حافظ و قاری برجسته قرآن کریم گفت: بودجه‌های قرآنی هیچ سنخیتی با چشم‌انداز کشور ندارد.
کد خبر: ۱۵۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 24 December 2015
حافظ و قاری برجسته قرآن کریم گفت: بودجه‌های قرآنی هیچ سنخیتی با چشم‌انداز کشور ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، شهریار پرهیزگار پیش از ظهر امروز در حاشیه برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در کرمانشاه اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌های انس با قرآن کریم و از قوی‌ترین اشکال آن حفظ قرآن است.

وی بیان داشت: یک فرد زمانی حافظ قرآن می‌شود و حافظ قرآن هم می‌ماند که هر روز با قرآن سر و کار داشته باشد و انس و حفظ قرآن از همدیگر منفک نیستند؛ حافظ قرآن که جدای از آن باشد، حفظ خود را از دست می‌دهد.

حافظ و قاری برجسته قرآن کریم ادامه داد: لذا در راستای توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد رنگ و بوی قرآنی دادن به جامعه با چشم‌انداز تربیت 10 میلیون حافظ  قرآن مسابقات قرآن کریم برگزار می‌شود.

پرهیزگار با اشاره به تأثیرات برگزاری مسابقات قرآن کریم در ترغیب جوانان و نوجوانان برای گرایش به قرآن و دستیابی به مدارج عالی، متذکر شد: این رقابت‌ها اگر نباشد، انگیزه‌ها نیز آن‌طور که باید شکل نمی‌گیرد و البته حفظ صرفا برای شرکت در مسابقات نیست و این دو با هم منافاتی ندارند.

وی پشتکار و پیگیری برای حضور در محافل قرآنی و شرکت در مسابقات مختلف در زمان نوجوانی و جوانی را رمز موفقیت خود عنوان کرد و ادامه داد: مسابقات به افراد نشان می‌دهد که اهلیت پیشرفت در این عرصه را دارند و لذا با انگیزه بیشتری این راه را ادامه می‌دهند.

حافظ و قاری برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش بحث بود که مسابقات قرآن کریم به خاطر مسائل بودجه‌ای تعطیل شود، اما با برخورد قاطع و تند مقام معظم رهبری مواجه شد و اینکه در هر صورت و شرایطی در سطح داخل و بین‌المللی این مسابقات باید ادامه داشته باشد.

داور سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه زمانی مسابقات قرآن در کل کشور تنها با رقابت 10 تا 12 حافظ قرآن برگزار می‌شد، گفت: امروز افزایش کیفیت و کمیت حفاظ قرآنی مرهون برگزاری مسابقات است.

وی به نوجوانان و جوانان توصیه کرد که روزانه به صدای بزرگان قرآن و قاریان برجسته جهان گوش فرا دهند و بر انس با قرآن مداومت داشته باشند و از شکست در مسابقات هم دلسرد نشوند.

بودجه‌های قرآنی در حد اکتفا نیست

حافظ و قاری برجسته قرآن کریم با اشاره به وضعیت اعتبارات فعالیت‌‏های قرآنی در کشور تصریح کرد: در مورد این اعتبارات بحث زیاد است و یکی از اشکالات نیز مربوط به اختصاص مبالغ غیرقابل توجه از منابع مالی به مسائل قرآنی است.

پرهیزگار افزود: وقتی که چشم‌‌انداز بزرگی را برای کشور ترسیم می‌کنیم از جمله تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باید امکانات هم با این گام و هدف متناسب باشد، اما در حال حاضر هیچ سنخیتی با هم ندارد.

وی گفت: کل بودجه‌های قرآنی کشور که در اختیار سازمان‌ها و نهادهای قرآنی است، برای گسترش فرهنگ قرآنی و مأنوس کردن مردم با قرآن به هیچ وجه راضی‌کننده و در حد کفایت نیست.

داور سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مورد داوری‌های این دوره از مسابقات نیز اظهار کرد: سطح مسابقات و داوری‌‌ها را بسیار خوب می‌بینم؛ ما دوره‌هایی را تجربه کردیم که افرادی وظیفه داوری را بر عهده داشتند که اهلیت و شایستگی این موضوع را نداشتند، اما بر این مسند می‌نشستند.

پرهیزگار خاطرنشان کرد: سال‌هاست شاهد داوری خیلی خوبی هستیم و اهل فن وظیفه داور‌ی‌ها را بر عهده گرفتند و همگی از چهره‌های برجسته قرآنی هستند.

دلچسبی سوره «قمر» برای صدای ماندگار قرآنی

وی در مورد دل‌نشین‌ترین آیاتی که شنیده است از قرآن نیز گفت: البته قرآن کریم سراسر زیبایی است و برخی آیات دل آدمی را می‌لرزاند، اما آهنگ سوره «قمر» و چینش آیاتش  و الفاظی که در آن به کار رفته برای من واقعاً دلچسب است.

حافظ و قاری برجسته قرآن کریم شرط تأثیرگذاری تلاوت آیات را فهم قرآن و آیات آن عنوان کرد و ادامه داد: فردی که قرآن را بفهمد، زیباتر هم تلاوت می‌کند و یکی از عوامل در قله بودن قاریان مصری نیز فهم قرآن و مدیریت نوع خواندن آنهاست.

حافظان در محافل انس با قرآن فراموش نشوند

پرهیزگار در مورد به کارگیری حافظان قرآن در جامعه نیز گفت: مسئولانی که مجالس و محافل انس با قرآن را ترتیب می‌دهند باید جایی در این محافل را برای ارائه حفاظ قدرتمند و قوی با تلاوت‌های زیبا برای ترغیب مردم به امر حفظ اختصاص دهند و صرفاً به قرائت در این محافل اکتفا نشود.

وی بیان داشت: اگر تنها به قرائت اکتفا کنیم از قسمت بزرگی از برنامه‌های قرآنی محروم شده‌ایم؛ برخی از نامه‌ها و تماس‌هایی که از سراسر کشور با من گرفته می‌شود حاکی از تأثیرگذاری حفاظ در محافل انس با قرآن بر مردم است و تمایل دارند حافظ قرآن شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار