایع‌دستی به مقاصد مختلف بیشترین کارکرد صنعت بسته‌بندی است؛ چرا که حفاظت از کالا به درستی در تعریف صنایع بسته‌بندی گنجانده شده است.
وی اضافه می‌کند: با پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری، تولید و طراحی انواع بسته‌بندی برای انتقال و جابه‌جایی همه کالاها مقدور است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
مدیر گروه گرافیک دانشگاه فرهنگ و هنر یزد درباره مقرون به صرفه نبودن بسته‌بندی برای تیراژ‌های محدود صنایع‌دستی نیز می‌گوید: در صورت حمایت دولت، می‌توان برای کارگاه‌های کوچک با ظرفیت تولید محدود به صورت مشترک به تعریف بسته‌بندی‌های مناسب اقدام کرد.
همشهری یزد، وی با اشاره به تعدد شرکت‌های طراحی و چاپ و بسته‌بندی در استان، می‌افزاید: 8 مرکز دانشگاهی استان در حال فارغ‌التحصیل کردن دانشجویان رشته گرافیک هستند که از تخصص کافی برای طراحی انواع بسته‌بندی برخوردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار